Hevder pelsindustrien er verdt 290 milliarder

PELSMOTE: Supermodell Kate Moss sverger ofte til pelsjakke. Designeren Tom Ford var bare en av mange som viste pels under moteukene tidligere i år. Foto: Getty Images
PELSMOTE: Supermodell Kate Moss sverger ofte til pelsjakke. Designeren Tom Ford var bare en av mange som viste pels under moteukene tidligere i år. Foto: Getty Images

Pelsen er tilbake på catwalken. - Skuffende, sier Dyrevernalliansen.

Pelsindustrien har vært utskjelt i en årrekke, men bare det siste året har en lang rekke av designere vist pels på catwalken. Under moteuken i London viste både Tom Ford, Alexander McQueen, Roksanda Illincic og Christopher Kane pelsplagg i sine kolleksjoner, noe som også var tilfelle på moteukene i New York, Paris og Milano.

Også motepersonligheter som Vogue-redaktør Anna Wintour, kontroversielle Miley Cyrus samt superstjerne Rihanna har blåst i pelskritikken, og har alle blitt observert med både pelsjakker- og plagg - sistnevnte brukte plagg med det som lignet pels flere ganger under moteuken i Paris.

Hva mener du om pels? Si din mening i kommetarfeltet, og avgi din stemme!

Den internasjonale pelsorganisasjonen International Fur Trade Federation (IFF) har nylig presentert tall på hvor mye verdens pelsindustri er verdt. Ifølge IFFs beregninger basert på tall fra 2012 til 2013 er bransjen verdt omlag 290 milliarder kroner for verdensøkonomien, skriver den britiske avisen The Telegraph.

Daily Mail skrev tidligere i mars om en undersøkelse gjort blant briter i alderen 18-24 år, som viste at 42 prosent mente det var greit å bruke ekte pels.

KJENDISER I PELS: Både Rihanna, Anna Wintour og Miley Cyrus gir blaffen i pelskritikken og har alle vært iført pelsjakker det siste året. Foto: Getty Images
KJENDISER I PELS: Både Rihanna, Anna Wintour og Miley Cyrus gir blaffen i pelskritikken og har alle vært iført pelsjakker det siste året. Foto: Getty Images

- Mindre del av gatemoten

Live Kleveland, informasjonsleder i Dyrevernalliansen, mener at penger er det eneste politiske argumentet for fremdeles å drive med pelsdyrhold på verdensbasis. Hun reagerer på at motehus fortsetter å vise pels, til tross for kritikken som har rammet bransjen i en årrekke.

- Det er skuffende. Det sier bare alt om hvor mye makt penger har i samfunnet vårt. Motehusene vet at pels er uetisk, og det finnes ingen designere som ikke har fått informasjon om hvordan pelsen blir til, sier hun til minMote.

Samtidig påpeker Kleveland at de ser positive tendenser til at pels er mindre brukt i gatebildet, til tross for pelsindustriens høye verdi.

- Det er ikke et entydig bilde. Det er pels på catwalkene, men vi ser også at stadig flere merkevarer og butikkjeder unngår pelsprodukter. Slik vi opplever det, er det en todeling av markedet, hvor de vanlige butikkene hvor folk flest handler har mindre pels, og pels er i mindre og mindre grad en del av gatemoten , mens de mest luksuriøse merkene beklageligvis bruker pels.

PELS: Tom Ford og Alexander McQueen var blant designerne som viste pels på catwalken under London Fashion Week tidligere i år. Foto: Getty Images
PELS: Tom Ford og Alexander McQueen var blant designerne som viste pels på catwalken under London Fashion Week tidligere i år. Foto: Getty Images

- Ny luksusbølge på vei

Moteviter Silje Killi Skar forteller at pelsen historisk sett har blitt sett på som en distinkt markør for klassetilhørighet og rikdom.

- Sammen med juveler og eksklusive materialer ble pelsen symbol for at man tilhørte et sjikt som hadde råd til det som var dyrt. Slik ble man hele tiden sikret å synlig skille seg fra dem som ikke var like velstående. Og dette har moteindustrien gjennom årene sett behovet av, sier hun til minMote.

- Samtidig kan nok pelstrenden nå også sees i lys av dette historiske aspektet da det kan se ut til å være en en ny luksusbølge på vei. Folk begynner å komme på fote igjen etter økonomiske nedgangstider og har igjen råd til å investere i det aller dyreste og mest eksklusive for å vise omverdenen at de kan. Og Pels har jo da historisk vært en av de fremste eksemplene på både eksklusivitet og høye prislapper, altså svært symboltungt. Men på designernes side kan trenden med pels like gjerne være et ønske om å provosere og få ekstra oppmerksomhet rundt kolleksjonene sine, sier Skaar videre.

Under moteuken for herrer i Milano, dekket det italienske luksusmarkedet Fendi catwalken med geitepels. Den gang mente PR-ekspert og professor ved Markedshøyskolen, Nils M. Apeland at motehuset gjorde dette som en provokasjon.

PELSDEKKET: Det italienske motehuset Fendi dekket hele catwalken med geitepels under moteuken i Milano for herrer tidligere i år. Foto: Getty Images
PELSDEKKET: Det italienske motehuset Fendi dekket hele catwalken med geitepels under moteuken i Milano for herrer tidligere i år. Foto: Getty Images

- Todelt salg

Ifølge Pelsinform som er hovedorganisasjonen til pelsbransjen i Norge, har salget av pels vært todelt.

- Den tradisjonelle pelshandelen i vanlige pelsbutikker har hatt en svak sesong, spesielt på grunn av den milde vinteren, sier sekretær Torkil C. Tveter, til minMote, og fortsetter:

– På catwalken har svært mange motehus, som blant annet Versace vist mye pels, så langhåret pels er topp mote. Får vi en kald vinter i 2014, er vi veldig optimistiske, både i Norge og på verdensbasis. Det positive vi ser er at besetting av pels på hettekanter, og da langhåret spesielt, ser vi overalt på gaten – da både ekte pels og fuskepels. Vi er veldig fornøyd med at interessen for pels er veldig stor og at mange unge konsumenter har oppdaget at pels er et flott naturmateriale, utdyper han.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?