DRAR INN MILLIONER: byTiMo er blant de største kommersielle motesuksessene. Her fra ukens visning under Oslo Runway. Foto: Indigitals Media/Oslo Runway

Nyheter

Kommentar om Oslo Runway: Norsk motes revansje

Denne uken har Oslo Runway har gjort en solid jobb med å fremme norsk mote. Derfor bør varsellampene blinke når de annonserer at dette kanskje var siste gang.

  • MinMote
Publisert:

Dette er den tredje runden med Oslo Runway – kort oppsummert den «nye» norske moteuken som tok over stafettpinnen etter et utall mislykkede forsøk på å samle motebransjen under Oslo Fashion Week. Bak Oslo Runway står PR-selskapet This Is, tilført økonomiske muskler fra kosmetikkgigant og hovedsponsor L’Oreal.

KOMMENTERER: MinMote-leder Martine Lunder Brenne. Foto: Jørgen Klüver

Oslo Runway har hatt en stor opprydningsjobb etter Oslo Fashion Week, som de siste årene ble omtalt som en «kjendisparodi» og som ikke evnet å skape en plattform med kredibilitet innad i bransjen.

Les også: Kulturministeren vil løfte norsk mote

Derfor var det som et frisk pust da Oslo Runway feide inn over norsk motebransje høsten 2015, med én visningsdag. Nå går moteuken over tre dager. Flere designere viser. Veletablerte, suksessrike norske klesmerker og «underdogs» med mindre kommersielt gjennomslag og mer bransjekred er endelig samlet.

Vi skal ikke lenger kimse av norsk mote. Tvert imot bør det ses på som en potensiell stor eksportnæring. Vi vet for eksempel at byTiMo omsatte for 41,6 millioner i 2014, og Line of Oslo dro inn 51,8 millioner i fjor. Merkevaren Holzweiler omsatte for over 50 millioner med agenturet og klesmerket med samme navn. Dette er bare tre eksempler, men de viser én ting: Det er mye penger i omløp.

NYHETER

Vet lite om norsk mote

Høsten 2015 fikk arrangementet 100.000 i etableringsstøtte fra Innovasjon Norge. Denne gangen fikk de null. Samtidig mener primus motor Ditte Kristensen at de trenger 2 millioner frisk kapital til neste sesong. Hun truer med at dette kan ha vært siste gang. Oslo Runway har også tidligere søkt om å få holde visningene i både Rådhuset og Frognerparken, men fått nei.

I skandinavisk perspektiv er det dansk mote som leder an, med kassasuksesser som by Malene Birger, Samsøe Samsøe og Ganni i spissen. Når moteuken i København går av stablen to ganger i året, er det med 2,1 millioner danske kroner fra København Kommune i ryggen, i tillegg til 1,5 millioner danske kroner fra Danish Fashion Institue.

Men det finnes også muligheter dersom statlig støtte uteblir: Private investorer. Når man nå har stablet på beina en seriøs og profesjonell motearena, bør døren til det norske finansmiljøet ha åpnet seg. I utlandet er det ikke uvanlig at private aktører punger ut for å hjelpe merker de har tro på.

For å ta noen «ekstreme» eksempler har Jeffrey M. Aronsson betalt gjelden til Oscar de la Renta, mens den styrtrike sveitsiske investoren Ralph Bartel har kjøpt seg tungt inn i luksusmerket Lanvin. Også i Norge bør det være mulig å skaffe sponsorer både til individuelle merker og til moteuken når motebransjen begynner å få et seriøst rennommé.

Pengene må i alle fall inn. For hvis dette var siste gang Oslo Runway arrangerte moteuke, er det et langt skritt tilbake for bransjen. Det er et skritt de ikke har råd til.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Tysk kjendisstylist innrømmer: Vet lite om norsk mote

  2. NYHETER

    Admir Batlak: Slik er det å være klesdesigner i Norge

  3. KLÆR

    Laget av blogger og modell: To merker å se opp for

Relaterte artikler

NYHETER

Fem ting vi gleder oss til med Oslo Runway

NYHETER

Kommentar: Den norske moteuken har livets rett

NYHETER

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

NYHETER

Ditte Kristensen om Oslo Runway: – Det skal ikke bli en millionbedrift

NYHETER

Den norske moteuken går nye veier

NYHETER

Fem uforglemmelige øyeblikk fra den norske moteuken

NYHETER

Dette er mote-Norges ukjente suksesspar