Flere hundre i kø for å kuppe eksklusive Karpe Diem-klær

I KØ FOR KARPE-KLÆR: Dørene åpnet klokken 10 i Kirkegata 34, men flere hadde stått der siden 07 torsdag morgen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG
I KØ FOR KARPE-KLÆR: Dørene åpnet klokken 10 i Kirkegata 34, men flere hadde stått der siden 07 torsdag morgen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Ivrige fans stod flere timer i kø for å sikre seg plagg fra rap-duoen Karpe Diems egne kleskolleksjon, før konserthelgen i Oslo Spektrum. 

STÅTT SIDEN KLOKKEN 07: Martine Grønberg (21), Eirin Mortensen (21) og Eline Braaten (21) fikk en venninne til å komme med varm drikke så de holdt varmen i køen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG
STÅTT SIDEN KLOKKEN 07: Martine Grønberg (21), Eirin Mortensen (21) og Eline Braaten (21) fikk en venninne til å komme med varm drikke så de holdt varmen i køen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Nysgjerrige turister knipset bilder og flere forbipasserende stoppet opp og stirret på den flere hundre meter lange køen utenfor sneakersbutikken Stress i Kirkegata 34, torsdag morgen.

Karpe Diem har de siste dagene annonsert på Instagram at de skulle åpne en pop-up shop med eksklusive klær som ikke selges på de utsolgte Spektrum-konsertene i helgen.

Les også: Balenciaga åpner egen butikk i Oslo

Først i køen står Martine Grønberg (21), Eirin Mortensen (21) og Eline Braaten (21) som forteller til MinMote at de stilite seg opp før klokken 07 i morges.

– Det har vært litt kaldt, men vi har hatt med oss pledd og så fikk vi en venninne til å komme med varm kaffe til oss da hun var på vei til jobb, sier Braaten lattermildt og legger til:

– Å gå ut av køen selv var ikke en risiko noen av oss var villige til å ta.

Les også: Karpe Diem med ny manager

HEISANN: Kolleksjonen består blant annet av gensere, capser, sko og klistremerker. Foto: Thea Roll Rakeng/VG
HEISANN: Kolleksjonen består blant annet av gensere, capser, sko og klistremerker. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Planlagt strategi

Ingen av venninne vet hva som selges, eller hvor mye det koster, annet enn de få plaggene som er lagt ut på Instagram. De er likevel klare for å kuppe så mye klær og effekter som mulig.

– Vi har selvsagt planlagt hvem som skal ta hva. Jeg skal løpe til rumpetaskene, Eirin skal ta nettene og genserne og Eline skal løpe til de andre genserne, sier Grønberg.

– Hva er det med Karpe Diem som dere liker så godt?

– De kjører sin egen greie på norsk og har holdt seg til det hele veien, og det er veldig kult. De prøver ikke å være så international. De er bare så ekte, sier Mortensen og får samtykkende nikk fra venninnene.

Priser fra 50 til 4000 kroner

Fotografen Michael Ray Vera Cruz Angeles alias Mike (28) har fulgt Chirag Patel (32) og Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid (32) i flere år og er med på stort sett alt rapduoen gjør. Kleskolleksjonen har vært planlagt en god stund, og koster mellom 50 til 4000 kroner, forteller Mike.

SAMARBEIDER: Fotografen Mike har samarbeidet med Karpe Diem i flere år. Her holder han opp en av ukegenserne fra kleskolleksjonen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG
SAMARBEIDER: Fotografen Mike har samarbeidet med Karpe Diem i flere år. Her holder han opp en av ukegenserne fra kleskolleksjonen. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Et naturlig sted å holde pop up-butikken var på Stress.

– Vi synes det selvfølgelig er veldig kult at Karpe ville slippe kolleksjonene sin her hos oss. Stress har hatt en nær relasjon til Chriag og Magdi hele karrièren, og representerer Oslo på lik linje som gutta gjør, sier Erik Schjetne, eier av Stress.

NAVER NAVER NAVER: Flere av klærne har strofer fra albumet «Heisann Montebello». Foto: Thea Roll Rakeng/VG
NAVER NAVER NAVER: Flere av klærne har strofer fra albumet «Heisann Montebello». Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Husker du? Karpe Diem får massiv hets

– Helt sjukt rått

Mike går frem og tilbake i lokalet og ut av døren for å filme køen som har blitt betydelig lengre på få minutter. Det er nå syv minutter til dørene åpner og fansen kikker spent inn i butikkvinduene.

– Det er jo helt sjukt rått. Mange av dem har stått her i flere timer og køen blir bare lengre og lengre. Det er dritgøy, sier Mike og beskriver kolleksjonen:

– Klærne er laget av to gutter som jobber i Floyel, så all ære til dem. Det du ser her er hoodies, gensere og fotballtrøyer med ukedager, sko som er laget i samarbeid med Diemme og masse annet merch. Noe får du kjøpt på konserten, men det meste er eksklusivt. De fleste plaggene har strofer fra «Heisann Montebello» og elementer derfra.

Hvordan var din opplevelse i dag?