Camilla Pihl slipper sin første interiør-kolleksjon
– Jeg har tatt utgangspunkt i min egen stil og hvordan jeg liker å ha det hjemme, forklarer Camilla Pihl (45).
Gründeren utvider porteføljen med enda en kategori, denne gangen innenfor interiør. Fra før av har Pihl eget klesmerke, strikketøy og et hudpleie- og sminkemerke.
Pihl og forloveden Peter Peters eier flere selskaper sammen.
Camilla Pihl Fashion Group AS hadde driftsinntekter på 33,8 millioner i 2021, sammenlignet med 19,7 millioner året før. Selskapet eies 50 % av Pihl og Peters og 50 % av Holzweiler-familien.
Ifølge skattelistene hadde Pihl en inntekt på 3,9 millioner i 2021.
I desember i fjor åpnet 45-åringen sin andre, fysiske klesbutikk i et tøft marked. Samtidig oppdaterer hun sine 138.000 Instagram-følgere daglig med videosnutter og bilder fra hverdagen sin som gründer og småbarnsmamma.
Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften
– Et hjem skal være et sted du slapper av
Den nye interiørkolleksjonen til Pihl vil være fast inventar hos Kid Interiør, og komme med nye kolleksjoner hvert år.
Pihl tok en eksklusiv prat med MinMote om interiør og personlig stil, og hva hun mener kjennertegner et hyggelig hjem.
– Først og fremst, gratulerer!
– Tusen takk! Hvordan vi innreder hjemmene våre sier noe om hvem vi er. Atelier betyr kunstnerens arbeidsrom og det er i dette rommet jeg har fått lov til å skape Atelier- kolleksjonen, sier Pihl til MinMote.
– Hva fokuserer du på når du dekorerer?
– Hygge og harmoni. Jeg liker at rom flyter og henger sammen, men jeg liker også å tilføre små unike ting som er litt «off» for å bryte opp litt. Det må ikke bli for perfekt, så å blande gamle ting med sjel sammen med nytt er et godt tips, sier hun og fortsetter:
– Det skaper en balanse så stilen ikke blir for ny og stiv. Et hjem skal være et sted du slapper av. Å bruke naturmaterialer i forskjellige teksturer gjør mye for et rom, synes jeg.
Lin og keramikk
Den nye kolleksjonen er designet og satt sammen av akkurat de kvalitetsmaterialene og fargene Pihl ser etter i sitt et hjem, forklarer hun.
Organiske former og naturmaterialer er gjennomgående i kolleksjonen som består av sengetøy, gardiner, duker og tøyservietter i tillegg til pynteputer, keramikk, pledd og gulvtepper.
– Tekstilene er farget før veving for ekstra holdbarhet og slitestyrke, vi har brukt eksklusiv lin laget av europeiske linfibre. Det er håndlagde detaljer og stenvasket bomullssateng. Med andre ord, det er fokus på produkter som skal vare lenge og som skal gi hjemmet ditt et tidløst særpreg, forteller hun.
– Hva var du inspirert av da du designet? Og hvilken stemning vil du skape med kolleksjonen?
– Jeg har tatt utgangspunkt i min egen stil og hvordan jeg liker å ha det hjemme. Jeg vil beskrive stilen med tre ord; harmonisk, nordisk og naturlig. En ren palett av farger som jeg liker å tilføre naturmaterialer inn i. Et rom man kan senke pulsen i, sier Pihl og legger til:
– Jeg liker å ha det rolig rundt meg og omgi meg med farger som harmonerer. Også elsker jeg friske blomster, grener, stener og keramikk inn i miksen sammen med med elementer av lunt tre.
– Det handler om harmoni
Den ferske interiørdesigneren forteller at slitesterke og naturlige materialer var et viktig fokusområde for henne da designprosessen startet.
– I tillegg så er det viktig at mitt eget DNA skinner gjennom i produktene, og at designet passer inn i de fleste hjem, uavhengig av stil.
– Hva synes du er det viktigste for å få det koselig i et hjem?
– For meg handler det om harmoni. Om å tilføre et rom sjel og god energi. Det får jeg gjennom å spille musikk, ha planter og blomster, duftlys eller eteriske oljer - det er for meg helt essensielt. Og ikke minst - at hjemmet ditt blir fylt med fine minner med de du er glad i.
Samarbeidskolleksjoner og nedleggelser
Det er ikke noe nytt at store profiler og influencere lanserer egne merker og samarbeidskolleksjoner.
MinMote har nettopp skrevet om at Bianca Ingrosso slipper sitt eget klesmerke. Det samme gjorde toppleder Anita Krohn Traaseth i februar og svenske Lovisa Barkman slapp også nylig sin første norske BikBok-kolleksjon.
Mens Hasla-søstrene har nylig sett seg nødt til å legge ned smykkemerket sitt etter helomvendingen i 2017. I midten av november i fjor skrev MinMote om at retailmarkedet opplever tøffe tider og at flere nisjebutikker frykter konkurser og derfor stenger dørene.