Nyheter

Tom Wood: – Har betalt tilbake pengestøtten

Tom wood toppbilde

For smykke- og klesmerket Tom Wood har coronapandemien vært en berg- og dalbane.

  • Thea Roll Rakeng
  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:
Tom wood toppbilde

Kreativ leder og eier av Tom Wood, Mona Jensen. FOto: Calle Huth

Tom wood toppbilde

Tom Woods nye konseptbutikk i Øvre Slottsgate i Oslo. Foto: Privat

Nedstengning, restriksjoner og pandemi er dårlig nytt, også for de som lever av å designe og selge klær. Hva gikk gjennom hodet til norske designere da coronapandemien stengte ned Norge for fullt 12. mars i fjor? Hvilke utfordringer har dukket opp, og hvordan går det nå? MinMote har snakket med fire av landets fremste designere om annerledesåret ingen kunne forestille seg for ett år siden.

NYHETER

Renate Nipe startet klesmerke rett før corona: Har våknet med et gisp

For Mona Jensen, kreativ leder og gründer i smykke- og klesmerket Tom Wood, er den første tiden etter 12. mars preget av usikkerhet.

– Etter hvert som alvoret sank inn, ble jeg veldig bekymret for fremtiden til Tom Wood og alt vi har jobbet så hardt for å etablere. Jeg var redd for tryggheten vi kan tilby til alle på teamet, og tenkte mye på hvordan vi skulle tilpasse oss den nye hverdagen som jeg skjønte kom til å bli med oss en stund.

Planen for intervjuet med Mona Jensen var egentlig å møtes i deres så godt som åpningklare konseptbutikk i Øvre Slottsgate. Her har mye tid og krefter blitt lagt ned det siste året. Men så stengte Oslo og store deler av landet ned, igjen.

DESIGNER: Mona Jensen driver det norske merket Tom Wood. Foto: Calle Huth

Det har vært flere skjær i sjøen siden den torsdagen i fjor. Reiser måtte avlyses. Planer måtte skrinlegges. Den allerede eksisterende butikken måtte stenges. Ansatte måtte permitteres. Kundene slet med å betale for ordrene.

– For Tom Wood sin del har det påvirket oss i bølger, fra full uro og bekymring på vårparten da alt var så nytt og vi måtte stenge butikken, permittere store deler av de ansatte og da vi mottok beskjeder fra flere kunder som ikke trodde de kunne betale for seg. Deretter gikk vi inn i en relativt fin sommer og tidlig høst, der alt så mye lysere ut. Så ble det en ny runde med bekymring før jul, da vi skjønte at dette faktisk ikke går over med det første.

– Står sterkere økonomisk nå

Men selv om deler av tiden har vært preget av uro, har teamet ikke giret ned. De har heller giret opp og satset.

– Vi har i det siste halvåret ansatt mange nye hoder, og opplever en utrolig fin vekst. Så det er godt å vite at vi kan klare å skape arbeidsplasser samtidig som det er et vanskelig år der permitteringer fremdeles er en del av hverdagen for veldig mange.

Ikke overraskende opplever merket også en økt etterspørsel på nett. Dette gjelder også for de internasjonale tungvekterne merket samarbeider med. Jensen mener dette er noe av nøkkelen til at de har kommet seg gjennom pandemien.

– Det gjør at vi også står sterkere økonomisk nå enn vi gjorde før pandemien. Vi valgte derfor å betale tilbake pengestøtten vi fikk tildelt av staten, for å gi dette videre til dem som kanskje trenger det mer enn oss.

Satser på ny butikk

Etter planen skulle de allerede ha åpnet sin første konseptuelle flagship-butikk i Øvre Slottsgate sentralt i Oslo.

– Det er likevel en stor investering og akkurat nå føles det så klart tøft å måtte utsette åpningen som var planlagt til fredag 5. mars.

I butikken vil det være et eget Japan-inspirert rom som har fått navnet «The Ceremony», en 3D-printer hvor man kan lage sine egne personlige smykker.

– I «The Ceremony», et tilbaketrukket, privat område i butikken, vil det være mulighet for å booke inn tid til å være med å utforme egne personlige smykker som forlovelsesringer og gifteringer, forklarer Jensen og fortsetter:

– Det er stor symbolikk i smykker, og det gir trygghet i alt det usikre. Nå vil kundene få være med i prosessen på en annen måte. Vi har ikke spart på noe, og håper butikken kan være et positivt tilskudd til Oslo sentrum, sier den kreative lederen.

I løpet av pandemien mener Jensen at de har funnet en ny – og viktig – ro.

– Jeg opplever at vi takler alt med større ro nå, og at de ansatte også har vent seg mer til situasjonen. Vi har funnet en ny rytme og en annen måte å jobbe på, som faktisk også fungerer.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

  2. KJENDIS

    Dette er motesignalene bak Meghans lotus-kjole

  3. SMINKE

    Dette er årets største skjønnhetstrender

Relaterte artikler

NYHETER

Pia Tjelta om annerledesåret: – Som et korthus som kunne kollapse

NYHETER

Startet klesmerke rett før corona: – Har våknet med et gisp

NYHETER

Designer Elisabeth Stray Pedersen: – Kanskje corona ga oss dytten vi trengte

NYHETER

Holzweiler om ny kolleksjon: – Stått i dette sammen

GJØR DET SELV

Slik gjorde pandemien oss mer kreative

BRUD

Brudeboom: – Aldri vært med på noe lignende

HÅR

Kronikk: Et besøk hos frisøren er risikosport for oss med afrohår