Moods of Norway dropper catwalk-showet
Moods of Norway har blitt nesten like kjent for sine spektakulære kjendisfester med catwalkshow som for klærne - det er det slutt på i år.
I en årrekke har Moods og Norway-gründerne Simen Staalnacke (39) og Peder Børresen (38) arrangert og frontet et av Mote-Norges med påkostede eventer: Moods og Norway-showet som har vist den kommende kolleksjonen på catwalken, i ekte moteuke-stil.
Catwalkshowene har også hatt noen av landets største kjendiser på første rad og på den røde løperen - i 2013 hadde de til og med Ari Behn i englevinger på catwalken.
I 2015 blir det ikke noe slikt Moods-show. I stedet holder de en tre timer lang presentasjon av kolleksjonen kombinert med en minglefest i butikken i Bogstadveien i Oslo.
Se bildene fra rød løper lengre ned i saken!
Kuttet årsverk
Samtidig viser årsberetningen til Moods of Norway at selskapet i 2013 hadde driftsinntekter på 343,9 millioner kroner, med et resultat på 19,4 millioner. Det er under halvparten av året før, da resultatet var på 50 millioner. I 2011 var resultatet på 96 millioner kroner, og Moods-gutta var landets ubestridte motekonger.
I et intervju med Dagens Næringsliv fra i fjor forteller Simen Staalnacke at bedriften måtte kutte 35-40 millioner i 2014, og at 20 årsverk skulle bort.
Den amerikanske sjefen George Santacroce skulle gå av ved årsskiftet.
- Santacroce hadde fått i oppgave å gjøre Moods of Norway til et globalt motemerke, men tidene har forandret seg. Motebransjen er brutal. Det internasjonale markedet er preget av mange sterke aktører, og konkurransen er knallhard. Vi har rett og slett ikke penger til å finansiere en stor utenlandsetablering for øyeblikket, sa en av gründerne i selskapet, Jan Egil Flo til DN.
- Ikke økonomisk årsak
Men Simen Staalnacke avviser at merket dropper showet på grunn av den økonomiske situasjonen. Han svarer følgende i en e-post til MinMote:
«Det er tre gode grunner til at vi velger å ikke ha et kjempestort moteshow i år. Den største grunnen er at det for første gang ikke er en moteuke i Oslo i år, noen som gjør at bransjen og innkjøperne samler seg i byen.
Den andre grunnen er at vi ser at den økende trenden fra merker i hele verden er å promotere og vise de kolleksjonene som kommer i butikk og ikke kun neste års kolleksjoner.
Den tredje grunnen er at vi vil ha en god hederlig lanseringsfest for våre venner og ansatte som har jobbet veldig hardt med en fantastisk kolleksjon.
Rett og slett å markere at kolleksjonen endelig er kommet i butikk».
- I november 2014 ble det kjent at Moods of Norway måtte nedbemanne og i løpet av 2015 kutte med 35-40 millioner kroner. Er dette en del av grunnen til at dere dropper showet?
«Nei, på ingen måte. Vi har jo lagt opp til vårt travleste år noensinne. Med lansering av Herre, Dame, Sport og en helt ny barnekolleksjon, samt en ny parfymelinje, utvikling av en ny reflekstråd i samarbeid med Sintef, en Norges-turné, og mange andre hemmelige prosjekter», står det videre i mailen.
Kul og «laidback» kolleksjon
Det var i fjor at Moods kvittet seg med den rosa traktor-profilen for å lage en mer dempet kolleksjon med en mer subtil fargepalett.
Denne våren er kolleksjonen full av festivalplagg for alle mulige festival-gjengere. Klærne er delt inn i tre kategorier slik at alle skal kunne finne noe som passer til akkurat dem.
- Moods of Norways vår - og sommerkolleksjon er i år en hyllest til de ulike festivalene som alle elsker! Det er jo den morsomste tiden i Norge, så vi har delt inn klærne i tre kategorier: «The Camper» for den som vil bo i telt og leve ut den avslappede festival-stilen, «The Glamper», som kanskje vil ha litt mer glamour og «The Artist» for artistene på scenen, forteller Staalnacke om kolleksjonen.
Fargepaletten bærer preg av duse farger som forrige kolleksjon, men også metallisk og sterkere farger som oransje og kongeblått.
- I tillegg har vi tatt utgangspynkt i en del mønstre som stemorsblomster, norske fjell og fjorder og ulike festlige sitater som «make some noice» og den slags. Det blir uten tvil en velkledd sommer, sier Staalnacke til MinMote.
Se bildene fra rød løper her:
Les også
Finn mer innhold om:
Relaterte artikler
Moods of Norway konkurs: Øyeblikkene vi aldri glemmer
