Floyd legger seg langflate etter rosa sløyfe-post
Kleskjeden oppfordret kundene til å kle seg i rosa plagg i solidaritet til Rosa Sløyfe aksjonen. Det fikk sterke reaksjoner.
Kleskjeden Floyd la 3. oktober ut en Facebook-post hvor de samlet flere rosa plagg fra sin butikk med teksten:
«Årets Rosa sløyfe-aksjon er i gang, og vi viser omtanke til de som er rammet av brystkreft ved å kle oss i rosa. Vi har plukket ut noen favoritter i nyanser av rosa fra et utvalg av våre merkevarer», skrev de ifølge TV 2.
– Vi gjorde dette i god tro om at det var en fin måte å skape oppmerksomhet og engasjement rundt kampanjen, forteller Guro Forseth Smith, nettbutikksjef i Floyd, til MinMote.
Posten hadde omtrent 50 likes, hvor det var fem personer som kommenterte negativt til kleskjeden og mellom seg, ifølge Forseth Smith.
– Det var ikke et samarbeid med Rosa sløyfe, men vårt eget initiativ. Vi tenkte at oktober er en fin måned og kle seg i rosa for å vise omtanke, forklarer hun.
Kygo trekker seg fra kleskonflikt
– Forsto vi ikke hadde tenkt langt nok
Nettbutikksjefen understreker at i den opprinnelige posten var det ingen oppfordringer om å gi pengegaver eller donere penger.
Forstår dere at det kan fremstå som at dere bruker Rosa sløyfe-kampanjen til salg av egne klær?
– Det tenkte vi ikke da. Vi ville fortelle at det var rosa måned, og vi tenkte at kampanjen var tjent med at det skapes oppmerksomhet og engasjement rundt den. Jeg forsto at vi ikke hadde tenkt langt nok da TV 2 ringte, sier Forseth Smith til MinMote.
– Dette har blitt mye større enn bare en post, legger hun til.
Dorthe Skappel: Refses for genserbruk
– Burde vært klar over det
Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe i kreftforeningen, sier at hun stoler på at Floyd la ut posten med god intensjon.
– Alle som vil vise solidaritet med kampanjen og alle som vil støtte eller oppfordre til å støtte aksjonen har selvsagt lov til det, sier hun.
– Det som er alvorlig her er at Rosa sløyfes varemerke tilsynelatende er brukt for å selge deres produkter uten at det går støtte til aksjonen. Alle som bruker Rosa sløyfe i markedsføring skal gjøre det i samarbeid med oss. Folk skal føle seg trygge på at de støtter aksjonen når de ser vårt varemerke brukt. Det burde en aktør som Floyd være klar over, legger hun til.
Forseth Smith svarer at de ikke brukte materiell eller logo fra Kreftforeningen i sin opprinnelige post.
– Vi nevnte Rosa sløyfe-aksjonen som en del av teksten i posten, og skrev at vi hadde samlet våre merkevarer, sier hun og legger til at Floyd i mange år har bidratt med økonomisk støttet il Kreftforeningen.
Gitt betydelig pengesum i gave
Fredag morgen har Floyd slettet den opprinnelige posten fra sin Facebook-side. I tillegg har de lagt ut et nytt bilde av kreftforeningens Rosa sløyfe-logo og en oppfordring til å støtte og en link til kreftforeningens side om aksjonen.
– Vi har også gitt en betydelig sum til aksjonen, sier Forseth Smith.
Aksjonsleder Egge syns det er hyggelig de har gitt en sum og lagt ut en ny Facebook post.
– Når de beklager og retter opp på denne måten har jeg ingen grunn til å ikke tro på at Floyd gjorde dette med gode intensjoner, sier Egge og legger til at det ikke er noen vonde følelser mot kleskjeden.