Camilla Pihl åpner sin andre butikk i tøft marked: – Må klype meg i armen
Mens mange frykter konkurser og stenger dørene, åpner Camilla Pihl (44) to nye butikker.
Folien med den etter hvert veletablerte merkevaren «Camilla Pihl» har så vidt rukket å sette seg på butikkvinduet, når MinMote ankommer den splitter nye butikken i Hegdehaugsveien i Oslo.
Influenceren og gründeren Pihl overtok lokalet i november, etter at Holzweiler flyttet til et større lokale to butikker bortenfor. Siden da har hun og teamet jobbet på spreng for å få butikken ferdig før jul.
– Det ble ikke så sent i går, men vi jobbet hardt og lenge for å få den ferdig til åpning i dag. Og det ble jo SÅ fint da, eller hva? sier Pihl og slår ut med armene.
Elementer som valnøtt og naturstein møter buede linjer og behagelig belysning. Hvite amaryllis og granbar i en rund vase pryder bordene som skiller lokalet i to.
Tøft marked
I midten av november skrev MinMote om at retailmarkedet er spesielt tøft nå og at flere nisjebutikker frykter konkurser og derfor stenger dørene.
Handelsekspert Reidar Mueller uttalte at kunder dropper å handle fordi folk flest har fått dårligere økonomi. Situasjonen for butikkdrivere er tøffere enn på mange år, og nordmenn er nødt til å prioritere hardt når de handler. Og situasjonen ser ikke ut til å bedre seg med det første.
Den tredje butikken, som blir Camilla Pihls desidert største, åpner i Strandgaten i Bergen på nyåret. Hun utelukker heller ikke at det kommer flere i fremtiden.
– Hva tenker du om å åpne butikk akkurat nå som markedet er så tøft?
– Jeg tenker at vi bare satser på. Jeg må klype meg i armen, men vi er veldig heldige med at vi opplever vekst. Det er kjempebra. Jeg synes butikken er et godt speil av merkevaren ut i verden så folk kan komme og se. Det er en del av markedsplanen å ha en egen fysisk butikk, forteller Pihl til MinMote.
– Vi klyper oss i armen for at vi har vekst, og håper at det varer. Men det er så klart tøffe tider for alle, og en rar tid akkurat nå. Vi får håpe at strømprisene går ned og at rentehevingen stopper, og at alt går bra til slutt, sier hun.
Millionvekst
Klesmerket, hvor Andreas Holzweiler er oppført som daglig leder og forloveden Peter Peters styreleder, er registrert som Camilla Pihl Fashion Group AS.
Firmaet har hatt solid vekst siden oppstart. I 2019 omsatte selskapet for 13,8 millioner kroner. Året etter var tallet 19,7 millioner og i fjor 33,8 millioner kroner.
– Hva tror du er grunnen til at merket ditt fortsetter å vokse?
– Jeg synes alltid det er veldig vanskelig å analysere hva man gjør bra, for jeg jobber veldig etter magefølelse. Men hvis jeg skal prøve å analysere det så tenker jeg at vi lager klær som er veldig tilgjengelig for folk. Vi treffer bredt, alt fra unge til eldre, sier Pihl.
Hennes visjon er å lage klær som er enkle å ta inn i garderoben du allerede har fra før. Klærne skal være enkle å style til hverdagsgarderoben, forteller hun.
– Jeg lager egentlig bare klær jeg liker å gå med selv. Vi har også økt kolleksjonene fra to til fire i løpet av året.
– Hva er it-faktoren som gjør at du lykkes?
– Det er veldig vanskelig å stå og snakke om seg selv som et brand når det på en måte er meg, men jeg tror at jeg er litt ufarlig og derfor tilgjengelig for folk. Folk kan kanskje kjenne seg igjen i stilen min og det er lett å bruke klærne mine.
Pihls vei opp og frem startet i 2005, og hun får stadig tilbakemeldinger fra folk som har fulgt henne siden den spede start.
– Jeg snakker med følgerne mine daglig, og det har blitt utrolig viktig for meg. Jeg svarer alle som sender meg DMs og jeg føler at vi har blitt en veldig hyggelig Pihl-klikk, sier hun og ler.
Slik blir julen
Det er straks juleferie, også for Pihl og familien. Etter at hun fikk barn har julen blitt viktigere. Den herlige barnslige jule-entusiasmen smitter over, forteller hun.
I år blir julen feiret med lave skuldre hjemme på Frogner i Oslo.
– På julaften blir det oss tre, helt rolig og fredelig, og det gleder jeg meg skikkelig til. Og så kommer det gjester andre og tredje juledag – det blir også koselig, sier hun og legger til:
– Jeg har ikke rukket å ønske meg noen ting i år. Aller mest ønsker jeg meg noe fint som Poppy har laget i barnehagen.