GÅR MOT STRØMMEN: Domenico Dolce og Stefano Gabbana etter showet i Milano onsdag. Foto: Shutterstock

Nyheter

Dolce & Gabbana overrasket med ny kolleksjon

Mens flere andre motehus ville reflektere den utfordrende tiden vi står i med minimalistiske visninger, tok det italienske motehuset en helomvending. 

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Moteuken går sin gang, dog annerledes enn tidligere. I Milano gikk Dolce & Gabbana sitt show av stabelen i går kveld, og den nye vår- og sommerkolleksjonen overrasket mange, skriver Vogue.

De fleste andre Milano-showene i motekalenderen åpnet med en helhvit eller ensfarget minimalistisk look for å reflektere den vanskelige tiden byen har stått i siden mars, skriver Vogue. Men Domenico Dolce og Stefano Gabbana ville noe kommunisere noe annet med sin nyeste kolleksjon.

Dolce & Gabbanas vår- og sommerkolleksjon for 2021. Foto: AP Photo/Colleen Barry

Dolce & Gabbanas vår- og sommerkolleksjon for 2021. Foto: AP Photo/Colleen Barry

Sterke farger, chiffon, prangende mønster, hele plagg laget «lappeteppe-stoff», glitter og italiensk glamour var det som møtte tilskuerne i showlokalet, som også var dekket av italiensk lappeteppe-kunst.

Hashtagen #DGSicilianPatchwork var tema for visningen, forklarte designerne etterpå i en video.

– Med tanke på vår lange erfaring med å være inspirert av Sicilia, ønsket vi å fortelle om alt du kan finne på en øy som denne – de forskjellige kulturene som har dominert, fra spansk til arabisk og mer, sa Dolce, som ble født på øya.

– Vi har verdsatt alt øya har gitt oss, og satt alt sammen i en kolleksjon, la Gabbana til.

Dolce & Gabbanas vår- og sommerkolleksjon for 2021. Foto: AP Photo/Colleen Barry

Motebransjen i endring

Flere motehus og designere, også her hjemme i Norge, snakker om at coronapandemien har gjort at motebransjen står overfor et skifte – sesongbaserte kolleksjoner vises ut på grunn av nedstengte fabrikker og utfordringer med produksjonen, og dermed viskes trender ut. Dette er også sett på som en mer bærekraftig måte å lage og bruke klær på.

– Jeg skiller ikke mellom sesonger. Vi har alle for mye klær og trenger egentlig minimalt nytt. Målet er at nye plagg skal kunne vare evig, og brukes igjen og igjen uten at det blir kjedelig av den grunn, uttalte nylig designer og influencer Celine Aagaard i et intervju med MinMote.

Allerede i 2015 konstaterte den anerkjente nederlandske trendforskeren og sosiologen Lidewij Edelkoort i et intervju med magasinet DEZEEN, at fashion is dead.

– Det eksisterer ikke lenger. Det er slutten på et system kalt mote og trender, og vi må komme opp med nye ideer, utdypet hun til magasinet.

Publisert:

Les også

  1. TILBEHØR

    Smykk deg i sesongens fineste bling

  2. KLÆR

    Overgangsjakkene som er perfekte akkurat nå

  3. KLÆR

    Ansiktsmaske av tøy: Ti stilfulle varianter med det lille ekstra

Relaterte artikler

BRUD

Lady Kitty Spencer: Se de fem elleville brudekjolene

NYHETER

Demonstrant stormet Dior-catwalken under moteuken i Paris

MANN

Sjekk Erling Braut Haalands luksusstil

MOTE

Mote: Tendenser for 2021

NYHETER

Chanel Métiers d’Art: Tightsen er godkjent av selveste Chanel

NYHETER

Norske Madeleine med gjennombrudd for Gucci

NYHETER

Lila Moss (18) debuterte på catwalken