SELV: Moteblogger Janka Polliani poserer for sine følgere på Instagram. Foto: Janka Polliani

Nyheter

Seier for selvsentrerte: «Selfies» er endelig akseptert

Det utskjelte bildeformatet «selfie» har tatt sosiale medier med storm, og endret måten vi kommuniserer på. Nå har «selfies» blitt så populært at det inkluderes i Oxford Dictionary.

  • Olav Brekke Mathisen
Publisert:

Et ungt menneske står foran speilet. Presser frem et sexyfjes med trutmunn og lang hals. Hodet litt på skakke nå, så blir det perfekt...

«Klikk...»

Et nytt «selfie» er tatt. Håper på mange «likes»...

Sekunder senere er selvportrettet tilgjengelig for alle med fungerende syn og nettilgang. Noen vil kanskje mene at selvportrettet er alle selvsentrertes menneskers favoritt-motiv. Kanskje har de rett, men i så fall har folk flest blitt mer selvsentrerte. Gjennom hele døgnet lastes nye «selfies» opp til blogger og brukerprofiler.

Følg med på minMote - i morgen får du oppskriften på hvordan du tar det perfekte «selfie»!

På magasinforsiden

Nå har den anerkjente engelskspråklige ordboken Oxford Dictionary bestemt seg for å inkludere «selfie» i sine onlineutgave. Et «selfie» defineres nå av som «Et fotografi som man tar av seg selv, gjerne med mobiltelefon eller web-kamera og som legges ut på sosiale medier». Til forskjell fra et «klassisk» selvportrett, brukes ordet «selfie» oftest om den moderne varianten: Altså et fotografi (eller kanskje tretti) som tas for å legge ut på blogger eller nettsteder som facebook, Instagram og Tumblr.

SELVPORTRETT: Den britiske modellen Jourdan Dunn (23) poserer for seg selv. Foto: Faksimile i-D Magazine

Selv motemagasinene har plukket opp nyheten om «selfies» nyvunne status, og nå mener flere at «selfies» har endret måten vi kommuniserer på.

Et «selfie» er også å se på denne månedens utgave av det britiske motemagasinet i-D. Riktignok ikke et ekte selvportrett, men et fotografi av modellen Jourdan Dunn (23) i det hun tar et «selfie» av seg selv.

- Kommet med Instagram

Moteblogger Janka Polliani (34) er en av dem som har kastet seg på trenden, og publiserer et titalls «selfies» hver måned - enten det er fra juggeturen, stranden eller bare hjemme i leiligheten i Oslo.

– Som moteblogger har jeg vært vant til å ta antrekksbilder og detaljbilder av meg selv i en årrekke, men selfiene har kommet med Instagram, sier moteblogger Janka Polliani til minMote.

Sine egne «selfies» har Polliani et avslappet forhold til.

– Dette er mine uhøytidelige oppdateringer fra hverdagen, og de gir mine lesere og følgere muligheten til å møte en uhøytidelig meg, en som de ikke ser like godt på bloggen min. Det kan være et bilde med solbriller, i heisen hvor antrekket synes eller et bilde jeg selv syns jeg er fin eller ei, sier Polliani.

POPULÆRT: Dette bildet er at av de mest populære «selfie»-bildene Janka Plooiani har lagt ut på Instagram - faktisk har det fått flere hundre «likes»: Foto: Janka Polliani

Motebloggeren er tydlig på at «selfies» om måten man behandler bilder på har blitt et arbeidsverktøy.

– Instagram blitt en del av bloggehverdagen min. Det er raske bilder som forteller noe om hva jeg gjør akkurat nå, om jeg er på et event og om jeg har oppdatert bloggen. Det er som en rss-feed på telefonen, vips så har alle følgerne fått en beskjed om hva jeg gjør akkurat nå. Instagram har endret måten vi kommuniserer på. Hashtag-poster for å hjelpe leserne å finne emner de har lyst til å lese mer om, for eksempel. Det vil alltids være skeptikere til sosiale fenomener som dette, men en ting er sikkert, det funker!

GAMMEL MORO: Den russiske hertuginnen Anastasia Nikolaevna tar i 1914 et av historiens første tenårings-selvportretter for å sende bildet til en venninne. Foto: Wikipedia

Lett å trå feil...

Brukerdrevne bildetjenester har også gjort livet enklere for modelbyråenes talentjegere. Det London-baserte nodelbyrået Next holdt tidligere i sommer konkuranse hvor vinneren ble valgt på bakgrunn av innsendte «selfies».

Nettstedet Complex har samlet 50 av «de verste«selfiene»»" i en egen sak. Kanskje er det mulig å lære noe av andres utskeielser også.

Andre nyord som er tatt inn i Oxford Dictionary er «twerk», assosiert med Miley Cyrus' opptreden på MTVs Video Music Awards, «srsly» og «badassery». Online-versjonen av ordboken Oxford Dictionary er ikke like streng som som den mer kjente Oxford English Dictionary.

42 millioner

– For mange unge mennesker handler jo dette til en viss grad om et ønske om bekreftelse, at folk skal like bildene dine, sier Øyvind Solstad, VGs sosiale medier-ekspert.

– Det er i hovedsak Instagram, Facebook og til en viss grad også Twitter som har presset frem dette formatet, og selvfølgelig også det faktum at nesten alle har en mobiltelefon med bra kamera, fortsetter Solstad.

FRA ROMMET: Et av de mest «eksklusive» «selfiene»som noensinne er tatt. Astronaut Aki Hoshide foreviger seg selv under en romvandring utenfor den internasjonale romstasjonen ISS. Foto: NTB Scanpix

I skrivende stund svever over 42 millioner bilder med hastag #selfie rundt i bildetjenesten instagram. Legg til hastagen #me så nærmer det seg 160 millioner selvportretter.

– Selv er jeg ikke sikker på om det faktisk blir tatt så veldig mange fler "selfies" nå enn før, den store forskjellen er jo at alle deler dem med alle. Det hadde vært interessant å se en undersøkelse på dette, sier Solstad.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Trender
  2. Mote
  3. Selfie
  4. Foto og video

Relaterte artikler

SKJØNNHET

Slik tar du perfekte «selfies» - les ekspertenes beste tips!

NYHETER

Ni bilde-klisjeer bloggere poster gang på gang

NYHETER

Blogger langer ut mot kroppskommentarer

NYHETER

Janka Polliani: – Man sender ut et sykt farlig signal

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Instagram fjerner populære filtre

NYHETER

Kim Kardashian beskyldes for bilderetusjering