Protesterte mot Lagerfelds Fendi-show av «bare pels»
Dyrevernsaktvistene raser mot kjendisdesigner Karl Lagerfeld, som feiret sine 50 år hos luksusmotehuset Fendi med en kolleksjon bestående av pels i alle antrekk.
De internasjonale motemediene kaller det en «haute fourrure»-visning - altså en high fashion pelsoppvisning, showet Lagerfeld satt i stand som en finale av haute couture-moteuken i Paris. For mens Versace-visningen, som åpnet moteuken, ble en snakkis på grunn av de sexy kjolene som ble vist frem av modellverdenens hotteste navn, har Fendi-visningen fått oppmerksomhet for noe helt annet.
Nemlig at den så og si kun består av pels - haute couture-moteukens første «all fur show» noensinne.
KOMMENTAR:En trist oppvisning av Lagerfeld
Og ikke overraskende skapte visningen bølger i motepressen lenge i forveien - utenfor visningen tirsdag kveld viser bildene at flere aktivister møtte opp i «blodige» kostymer for å vise sin avsky.
Det hele side om side med moteeliten som ble fotografert i sine beste antrekk foran inngangen.
Store pelsplagg
Blant antrekkene som ble sendt nedover catwalken tirsdag kveld, var kåper, kapper og kjoler med mønster i grått, sort og hvitt - alt laget i pels:
Fendi haute couture fall/winter 2015. Foto: Getty Images
Fendi haute couture fall/winter 2015. Foto: Getty Images
Fendi haute couture fall/winter 2015. Foto: Getty Images
Fendi haute couture fall/winter 2015. Foto: Getty Images
Det er ingen hemmelighet at Fendi – og Karl Lagerfeld – har en forkjærlighet for pels. Det store motehuset var i sin spede begynnelse én enkelt pels- og skinnbutikk som åpnet i Roma i 1925. Det var ikke før i 1977 at merket utvidet sitt sortiment og for første gang viste frem en «ready-to-wear»-kolleksjon.
Les også:De fem beste modellantrekkene fra motefesten i Paris
Slik så kolleksjonen ut på papiret, instagrammet av motemagesinet MF Fashion:
Vil gi pels en ny start
Avisen New York Times intervjuet Lagerfeld tidligere i år, og om pelsvisningen uttalte Lagerfeld at 50-årsmarkeringen «er en ny start» - mens han innrømmer at han helst ikke tenker på hvordan pelsen blir til.
- Jeg hater tanken på å drepe dyr på en fæl måte, men jeg synes det hele har blitt bedre. Jeg synes en slakter er verre. Det er som å besøke en morden. Det er fælt, ikke sant? Så jeg foretrekker å ikke vite noe om det, sier han til avisen.
- Så lenge folk spiser kjøtt og går med skinn, skjønner jeg ikke helt greia, fortsetter han.
Les også:PETA hevder luksusveskeproduksjon er dyreplageri
- Bakstreversk av Fendi
Mens Lagerfeld og Fendi slår et slag for at pelsindustrien skal få en ny vår, er det ikke mange dagene siden det ble kjent at merket Hugo Boss kutter ut all pels fra dyr i fangenskap og dyr som er jaktet på for pelsens skyld.
Det samme har store motehus som Stella McCartney og Calvin Klein gjort for lengst.
Dyrevernsorganisasjonen PETA har allerede vært ute og fordømt visningen til Fendi.
Leder i organisasjonen NOAH, Siri Martinsen, sier til MinMote at pelskolleksjonen er bakstreversk.
- Det er dessverre slik at vi opplever at noen luksusmerker fortsatt insisterer på å bruke pels – og da gjerne pels i absurde mengder. Noen forsøker å trykke pelsen til motebildet. Det er rett og slett en demonstrativ bruk fra noen merker, mens vi samtidig ser at flere tar avstand fra pelsindustrien og at flere land innfører forbud mot pels, uttaler Martinsen.
I fjor var det flere store motehus som viste frem mengder av pelsantrekk under moteukene i London, New York, Paris og Milano. Selv om pelsindustrien har hatt et dårlig rykte i lang tid, forsøker flere sentrale aktører - blant dem norgesfavoritten Michael Kors - å holde pelsen trendy.
- Lagerfeld har en «vil ikke vite»-holdning til pelsindustrien. Han er en eldre herre av den gamle skolen, som samtidig er i en maktposisjon innenfor sitt miljø. Det gjør at han kan lage en utdatert kolleksjon som best hører hjemme på 80-tallet, avslutter Martinsen.
Brev til katten
Skuespillerinne og moteikon Brigitte Bardot har også engasjert seg i kampen mot pels, og særlig Lagerfelds Fendi-show. Hun har skrevet et åpent brev - ikke til designeren, men til hans faste følgesvenn og Instagram-bruker - katten Choupette. Brevet er blant annet gjengitt av International Business Times.
«Kjære Choupette, jeg regner med at du kan male i øret på pappa Karl og fortelle han om alle grusomhetene alle dine pelskledde brødre står overfor når han promoterer pels», skriver hun og fortsetter:
«De, som ikke ber om annet enn å få leve, er uskyldig dømt til døden fordi huden deres brukes som pynt av inhumane mennesker.»