Nyheter

Salget stuper for UGG-bootsene

De er hatet av motebransjen, men elsket av kjendisene. Nå går salget av UGG-støvlene så dårlig at produsentene setter ned prisen.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Det er den amerikanske skoprodusenten Deckers Outdoor Corporation som står bak de tøffel-lignende saueskinnstøvlene med merket UGG Australia, og ifølge Huffington Post har inntektene sunket med 31 prosent dette kvartalet. Det på tross av at merket har samarbeidet med kjendisdesigneren Jimmy Choo om noen ultraekslusive og glitrende vinterstøvler.

Salget går så dårlig at produsenten ser seg nødt til å kutte prisene, foreløpig i USA.

I tillegg regner Deckers Outdoor Corporation med at salget synker med ytterligere 14 prosent det neste kvartalet, selv om det er på vinteren de varme bootsene virkelig får gjort nytte for seg.

Det amerikanske merket UGG Australia har latt seg inspirere av de typiske saueskinnsskoene med samme navn, som opprinnelig kommer fra nettopp Autralia. Bootsene ble for alvor populære da de ble sett på føttene til kjendiser som Kate Moss, Jennifer Aniston og Eva Longoria. I 2008 nådde UGG Australia en salgstopp da de omsatte for 3,9 milliarder i USA. Prislappen ligger på mellom en tusenlapp for et par venlige UGGs og over 5000 for en Jimmy Choo-variant med nagler.

minMote-leder Sonia Huanca Vold er ikke forundret over at UGG-salget går nedover.

- Dette kommer ikke som en overraskelse. Disse støvlene tok riktignok verden med storm, men det er mange år siden de ble sett på som trendy.

- De tøffellignende støvlene er kanskje gode og varme, men i snø og sølevær er de ikke spesielt praktiske. De blir kjempefort våte og skitne, fortsetter Vold.

Også hos Ferner Jacobsen i Oslo har de opplevt en stagnasjon i salget, men butikkmedarbeider Britt Berg tror det har med regnfallet som har vært å gjøre.

- Vi selger jevnt over masse UGGs, men det har vært en liten stopp akkurat nå. Det er typisk at det blir sånn når det regner mye, men vi regner med at det tar seg opp, sier Berg.

Hun forklarer at de selger flest UGGs til både gutter og jenter i skolealder.

- Det virker som om det har blitt en trend også for gutter å gå med UGGs på skolene rundt omkring, sier hun.

Salgsanalytiker hos Sterne Agee har imidlertid liten tro på at UGG Australia har bedre tider i vente.

- Svakere salg av UGGs har nok ikke bare med været å gjøre. Det kan også indikere at støvlene har falt ut av motebildet, sier han til Huffington Post.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Sko
  2. Høst
  3. Vinter
  4. uggs

Relaterte artikler

MOTE

Elsket og hatet: Er UGG-sko blitt harry?

MOTE

Månestøvlene gjør comeback i vinter

NYHETER

Michael Kors kjøper Versace for gigantsum

NYHETER

Caroline Berg Eriksen blir veskedesigner: - Sett det før

MANN

Mannetrusen er tilbake: - De fleste kler truser

NYHETER

Salgsboom for treningstightsen - den nye folkeuniformen?

MANN

Dette bør du se etter på romjulssalget