Derfor er dette overalt i Insta-feeden din
En innpakket Triumfbue tar over Paris – og Instagram.
Triumfbuen er et av Paris’ mest kjente landemerker.
Nå har det fått en kunstnerisk oppdatering, og du har kanskje sett den på Instagram?
Kunstverket heter «Arc de Triomphe, Wrapped» og er kunstneren Christo sitt verk. Opprinnelig skulle kunstverket ha blitt oppført våren 2020, men ble utsatt på grunn av coronapandemien.
Kunstneren selv døde i sitt hjem i New York våren 2020, 84 år gammel, og han fikk dermed aldri sett sitt store kunstverk ferdigstilt.
For tiden går moteuken i Paris av stabelen, og med det har det gigantiske kunstverket også blitt en influencer-favoritt.
Buen er pakket inn i 25.000 kvadratmeter med skinnende sølvblått resirkulert stoff, og det er knyttet 7000 meter rødt tau rundt. Kunstverket blir værende til 3. oktober.
Kunstnerparet Christo og Jeanne-Claude var mest kjent for å pakke store byggverk som hus og broer inn i enorme mengder med tekstiler. Deres visjon var å gjøre verden til et vakrere sted, eller å gi folk en mulighet til å se et gammelt landskap på en ny måte.
Bulgarskfødte Christo og franske Jeanne-Claude møttes i Paris og giftet seg på 50-tallet. I 2009 gikk Jeanne-Claude bort, men ektemannen fortsatte med parets kunstneriske prosjekter frem til han døde i 2020. Han fikk aldri sett den ferdiginnpakkede Triumfbuen.
Dette er ikke første gangen parets kunst har vekket oppsikt. For 25 år siden pakket de inn Riksdagsbygningen i Berlin sammen med 90 profesjonelle klatrere og 120 andre mennesker som jobbet med prosjektet. Ifølge et Instagram-innlegg som er lagt ut på Christo og Jeanne-Claudes profil, skal den tyske regjeringen ha sagt nei til prosjektet tre ganger. Christo skal ha uttalt at prosjektet lærte han mye om forbindelsen mellom politikk og kunst.