Under New York Fashion Week handler det like mye om å bli sett som å se visninger. minMote er på plass i storbyen for å gi deg oppdateringer på hva som er trendene både på catwalken og på gata.
I løpet av de neste ukene vil minMote være tilstede for å filme under Fashion Week både i New York og Paris. Resultatet skal bli en tv-serie på åtte episoder som skal vises på VG.no og minMote.no fra 20. februar.
– Vi skal prate med de største designerne, intervjue supermodellene, rapportere fra de beste visningene, gå på de kuleste festene og filme inspirerende gatemote. Ved å hele tiden ha kamera på skulderen og mikrofon i hånden vil vi sørge for at seerne får bli med på det beste moteukene har å by på, sier minMote-ansvarlig Sonia Huanca Vold.
Sammen med videoreporter Merete Gamst er hun nå på plass i New York hvor moteuka ikke bare er en samling for bransjen, men også et innbringende arrangement for byen.
- Mote er en industri som er svært viktig for USA. Moteuka alene drar inn nesten en kvart milliard kroner til New York, blant annet grunnet alle hotell- og restaurantbesøkene, forteller Sonia.
LES OGSÅ: Motebransjen: – Fam kan lykkes i utlandet
Se og bli sett
Selv om moteukene først og fremst er en arena hvor designerne skal vise frem neste sesongs kolleksjon, er det ikke alltid antrekkene på catwalken som får mest oppmerksomhet.
- Her handler det vel så mye om å bli sett som å se. Mange har planlagt antrekkene sine i god tid i håp om å bli fotografert av de fremste gatemotebloggerne. Et inspirerende antrekk sprer seg som ild i tørt gress på internett, og får du status som stilikon kan det ha mye å si for karierren din, sier Sonia og legger til:
- Moteukene har endret seg enormt de siste årene. Mye takket være bloggerne, som har gjort motebransjen mer tilgjengelig for folk flest. Og det er nettopp det minMote også ønsker å gjøre - vi vil at alle moteinteresserte i Norge skal få bli med på moroa!
Følg minMote-Sonias blogg for oppdateringer fra moteukene!