Salgsboom for treningstightsen - den nye folkeuniformen?
Salget av treningstights skyter i været - men tightsen brukes ikke lenger bare til trening. - Verken fint eller sporty, mener stylist Hedda Skoug.
Vi vil gjerne ha ditt tightsbilde! Del det på sosiale medier med #mintights #minmote
Hva synes du – ja eller nei til tights som hverdagsplagg?
Fargesterke og tilsynelatende «freshe», åletrange tights som du primært får kjøpt i sportbutikker eller ved sportssegmentet i en kjedebutikk, er ikke lenger forbeholdt treningssentrene og løpeturene. Derimot dukker tights nå også ofte opp som hverdagsplagg.
KOMMENTAR:Kom dere ut av treningstightsen!
Stor etterspørsel
Den økende interessen for tights bekreftes av salgssjef Idunn Sollie på sportsgiganten XXL i Storgata i Oslo.
- Etterspørselen har eksplodert. Nike og 2XU er merkene som er mest populære. Det virker som at dette klesområdet har blitt større, at det har blitt en stor trend, sier Sollie til MinMote.
Sollie forteller at kompresstights og fargerike varianter med mønster er aller mest populært.
- Treningstights er ikke bare lenger forbeholdt treningssenteret, men også hverdagen. Dette gjelder kvinner i alle aldre kan det virke som, sier hun.
Daglig leder og medeier av Enjoy Sport AS, Kim Andersen - som selger de X-mønstrede 2XU-tightsene - forteller til MinMote at salget av deres tights har økt med over 80% fra samme periode i fjor.
- Vi regner med å selge opp i mot 220.000 kompresjonstightser og shortser for dame i 2014 i Norge. Vi solgte ca 120.000 av det samme i 2013, sier Andersen.
- Oppdatert joggebukse
Og trenden er ikke bare stor i Norge. I USA ble det omsatt treningsklær til kvinner for over 77 milliarder kroner i 2013 – en økning på ni prosent fra året før, ifølge en markedsundersøkelse gjort av amerikanske NPD, som forsker på forbrukervaner, skriver motenettstedet Business of Fashion.
«Det er vanskelig å begripe hvor mye mer sportsklærmarkedet kan vokse, fordi det allerede har vokst så mye. Flere og flere forbrukere begynner å bruke sportsklær som en del av hverdagsuniformen, vil markedet bare øke og øke,» sier Marshal Cohen, analysesjef hos NPD, til nettstedet.
Trendforsker og sosialantropolog, Gunn-Helen Øye mener treningstightstrenden er blitt et utbredt fenomen.
- Tightsen har flyttet seg fra en svett gymsal til å bli et hverdagsplagg, spesielt for småbarnsmødre. Grunnen til at norske kvinner går med dette plagget utenfor treningsstudioet er fordi det er trygt og ganger oss positivt, sier hun og legger til:
- Det er stort sett ingen som ser stygt på en person i treningstights. Den kommuniserer at vi tar vare på egen helse og er aktive.
Øye ser humoristisk på tightstrenden, og trekker paralleller til den klassiske joggebuksen.
- Å bruke treningstights til kafébesøk, som mange gjør, er mer akseptert enn å gå rundt i en sliten joggebukse, selvom det i prinsippet er det samme. Dette blir en slags negativ merking av oss selv, og det er noe de fleste ikke ønsker.
- Det er litt «show off»
Stylist og moteblogger Hedda Skoug mener norske damer må skille mellom den sporty bølgen som herjer i motebildet, og det å gå i treningstøy i hverdagen.
- Det er lett å se på folk om de faktisk skal trene, eller om de bruker treningstights til en ullgenser og en designerveske. Det er ikke spesielt fint og hvertfall ikke sporty, sier Skoug til MinMote.
Stylisten mener treningstights utenfor treningsstudioet er et typisk Oslo vest-fenomen og at det har en sammenheng med det å fremstå som sunn.
- Det er litt «show off» og sender signaler om at du vil fremstå som en aktiv og sporty person, når du egentlig bare skal sitte på kafé.