Nyheter

Slik pleier du brunfargen

Etter flere uker med sommer har mange klart å få en fin brunfarge. Her er tipsene til hvordan du pleier huden og holder på brunfargen.

  • Mari Glans
Publisert:

Lange dager i solen gjør huden uttørket og grovere enn vanlig. Det er viktig å tenke på at brunfargen egentlig er hudens forsøk på å forsvare seg mot UV-strålene. Huden blir både mørkere og tykkere enn vanlig for å gi bedre beskyttelse mot solstrålene. Detfor trenger også huden ekstra god pleie etter en solferie eller lange dager på stranden.

Sommerens heteste leppefarge!Her er den!

Fukt, fukt, fukt

For at huden skal holde seg myk og glødende, er nok fuktighet det aller viktigste punktet. Dette hjelper også til å holde lenger på brunfargen. Det er flere ting man skal tenke på når det gjelder å gi huden nok fukt, det handler ikke bare om å smøre seg inn med bodylotion.

Et viktig punkt er å unngå ekstra uttørring av huden Bruk for eksempel en dusjolje isteden for skummende produkter i dusjen. Det er også en god regel å smøre seg inn med bodylotion med én gang man kommer ut av dusjen for å binde ekstra fukt i huden. Skyll også huden med vann etter du har badet i klor- eller saltvann.

Det er helt normalt å flasse litt etter en solferie. Hudcellene byttes ut med nye hele tiden og det er rett og slett bare huden som fornyer seg. Mange er redde for å skrubbe av seg brunfargen og unngår å bruke peeling på kroppen når de har fått farge. Men det trenger man ikke være redd for, selve brunfargen sitter dypere i huden og forsvinner ikke om man skrubber overflaten. Resultatet er en jevnere og mer glødende hud. Det er også viktig å skrubbe huden jevnlig for å fjerne døde hudceller. Da klarer huden å ta opp mer fuktighet og vil på sikt gjøre at brunfargen holder lengre.

Fortsatt i feriemodus? Slik shopper du smart på salg.

Plei huden innenfra

Det du spiser og drikker påvirker også huden din. Fukt huden innenfra ved å passe på å drikke nok vann. B ,C, og A-vitamin er vitaminer som har positiv effekt på huden. Brunfargens beste medhjelper er antioksidanten betakaroten, som finnes i matvarer som gulrøtter, mango, spinat, persille, bananer, tomat, aprikoser og poteter, for å nevne noen. Betakaroten stimulerer pigmentdannelsen i huden, og gir en mer gylden brunfarge.

Brunfargen vil uansett begynne å falme etter en stund, samme hvor flink du er til å ta vare på huden. Det er ikke verre enn å jukse litt med selvbruner når du begynner å føle deg grå i huden. Til å begynne med kan du bruke en bodylotion med litt selvbruner i for å gi litt ekstra glød og farge, men når høsten kommer for fullt kan du gå over til rene selvbruningsprodukter.

Relevante artikler videre:

Plei håret ditt riktig!Les vår hårpleie-guide her!

Ønsker du volum?Slik får du superhot hår

Dårlig hårdag?Dette redder deg fra hårkrisene

Frisørskrekk?Slik blir du fornøyd hos frisøren

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Farger
  2. Skjønnhetspleie
  3. Sommeren 2010

Relaterte artikler

HUDPLEIE

Slik holder du på brunfargen lengst mulig

LIVSSTIL

Derfor «mister» du brunfargen på flyet - og slik unngår du det

NYHETER

Slik får du vintervakre lepper

HUDPLEIE

Selvbruning: Slik får du perfekt resultat

HUDPLEIE

Eksperten svarer: Slik lykkes du med selvbruning

NYHETER

Selvbruningsguide: Slik lykkes du med selvbruning

HUDPLEIE

Slik redder du julehuden