Nyheter

Derfor kan årets trendlue bli harry

Klærne

  • Jennifer Bråthen
Publisert:

Rihanna (25)viser seg i blir fort en hype - et produkt folk bare må ha. Nå har Carhartts logolue blitt så populær at merket er i ferd med å miste sitt hiphop-image.

I sommer ble det barbadiske moteikonet avbildet i London iført en signalgul lue fra klesmerket Carhartt. Noen måneder senere var dette luen alle ville ha her hjemme i Norge. Blant de ivrigste var moteblogger og stylist Hedda Skoug.

– Første gang jeg oppdaget luen var på ungdomskolen, men da var det bare gutta som hadde den, sier hun.

Skoug, som er bestevenninnen og stylisten til Tone Damli Aaberge, forteller til minMote at hun gjenoppdaget luen ved en tilfeldighet i baksetet i bilen til artistens eksforlovede, Aksel Hennie.

– Jeg testet luen og blogget om den. Jeg var litt usikker på om den var teit eller ikke, men noen måneder senere ble den hit, sier Skoug som innrømmer at hun har latt seg inspirere av Rihanna.

Sjefredaktøren i StyleMag, Celine Irgens Aagaard, forteller at luen aldri har vært mer riktig.

– I høst skulle vi kle oss i angoraluer fra FWSS. Denne våren har luetrenden blitt mer urban og streetbasert. Nå skal luen være større og mer synlig, sier redaktøren som også er stor fan av luen.

Fans er også bloggerne Janka Polliani og Annette Haga.

– Jeg synes luene er sporty, retro og bringer frem litt nostalgi. Nå er de jo blitt veldig mainstream, men jeg synes de er av god kvalitet og har en fin passform, sier Haga til minMote.

Trist at det blir en trend

Carhartt har vært et populært streetwear-merke siden 90-tallet, og ikke alle er like begeistret for at merkets logolue er blitt en trend bloggerne har kastet seg over.

Redaktør for musikknettstedet 730.no, Gisle Stokland, mener de som har vokst opp med merket synes det er trist at det brått blir overeksponert og forandrer image.

– Antrekket til Rihanna var en slags shoutout til 90-tallets hip-hop-stil, men i Norge begynner Carhartt-merket å nærme seg samme status som Canadian Goose og UGGs - to merker Carhartt tidligere har vært veldig langt unna. Tilnærmingen er litt risikabel. Det kan være starten på slutten, sier han.

Da Stokland nylig repostet et bilde av en Carhartt-lue med fjernet logo på bildedelingstjenesten Instagram, fikk han nesten hundre «likes» av sine følgere. Den opprinnelige fotografen omtalte luen som den nye Von Dutch-capen - en cap Paris Hilton brukte, og som senere ble en så stor hit at den ble sett på som harry.

Stylemag-redaktøren forstår Stokland, men synes han drar sammenlikningen litt langt.

– Å sammenlikne Carhartt med UGGs er å overdrive. På en annen side - jeg forstår om luen har mistet sin kredibiltet i hiphop-mijøet, sier Aagaard.

Kjendisstylisten Skoug synes også det er synd luen har fått så mye hype.

– Når alle bruker luen, er det ikke like gøy lenger. Jeg synes faktisk vi har brukt luen litt for mye i det siste, men nå kommer varmere tider så da legger nok mange luen fra seg, sier Skoug.

Bloggeren Janka Polliani mener Carhartt-luen er langt fra harry.

– Jeg er ikke helt enig i at et merke blir harry fordi det blir overeksponert. Dette er nå blitt luen alle vil ha og det er en trend som de aller fleste har råd til å kjøpe seg, sier Polliani.

Hun mener Stokland er for nostalgisk. Bloggeren kommer ikke til å legge fra seg luen før kulden er forsvinner og solen skinner.

Kyrre Alver i Blender Agency, som nylig har tatt over distribusjonen av Carhartt i Norge, tror heller ikke dagens luetrend vil skade merkets image:

– Men vi kommer til å holde salget av luene nede og sørge for å løfte klesmerket i sin helhet fremover, forklarer han.

Gisle Stokland tror merker som raskt blir veldig store taper på det i lengden.

– Når nedturen kommer kan det bli vanskelig å bygge merket opp igjen. For noen år siden ble Puma plutselig det hotteste skomerket, for så å ende opp som harry. Det er trist for merket hvis luene deres blir den nye Puma-kjøreskoen, sier 730.no-redaktøren.

Bloggeren Annette Haga tror Stokland kan ha veldig rett, men at det ikke vil gå så lang tid før noe annet tar over.

– Vi så det samme fenomenet i høst da «alle» hadde det burguderfargede skjerfet fra Acne - nordmenn er flokkdyr. Jeg synes disse luene er kule og veldig i vinden nå, men det fører også til at man blir raskere lei, sier Haga.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Hodeplagg
  2. Blogg
  3. Kjendiser
  4. Stil
  5. Rihanna

Relaterte artikler

MOTE

Kjendisstylist Hedda Skoug: - Luer er «in» som aldri før

NYHETER

Magetopp, gullbukser og stiletter: Se antrekkene fra Vixen Blog Awards

NYHETER

Sneaker-entusiast om ny skotrend: - Motefolk er flokkdyr

MANN

Vinterens kuleste lue er rød

NYHETER

Motemagasin får kritikk for skjult reklame i Tone Damli-intervju

NYHETER

Jay Z i Norge - derfor er han en av verdens kuleste menn

NYHETER

Psykolog advarer mot barnemote og blogging