Nyheter

Lei av motesnobberi på Oslo Fashion Week

Når motefantastene reiser hjem fra Oslo Fashion Week, kommer subkulturen til syne på arrangementet

  • Rikke Monsen
Publisert:

«Fashion Week in Hell.»

Kreativ sjef for jeansmerket Anti Sweden, Kjetil Wold med designerspire Karoline Bakken Lund utgjør duoen bak utbrytermerket. I fjor deltok Anti Sweden på OFW, men i år er de lei av det de selv kaller motesnobberi og tannløse eksponeringsarenaer for norsk design. Nå bryter de med moteuken og kjører Fashion week in Hell, like utenfor Trondheim.

- Det blir litt tannløst for oss å delta på moteuken når vi kan stå mye sterkere på egne bein og med eget konsept. Som eget jeansmerke synes vi det er sterkere å lage en egen arena og samtidig mister vi litt edge ved å arrangere det på moteuken. Dessuten er vi annerledes og tror på den annerledesheten når det gjelder å få oppmerksomhet fra de vi vil nå ut til.

Til tross for at OFW er åpen for alle, så tror Wold likevel at en egen arena for sitt merke trekker flere kunder.

- Motesnobberiet går på den her kolleksjonsbiten, å skulle lage og sy opp dyre kolleksjoner som blir vist og solgt til noen få. De vi skal nå ut til er ikke de som skal ha en spesialsydd kjole til 15-20 lapper, for vår merkevare har vi troen på det å skape egne arenaer som er tilpasset den du er som moteskaper. Vi vil selge til alle som bruker jeans, og å bruke masse penger på vår-, sommer-, høst- og vinterkolleksjoner blir veldig snobbete i forhold til vår rå og mer nedpå holdning.

Dooms of Norway

Wold kaller stemningen mer "Dooms of Norway" enn "Moods of Norway", og vil være ansiktet på rebellkulturen.

Det kan virke som dere prøver å bli en norsk oppfølger av Dr.Martens?

- Ja, sammenligningen med Dr.Martens er nok ikke dum, de sto for punk og vi står for black metal. Akkurat som de vil vi ikke bare være et merke som selger sorte jeans, men vi vil være bildet på denne mørke subkulturen i Norge og selge dette internasjonalt via nettet. Vi arbeider ikke fra sesong til sesong, men lanserer noe når vi har funnet det vi er fornøyd med. Da er fokuset på limited editions og samarbeid med andre kunstnere. Selv om vi ønsker trofaste kunder, har vi merket at folk fra utlandet kjøper en bukse fra oss nærmest som en souvenir, og bare det er jo litt gøy.

Med klare linjer til Norges lange mørketid og en yrende blackmetal-kultur har de skapt et konsept med sjarmerende vink til populære, svenske jeanskonkurrenter som Acne og Cheap Monday. I butikken deres kan man levere inn sine svenske jeans, for å få avslag på et par norske, Anti Sweden-jeans. Tidligere har designerne brent opp de innleverte jeansene i Hell, og restene har gått til en kleskolleksjon som Los Angeles-designeren Tod Waters skal vise på «Fashion Week in Hell».

- Dette med å ta avstand fra Sverige er absolutt med glimt i øyet, men det er klart det bunner i noe alle her i Norge har vokst opp med, at svenskene skreller bananer og at vi må være bedre enn de i skisporet. Det er en nerve i det norske folk vi har tatt tak i der.

Vil du ha sotede øyne?Slik får du det til!

Ønsker norske designere lykke til

Til tross for at merket nå har brutt med moteuken, støtter Wold norske designere på alle arenaer.

- Selvsagt ønsker jeg et stort og mangfoldig mote-Norge. Jeg ønsker enhver norsk designer lykke til. Det Fam gjør er fantastisk, alle må omfavne den vinden der. Hun har skapt seg et konsept og en verden som er beundringsverdig og det må man bare tviholde på, forteller Wold engasjert.

Dette er Fams sukkersøte hevn!Les mer her.

Black metal for feelingen

I disse dager syr Karoline Bakken Lund ferdig kolleksjonen til Anti Sweden, parallelt med at hun fullfører sin bachelorgrad i kunst og design. Kolleksjonen skal de vises utendørs på Hell stasjon, og tro til konseptet blir det etter alle solemerker en mørk affære.

- Kolleksjonen blir min egen tolkning basert på det Anti Sweden representerer. I starten hørte jeg litt black metal for å få feelingen, men nå etter hvert har jeg designet mer spontant.

Mange norske designere flykter nå til utlandet for å gjøre karriere, og med sitt nettbaserte håper også Wold å få muligheten til å slå an internasjonalt.

- Jeg forstår absolutt at mange gjør det, men skal vi eie dette begrepet med å være det norske rebellmerket så vil alltid grunnlaget vårt ligge her i landet, for det er det vi skal representere. Vi tror på å ha basen vår i bunnen og jobbe utifra det. Mange mister nok litt av sin edge i forsøk på å prøve for mange forskjellige retninger, tror Wold.

Debutanter ble tildelt Nåløyet!Les mer her

Relevante artikler videre:

Alt klart for Oslo Fashion Week.Disse designerne viser på OFW.

Vil du finne produkter som ikke er testet på dyr?Sjekk her!

Slik blir du kul med sort kajal.Les mer her!

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Fashion Week
  2. Bukser
  3. Oslo Fashion Week
  4. Mote

Relaterte artikler

NYHETER

Oslo Fashion Week kanselleres

NYHETER

Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

NYHETER

Usikker skjebne for Oslo Fashion Week

MOTE

Motebransjen: - Fam kan lykkes i utlandet

NYHETER

Norske designere flykter til dansk moteuke

NYHETER

Kjendisene nedprioriterer moteuka

NYHETER

– Motebransjen må samle seg