SHOP OG RETURNER: Slik ser prøverommet og returmuligheten ut på Storo Storsenter.

Storo Storsenter.
Nyheter

Fremtidens shopping? Har prøverom på posten

Storsentre i Oslo har innført prøverom på posten, slik at bomkjøp på nett enklere kan returneres.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Åsa H. Aaberge
  • Penny Wayne Claire Kembba
  • Malin Gaden
Publisert:

Etter å ha bestilt klær på nett, prøvd det og funnet ut at det ikke passet som det skulle, kan det være lett å glemme å returnere pakken innen fristen. Kjenner du deg igjen?

Tre av Norges største kjøpesentre har derfor innført prøverom på postkontoret.

«Vil du prøve det du har bestilt har vi lekre prøverom. Ønsker du ikke å beholde klærne eller det du har bestilt, er det bare å returnere det der og da.», reklamerer Sandvika Storsenter på sine hjemmesider.

Storsenteret i Sandvika har hatt konseptet siden slutten av 2018, og nå har også Storo Storsenter fulgt etter.

NYHETER

Er dette fremtidens shopping?

– Oppleves positivt

– Vi tenkte at vi ville tilby et konsept som trekker trafikk til senteret. Har du bestilt noe på nett som ikke passer, kan man heller finne noe på senteret som passer, sier senterdirektør på Sandvika Kathrine Stensrud Ingerø, og forteller at prøverommet daglig har vært i bruk utenom pandemien.

– Vi har et prøverom, slik at de som ønsker det kan prøve varene de har bestilt, og returnere det de ikke ønsker hos oss. Vi opplever at det har vært veldig positivt, sier senterdirektør på Storo Storsenter, Unni Merethe Aasgaard.

Motebransjen er kjent som en miljøversting. I 2018 viste en undersøkelse at ett av fem klesplagg kjøpt på nett i Norge ble returnert. Nylig skrev Forbes at det årlig er 17 milliarder (!) plagg og dingser shoppet på nett som blir returnert, noe som igjen fører til unødvendige utslipp.

TROR IKKE BUTIKKER BLIR BERØRT: Senterdirektør på Storo Storsenter mener prøverommet hos deres hentepunkt er et nyttig tilskudd for kundene.

Storo Storsenter.

– Setter pris på fysisk handel

Også på Ski Storsenter har de innført prøverom. Aasgaard på Storo tror ikke det vil ha negativ effekt hos butikkene på senteret.

– Jeg tenker at vi kan utfylle hverandre på en god måte. Netthandel har kommet for å bli, og vi så hvor mange som brukte det da vi var nesten nedstengt. Mange som handler i nettbutikk tar det med hjem, prøver det og finner ut at det ikke passer, så tror jeg mange ikke orker å ta returen. Det vil dette

– Tror du dette vil kunne føre til ytterligere prispress hos butikkene, og at mange da heller handler på nett?

– Mange er opptatt av pris, men etter at vi åpnet igjen ser vi at mange setter pris på fysisk handel. De siste ukene nå har vi hatt over 120.000 besøkende i uken, sier Aasgaard.

Posten bekrefter ovenfor MinMote at de ikke har noe med selve prøverom-praksisen å gjøre.
– Det er opp til sentrene selv å sette opp prøverom om de ønsker det. Vi leverer pakkene vi, så er resten i regi av leveringsstedet, sier pressevakt i Posten Kenneth Kjøndal Pettersen

Nettshopper er usikker

YouTuber Herman Strand, som er en dreven mann på nettshopping, deler ofte sine erfaringer nettopp netthandel det på både YouTube og TikTok. Han synes løsningen med prøverom høres lur ut, men er usikker på om han vil ta det i bruk selv.

– Det høres veldig enkelt ut, om man for eksempel har bestilt samme bukse i noen størrelser for å finne den rette. Men så fort du har litt flere plagg kan det bli vanskelig å holde styr på poser, kleshengere og mellomleggspapir som flyter over alt. Blir jo rene treningsøkten å holde styr på alt dette når noe skal returneres, spøker Strand.

IVRIG ONLINE-SHOPPER: Herman Strand.

Privat

– Ville du tatt i bruk en slik løsning selv?

– Hah, bestiller som regel såpass mye om gangen at jeg tror den pakken blir med meg hjem! Mer betenkningstid, og muligheten til å gå litt rundt for å bli «kjent» med klærne.

– Tror du at det kan være negativt for de fysiske butikkene?

– Tja, jeg tenker at nettshopping i utgangspunktet er negativt for fysiske butikker, så om prosessen med nettshopping blir enda enklere er det en fare for at folk velger enkleste løsning.

På spørsmål om han ofte utsetter å sende tilbake plagg han ikke vil ha, svarer Strand:

– Det er absolutt ett stress og jeg er ikke sånn som like å få ting unnagjort, jeg driver å utsetter returen til fristen går ut. springer rundt for å finne tape og saks, plutselig er det ikke igjen blekk på skriveren så blir det bare styr og stress. Sånn sett kan prøverom være kjekt, for da blir du ferdig med returen med engang.

– Fra et forbrukerperspektiv er dette utmerket!

Bror William Stende, bransjedirektør for Virke faghandel, er i utgangspunktet positiv til nye måter å handle på.

– Tar man med varene hjem er terskelen litt høyere for å returnere det. Fra et forbrukerperspektiver er dette utmerket!

Bror William Stende, bransjedirektør for Virke faghandel.

Heiko Junge / NTB

– Hva vil dette si for lokalbutikkene?

– Konkurransen er der uansett, gjør man kundene fornøyde gagner det lokalbutikkene. Er ikke kundene fornøyde med det de har fått fra nett, så kan de handle noe de er fornøyde med på senteret.

På spørsmål om det kan bli en trend med prøverom på alle postkontor mener Stende at man ikke skal se helt bort fra det etter hvert.

– Er det noen tapere med slike ordninger?

– De som ikke klarer å henge med i timen og ta med seg den teknologiske utviklingen vil tape. Sånn jeg ser det er det mange som tilpasser seg, så de aller fleste vil overleve.

– Du spår altså ikke noen butikkdød?

– Jeg tror ikke det blir noen butikkdød, men det blir færre butikker. En veldig stor del av kles- og motebransjen er flyttet på nett og det vil si at det ikke er behov for like mange fysiske butikker lenger.

Ambivalent

Bærekrafts-influencer Anja Stang, som blant annet driver det grønne nettmagasinet Greenhouse.eco, er ambivalent til konseptet.

– På den ene siden er det mest bærekraftig å unngå bomkjøp og at plagg blir liggende og støve i skapet. På den andre senker et slikt tiltak terskelen ytterligere for å shoppe mer enn man trenger, fordi det blir så lett å returnere, sier hun til MinMote.
Hun sier at unødvendig transport – særlig til utlandet – er en miljøbelastning, men at fysiske butikker også har en miljøkostnad.

– Det gjenstår jo å se om flere vil returnere varer på sikt enn tidligere. Det er jo en kjensgjerning at flere prøver plagg på i fysiske butikker for så å bestille på nett, og dette blir jo en slags reversering av fenomenet, sier hun.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Nordmennene glitret om kapp i Cannes

NYHETER

Motefavoritt returnerer

NYHETER

Reagerer på størrelser hos Brandy Melville: – De blir kleskjedenes «mean girls»

NYHETER

Jacquemus satte fyr på Instagram igjen

NYHETER

Zendaya hyllet Beyoncé

NYHETER

Norske Peter Dundas: – Gøy å kle stjerner som Hailey

NYHETER

Kim Kardashian dropper West