Nyheter

Personlig trener Lene Alexandra: Kom i form etter julefråtsingen - 10 enkle tips

Er du mett og slapp etter desemberfråtsing og flere dagers julekos? Her deler personlig trener Lene Alexandra Øien (30) sine 10 beste kom igang-tips for en fresh start på nyttåret.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

«Skal vi danse»-vinneren utdannet seg i fjor til personlig trener og jobber i dag på S.A.T.S ved siden av sitt artist- og TV-virke.

Den tidligere glamourmodellen deler daglig deler sine motivasjons- og treningstips på Twitter, og hevder hun aldri vært i bedre fysisk form enn nå.

Derfor ba vi den snart plateaktuelle 30-åringen fortelle hvordan man raskt finner tilbake til velværefølelsen etter en desembermåned med mye mat og drikke.

- Men aller først må du sette deg et mål. Det trenger ikke være noe enormt mål og ingen mål er teite. For noen kan det funke å ha et veddemål med en venn, oppfordrer Lene Alexandra til minMote.

Nedenfor er hennes slagplan.

1. Kosthold og trening - gjør det enkelt

Bli kvitt all usunn mat og fyll kjølelskapet med proteinrik , grov, fiberrik mat og sunt fett.

Rent kjøtt, grønnsaker, salat, frukt, bær, egg, cottagecheese, avocado, og nøtter er gode eksempler. Spis ren mat og hold deg unna prefabrikert mat.

Drikk rikelig med vann og spis ofte og regelmessig så du holder forbrenningen oppe.

Ikke la deg distrahere av alle diettene som finnes der ute.

Det er et enkelt regnestykke: Mat inn minus det du forbrenner med bevegelse. Inntak og uttak som i minibanken folkens!

2. Lag en plan

Legg en plan for hvilke dager du skal trene, hva du skal trene og hvorfor.

Dette avhenger selvfølgeig av målet. Sitter du ikke inne med kompetansen kan det være lurt å investere i en PT. Da er det lettere å motivere seg til å dra på treningen når du egentlig har lyst til å slenge deg på sofaen og mumse cheezedoodles.

For noen kan det også fungere bra å ha en treningskompis eller å melde seg inn i et gym, friidrettsklubb, svømmegruppe eller lignende så man har noe fast å gå til og føler en tilhørighet.

3. Finn treningen som passer deg

Begynn forsiktig så du føler mestringsfølelsen og øker din selvfølelse på treningen. Begynner du for hardt og med en treningsform du valgte fordi venninnen din er kult er det stor sjanse for at din vei mot en bedre helse får en bråstopp. Ingenting skal overdrives.

Forsøk å finne en balanse som passer for deg. De første ukene kan det være smertefullt, men kommer du deg over den perioden kan du risikere å komme inn i en periode hvor du blir hektet og da er sjansene store for at du når dine mål.

Helse er ikke akkurat det verste å være hektet på!

4. Finn treningstøy som gjør deg glad

Unn deg selv noe nytt fargerikt treningstøy så du føler deg fresh når du skal sette igang treningen!

Det er mye lettere å dra på treningsstudio når man føler seg fin.

LES OGSÅ:Slik skjuler du sporene etter gårsdagens fest

LES OGSÅ:Disse ti julebordkjolene slår aldri feil

5. Mål framgang

Det finnes mange måter å gjøre dette på. Du kan starte med å ta en kroppsanalyse som viser hvordan din fettprosent og muskelmasse er, bruke målebånd eller ta før og etter bilder.

Du kan også skrive en treningsdagbok slik at du skriver ned hvor mye du løfter. Det er meget motiverende når du etter en stund oppdager at du har blitt sterkere.

For mange kan det være smart å ha et mål basert på prestasjon framfor utseende, siden en del folk blir stresset av å ha for mye fokus på sitt ytre når det til tider går litt tregt framover. Det finnes ingen raske løsninger og det eneste som fungerer er hardt arbeid over tid.

6. Les selvutviklingsbøker og bøker om lederskap

Når man skal motivere seg selv til å nå et mål er man nødt til å lede seg selv og man må omprogrammere hjernen til å tenke positive tanker.

Du er sjefen i ditt eget liv og du skaper ditt eget univers. Tenker du mange nok ganger på at du skal nå målet ditt gjør du det til slutt.

LES OGSÅ:Hva med en sexy «cutout-kjole»?

7. Finn inspirasjon

Les treningsbøker eller bli inspirert av treningsbloggere. Økt kunnskap øker motivasjonen.

LES OGSÅ:Disse triksene skjuler julemagen.

8. Få deg litt varme

Kanskje et litt dyrt råd, men ta deg en tur til varmere strøk for å trene. Prøv gjerne treningsleir for å kickstarte veien til en sunnere livsstil.

Man føler seg brått lettere når man får litt brunfarge på kroppen.

For mange kan det være vanskelig å tre ut av sine gamle vaner, men når man kommer på et helt nytt sted kan det være enklere å komme i gang med endring til en sunnere livsstil.

9. Bli betatt eller forelsket

Som de fleste sikkert har opplevd får man litt ekstra energi når man er på flørter'n og hvorfor ikke bruke den energien til treningen?

LES OGSÅ:Kim Kardashians beste tips: Slik kler du formene dine sexy

10. Alt er bedre enn ingenting

Husk at å ta trappen framfor heisen, hoppe av et trikkestopp før, gjøre husarbeid, snømåking også er å være i aktivitet. Legg året som har gått bak deg og fokuser på nåtid og framtid.

Om du virkelig vil nå målet ditt får du det til. Det gjelder bare å være dedikert.

Gwyneths cleanse

Filmstjerne og bloggdronning Gwyneth Paltrow er berømt for sin hardcore tilnærming til det å komme i form etter juletiden. Hvert nyår går hun på en såkalt cleanse, hvor hun kutter alle usunne matvarer til fordel for jucier og salater. Mer om den kan du lese på Gwyneths fine Goop-blogg her.

Følg minMote-bloggen her!

Følg journalisten på Twitter her

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Jul
  2. Mote
  3. Trening

Relaterte artikler

NYHETER

10 enkle tips - slik holder du deg fresh og i form over julen

SKJØNNHET

Her er treningsmoten kjendisene sverger til

NYHETER

«Top Model»-Eirin gikk ned 10 kilo etter TV-hets - måtte ta bloggpause for å bli bra igjen

NYHETER

Bloggerne svarer på kritikken fra ekspertene

NYHETER

Seks tips fra ekspertene - slik spiser du deg til finere hud

LIVSSTIL

«Vinterdeppa» og uinspirert? Tipsene som gjør hverdagen lysere

NYHETER

Går hardt ut mot Elles treningsartikkel: – Urovekkende