Nyheter

Åpnet butikk på tre uker: – Trenger folk som er litt gærne

FULL FART: Jeanett Bakke åpnet en helt ny konseptbutikk i Bogstadveien på tre uker – mens hun var smittet av coronaviruset.

Jeanett Bakke driver og eier tre Day Birger et Mikkelsen-butikker. I høst bestemte hun seg for å ta en pust i bakken. Én uke senere startet hun agentur og åpnet ny butikk i en av Oslos mest travle gater.

  • Malin Gaden
    Journalist
Publisert:

Jeanett Bakke har jobbet med det danske merket Day Birget et Mikkelsen i snart ti år. Under pandemien måtte hun sette inn et ekstra gir – i tillegg til girene som allerede er der fra før – og sørge for at livsverket og alle menneskene som jobber for henne klarte seg gjennom den tøffe perioden.

– Man blir veldig sårbar i en slik situasjon, men etter mye hard jobbing tenkte jeg at det skulle roe seg. Jeg sa til mannen min: «I år blir det høstferie for første gang».

Men så ringte telefonen. Det var gårdseieren i Bogstadveien 50. Drømmelokalet, der hvor smykkebutikken Edblad tidligere hadde holdt til, var ledig. Lokalet hun hadde sett på i så mange år, sto endelig tomt.

Midt under styremøtet, hvor Bakke hadde bestemt seg for å ta en pust i bakken, ringer altså gårdseieren.

– Først tenkte jeg at han ringte fordi jeg hadde parkert feil, men det var det altså ikke. «Bogstadveien 50. Vil du være der?», spurte han meg. Og jeg ville jo det, men jeg skulle ikke ta på meg noen nye prosjekter akkurat nå. Jeg hadde jobbet mye under pandemien, så nå skulle jeg roe helt ned med familien.

Men så dro hun til lokalet.

– «Her må jeg bare være», sa jeg til mannen min.

6. september signerte hun kontrakten. Det er tre uker siden.

Ble smittet

Den andre uken i åpningsprosessen får hun beskjeden: «Du er blitt smittet av coronaviruset.»

Da var det bare én ting for Jeanett å gjøre: sende mann og datter til fjells. Hun og sønnen ble værende hjemme.

– Sønnen min ser ikke på iPad, så det var Emil i Lønneberget og meg inne i et hus, sier hun og ler.

– Der skulle jeg sitte og organisere dette. Klarer jeg dette, klarer jeg alt, tenkte jeg. Jeg har lært meg å stole på prosessen. Jeg er glad i å skape og elsker å være i den fasen hvor jeg ser for meg noe i hodet mitt, og så må jeg plassere alt som er inne i der her, sier hun og peker mot butikken.

Det var viktig for henne at det skulle harmonere og at folk skulle forstå konseptet.

KJENDIS

MinStil: Jeanett Bakke

Søndag 26. september var hun ute av karantene. Onsdag 29. september åpnet butikken som har fått navnet «Voyage». Et stort lokale i betong med flere etasjer og ulike rom som byr på både klær, skjønnhet og interiør.

– Det er en pop up-butikk. Det er også derfor jeg har valgt å kalle den «Voyage». Jeg føler jeg trenger en ny reise. Folk trenger å reise! Vi trenger nye impulser. Det skal være et konsept i bevegelse. Et sted hvor du kommer inn og får inspirasjon, og hvor jeg kan være med å skape din identitet – både når det gjelder klær og interiør. Sende deg ut på en «bon voyage»!

Midt i butikken ruver en gigantisk sjiraff med en lysekrone hengende fra munnen. Dette er blant det iøynefallende interiøret hun har hentet fra Italia. Og ved siden av står en annen kul skapning. I dette tilfellet er det ikke en rosa elefant i rommet det snakkes om, men en stor, rosa gorilla.

– «Tror du noen kommer og kjøper en 2,65 meter høy sjiraff?», spurte mannen min meg. Han visste ikke helt om nordmenn var klare for det. Hvis de ikke er det, så blir de det, svarte jeg, sier Bakke og forteller at den rosa gorillaen nettopp ble solgt til en mann som skulle ha den i stuen sin.

Den har en prislapp på 14 000 kroner.

– Viktig at folk tør

Butikken til Jeanett Bakke befinner seg i et område hvor det har skjedd mye den siste tiden. Like over gaten finner man både & Other Stories og Moniker – konseptbutikken til Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland.

Bakke mener konkurransen er med på å styrke alle.

– Vi trenger det. Det er viktig at det kommer spennende, nye konsepter, og at folk tør. Jeg har alltid vært fascinert av Deli De Luca som popper opp ved siden av Narvesen, sier hun og fortsetter:

– Jeg lærte også av noen i Statoil at det kan stå Solo, Fanta, Urge og Cola på rekke og rad, alle brus på display, men salget dropper og halveres hvis det ikke står fullt påfylt innover. Så det er viktig at man tør å by på litt. Man trenger gode konsepter og folk som er litt gærne. Hvis ikke blir det mye likt.

Selv om butikken foreløpig er en pop up, kan Jeanett fortelle at Voyage-konseptet er kommet for å bli.

– Jeg satset med begge ben vannrett inn i et tog. Jeg vet ikke hvor toget ender og jeg vet ikke hvor jeg skal, men jeg har lyst til å gi alt.

Allerede nå har hun planer om å få inn en knallgrønn kaffesykkel i butikken. Den skal få plassering rett ved inngangen og ha et tak som er lilla og gult over seg. Kaffebønnene skal hun hente inn fra Berlin.

– Jeg fikk forbi en fabrikk der en gang som lagde kaffe, og jeg måtte bare inn. Jeg visste at jeg en dag skulle starte en sjappe hvor du kunne kjøpe alt – kaffe inkludert. Om sommeren skal den stå ved ute og så kan vi kjøre den ned på badestedet Huk og selge iskaffe sammen med bikinier. Er ikke det litt gøy?

Selv om Jeanett sier det ikke finnes problemer, bare løsninger, så har de siste tre ukene vært noe for seg selv.

– Tanken har alltid vært at dette skal være en destinasjon som folk har lyst til å reise til. Jeg vil at det skal være noe du besøker igjen og igjen, og oppdager nye ting hver gang. Dette er et konsept som appellerer til mange. Jeg er vant til å kle opp damer i alle aldre, men nå skal plutselig store, rosa gorillaer hjem til menn med god smak, sier hun og fortsetter:

– Jeg skal være ærlig å si at det har vært tre intense uker. Jeg har følt at jeg har jobbet mye og hardt før, men det kan ikke måle seg med dette. Men jeg elsker å være kreativ, så jeg trengte dette nå. Jeg trengte denne nye reisen.

– Ingen planer om å slappe av litt?

– Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg skal det, men det gikk jo én uke fra jeg sa at jeg skulle ta det med ro til jeg startet agentur og åpnet butikk. Men det å være mamma kommer alltid først, og mannen min støtter meg i alle rare ideer jeg får for meg.

– Datteren min på syv sa også at hun ville stikke innom Voyage her om dagen, og jeg tenkte «har du fått med deg hva det er?». Vi parkerte bilen utenfor butikken, duret inn og så sa hun: «De er fine de andre butikkene, jeg hadde egentlig tenkt jeg skulle jobbe der, men dette er det kuleste du har gjort, mamma.»

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste

  2. NYHETER

    Ultra-fast fashion er det nye fast fashion

  3. NYHETER

    Åpner «luksus-Fretex»: – Skal være lettere å finne skatter

Finn mer innhold om:

  1. butikk
  2. Interiør
  3. konsept

Relaterte artikler

KLÆR

Fargeanalyse: Slik finner du fargene du kler

INNREDNING

Male? De fineste interiørfargene nå

INNREDNING

Høstens interiørfunn under 500 kroner

HJEMME HOS

MinInteriørstil: Renate Larsen Lorentzen

HJEMME HOS

Hjemme hos: Thea Elise Klingvall

INTERIØR

Flyttet fra 64 til 467 kvadratmeter

INTERIØR

7 interiørtrender vi har troen på nå