Sjekk Oslos nye julegate
Ni norske designere har gitt Disneyprinssessenes kjoler en ny vri.
Lørdag åpnet Steen & Strøm sine julevinduer i Oslo. I et forsøk på å ta tilbake julegaten i Oslo har de virkelig slått på stortrommen i år. Området rundt varehuset har fått nytt lysdesign og er pyntet etter alle kunstens regler.
Varehuset samarbeider i år med Disney og ni norske designere som alle har laget en kjole til hver sin Disney-prinsesse. Sist Disney hadde et liknende samarbeid var med den anerkjente Harrods i London. Kjolene står i utstillingsvinduene som elevene ved design og retail-linjen på Treider fagskole har laget bakgrunnen til.
Edda Gimnes er blant designerene som er med på prosjektet. Hun forteller at Disney alltid har vært drømmesamarbeidspartneren.
– Dette er tidenes drømmeprosjekt. Det er en fantastisk mulighet å gi min egen versjon av en Disney-prinsesse til den moderne kvinnen. Det er så spennende å få lage en kjole full av drømmer hvor man kan se bort fra alle de kommersielle restriksjonene, forteller hun.
Gigi Hadid valgte norsk design - igjen
– Kjenner seg igjen i Rapunzel
Designeren fikk Disney-prinsessen Rapunzel, og det er en rollefigur Gimnes kjenner seg igjen i, særlig med tanke på hvordan hun ble holdt tilbake i tårnet.
– Hun er så eventyrlysten og vil ut å oppleve verden. Den nysgjerrigheten kjenner jeg meg igjen i. Hun er også hele tiden på jakt etter spenning og ikke redd for hva fremtiden bringer, selv veien kan være usikker, sier hun.
– Jeg følte ikke jeg hadde en plass i Oslo da jeg var yngre, først da jeg kom til London følte jeg at jeg fant meg selv, og min måte å uttrykke meg gjennom klesdesign. Jeg kunne være den personen jeg ønsket, og våge å ha drømmer og ambisjoner for fremtiden.
Saken fortsetter under bildet
Gimnes var ferdig utdannet fra London College of Fashion i 2015 og har siden gitt ut tre kolleksjoner. Den siste kolleksjonen (SS18) går nå i produksjon, og designeren beskriver klærne som lekne, naive og fylt med farger og print.
Anbefaler å følge med på Edda Gimnes
Takknemlig
Kjolen hun har laget til julevinduet derimot, der har hun fått frie tøyler og latt kreativiteten få fritt utløp.
– Jeg er takknemlig for at jeg ble invitert til å ta del i et så fantastisk prosjekt. For meg er Disney visjoner som blir ekte, og som klesdesigner handler det om å drømme stort deretter gjøre det til virkelighet, sier hun.
– Jeg ville at kjolen skulle være stor og drømmende, samtidig leken og energisk. Den er fluffy med sporty elementer slik at hun omtrent kan hoppe ut av et vindu og bruke kjolen som fallskjerm. Rapunzel er upåvirket, rå og sporty, samtidig varm og feminin. Derfor valgte jeg å blande det harde canvaset med mykt chiffon og broderte detaljer, legger hun til.
Lena Dunham digger norsk design
Saken fortsetter under bildet
– Mulan representerer FWSS
Designerkollektivet Fall Winter Spring Summer (FWSS) har laget sin versjon av kjolen til Mulan til julevinduene. Trami Ngo og Cathrine Børter har hatt hovedansvaret for å lage kjolen og har fokusert på å slå sammen verdenen til merket og til Mulan.
– Vi føler Mulan representerer FWSS på mange måter. Hun er både maskulin og feminin og tar vanskelige avgjørelser som vi tror mange kan kjenne seg igjen i, sier Børter.
De har valgt å lage en kimonoinspirertkjole som skulle være funksjonell, men samtidig litt feminin.
– Blomstermønsteret er veldig oss, samtidig som Mulan skulle få være den hun er også i kjolen, forklarer hun.
Slik var «nye» FWSS
Saken fortsetter under bildet
De forteller at det har vært gøy å lage noe som har vært utenom kolleksjonene.
– Det har vært et deilig pusterom, sier Børter.
Av de to er Ngo som er den største Disney-fanen, og Mulan er hennes favorittrollefigur.
– Jeg ble veldig glad da vi fikk henne, forteller hun.
– Disney er veldig jul, og jeg tror de fleste har minner til det, legger Børter til.
Vindusshopping er noe de to setter stor pris på, og de håper at disse vinduene kanskje kan trekke folk litt tilbake til gatenen.
– Det første vi gjør på inspirasjonsturer er å gå rundt de store sentrene for å se på vinduene, men det har kanskje forsvunnet litt nå fordi mange shopper mest på nett, sier Børter.