Nyheter

Norsk designer gjør millionsuksess i Sverige

Etter mange år med beinhard jobbing, trang økonomi og uten et eget hjem løsnet det endelig for den norske designeren Christopher Bjercke (45) og kona Ulrika Bjercke (48). Nå har deres hjertebarn, merket Hunkydory, blitt millionbedrift.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

De siste årene har Hunkydory etablert seg i ni land - blant annet Australia, USA, Storbritannia og Sverige. Det er også favorittmerket til artist Marion Ravn. Men det var i Norge suksesshistorien om Hunkydory startet. Oslo-gutten Christopher Bjercke flyttet rett til Paris etter et år på moteskolen Esmod i Oslo. I Paris traff han både sin livs kjærlighet og forretningspartner, svenske Ulrika.

Dro fra Norge

I 1996 var moteutdannelsen over og paret flyttet til Oslo for å starte sitt eget klesmerke. Hunkydory skulle være avslappet, tilbakelent og en blanding av bohemsk og rocka. Det tente imidlertid ikke det norske markedet på.

- Det var en veldig vanskelig periode. Vi fikk ikke noe særlig respons på det vi laget. Innkjøpere, butikker og presse lot liksom vente på seg, og den lille responsen vi fikk var fra Sverige, sier Christopher i et sjeldent intervju med minMote.

Derfor ble det med to år i Oslo, før paret pakket sysakene og flyttet til Stockholm. Der ventet nesten ti år med beinhard jobbing for å få merket til å slå gjennom.

Bodde hjemme

Gjennombruddet kom i 2006, mener Christopher.

Plutselig var det flere butikker som ville ta inn Hunkydory. I 2005 omsatte merket for 15 millioner kroner, som knapt var nok til å få produksjonen til å gå rundt. Årene etter gikk det sakte med sikkert bedre, og nå ligger omsetningen på rundt 130 millioner. I 2012 vant paret Sveriges mest prestisjetunge designerpris «Damernas Värld Guldknappen».

- Du kan tenke deg selv – da hadde vi jobbet med dette veldig lenge, faktisk i ti år. Endelig følte vi at vi hadde fått et fotfeste i markedet, og ting begynte å skje, forklarer designeren.

De ti årene før 2006 var harde for designerparet. I flere år hadde de knapt penger til å få det til å gå rundt, mens de bodde hjemme hos Ulrikas foreldre.

- Vi har alltid vært selvfinansierte og er det fortsatt, og det er klart at vi har hatt det tungt. Særlig økonomisk. Men vi vurderte faktisk aldri å gi opp, for det var bare dette vi hadde lyst til. Og vi hadde tro på oss selv, forklarer Christopher.

- Fin balansegang

- Hvordan balanserer dere det å være kunstneriske og kommersielle?

- Det er selvfølgelig en fin balansegang, men vi er først og fremst designere - ikke kunstnere. I motsetning til kunst må klærne våre være brukervennlige, de må ha en funksjon. Og noen ganger må man holde igjen litt på den kunstneriske utfoldelsen for at det faktisk skal selge, sier han å fortsetter:

- Det handler om å finne en nisje som en salgbar.

I begynnelsen besto Hunkydory hovedsakelig av strikkeplagg. I dag lager de alt fra jeans til skinnjakker og eksklusive kjoler i semsket skinn. Prisene ligger på i underkant av 1000 kroner for en t-skjorte til rundt 6000 for de dyreste kjolene.

- Nå går det heldigvis så bra at vi kan lage visse plagg uten å tenke på om det vil selge eller ikke. Det er en luksus vi har i dag, som vi til gjengjeld har jobbet hardt for i mange år, forklarer 45-åringen.

- Ikke bare en jobb

Designernes bosituasjon har også fått en kraftig oppgradering: Ekteparet bor i en stor leilighet i Stockholm, hvor det også er mer enn nok plass til den 10 år gamle sønnen og datteren på 15. Basen for Hunkydory er fortsatt i den svenske storbyen. Etter over ti år i Stockholm høres Christopher ut som en blanding av svensk og norsk. Og selv om det hender han savner Oslo, tviler han på at de flytter tilbake.

- Jeg kan ikke slå fast at det er bedre å være designer i Sverige enn i Norge, men det jeg kan si er at svenskene er flinke til å ta til seg sitt eget design. De er stolte av de svenske merkene. Er man på shopping i Stockholm kan man for eksempel se butikk etter butikk med svensk design, beskriver designeren.

- Når kommer Oslo-butikken?

- He-he, vi håper jo å kunne utvide til mange land, og Norge er med i de planene.

Samarbeidet med kona Ulrika fungerer også like godt etter 16 år som partnere både på hjemmebane og på jobb.

- For oss fungerer det veldig bra å jobbe tett sammen, selv om vi absolutt ikke er enige om alt. Vi har hver vår innflytelse på merket og nettopp det skaper helheten. For oss er ikke dette bare en jobb, det er en livsstil.

- Hvor mye tid tar denne livsstilen og jobben nå?

- Vi jobber fortsatt lange dager og helger, men slik må det bare bli hvis du er selvstendig næringsdrivende. Også er det jo ekstra morsomt når ting går bra – det er lettere å jobbe i medvind.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Dette er gutta bak Oslos nye luksusbutikker

NYHETER

Ti år med Line of Oslo: Dette er nøkkelen bak klessuksessen

LIVSSTIL

Reise i sommer? Guide til skandinaviske vintagefavoritter

NYHETER

Moteskaper anbefaler norske designere å rømme landet

NYHETER

De nye designtalentene: Søster Studio

NYHETER

Gwyneth Paltrows «norske» kolleksjon ferdig – kommer i august

NYHETER

Norske Nina feiret to år som luksus-designer med kjendisfest