Nyheter

Høyer mer enn halverte resultatet – satser videre

MOTEKONGE: Styreleder, gründer og eier av Høyer Gruppen, Ørnulf Høyer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Ørnulf Høyer legger ikke skjul på at fjoråret var krevende, men det stopper ikke kjeden fra å satse i nytt terreng. 

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
Publisert:

Omsetningen i Høyer-konsernet økte fra 338 millioner i 2016 til 375 millioner kroner i fjor. Det var sjette år på rad med vekst i driftsinntektene, skriver Finansavisen.

Samtidig falt resultatet før skatt fra 17 millioner i 2016 til 4 i millioner i fjor viser tall fra selskapets årsregnskap.

Ørnulf Høyer, styreleder, eier og gründer av Høyer-konsernet, legger ikke skjul på at de har lagt et tungt år bak seg hvis man bare ser på resultatene i regnskapet. Men selv om det ikke er like store marginer som tidligere er han mer enn fornøyd.

– Retailmarkedet er vanskelig for tiden, og det gjelder også for Høyer-butikkene, sier han, men trekker frem at man må se på helheten i Høyer-imperiet. Vi har lenge ønsket å ta steget videre og investere i nettbutikk og nye, egenproduserte merker, og er spesielt glade for at vi endelig har fått to nye babyer i merkene Maud og Fram, sier han til MinMote og legger til:

– Vi er derfor superfornøyde med 2017 selv om de totale resultatene er dårligere.

Så du? Ville tilstander på luksus-salg i Oslo

Han forteller at det fallende resultatet hovedsakelig skyldes tung satsing på de to nye klesmerkene, samt satsing på en forbedret nettbutikk.

– Butikkene har riktignok også levert dårligere resultater i 2017, men vi tjener fortsatt penger på å drive retail, om enn ikke så meget som før. Men dette hindrer oss ikke fra å gå litt mot strømmen.

Ørnulf Høyer girer nemlig ikke ned, og etablerer en ny kjede som får navnet Høyer Collabs.

– Denne kjeden lages fordi det er nødvendig og viktig for merker å ha en arena å vise seg fram på nå som detaljhandelen er vanskeligere enn på lenge. Denne satsingen er gjort mulig fordi vi har laget allianse-avtaler med ulike viktige merker som gjør at butikken får bedre levevilkår, sier Høyer til MinMote og legger til at de planlegger å åpne cirka 20 slike butikker i løpet av de neste fem årene, hvorav fire skal åpnes allerede neste år.

Torsdag skrev Finansavisen at Ørnulf Høyer nå ønsker å selge 40 prosent av Høyer for 100 millioner kroner. Han opplyser til avisen at selskapet er verdt minst 200 millioner.

NYHETER

Er dette Norges dyreste sko?

Han sier til MinMote at noe av grunnen til at han ønsker å selge er at han innser at han ikke kan bygge opp både de nye merkevarer og den nye nettbutikken så stor han vil på egen hånd.
– Spesielt gjelder dette vår nettbutikk som fortsatt er relativt liten og under utvikling. Men vi har definitivt en unik mulighet til å bli Norges desidert største norskeide nettbutikk innen klær og mote. Jeg innser imidlertid at jeg ikke kan bygge opp dette med mine egne to hender basert på min egen lommebok, slik jeg har gjort til nå med resten av Høyer-businessen. Dette er hovedårsaken til at jeg ønsker å få inn en eller flere investorer, det er nødvendig med tunge investeringer for hurtig å løfte nettbutikken opp på det nivået som den fortjener, sier han og legger til:
– Og da snakker vi om en nettbutikk som vil omsette for mange hundre millioner bare i Norge.

NYHETER

DETTE ER MERKENE NORDMENN ØNSKER Å KJØPE BRUKT

Han ser frem til å ta opp konkurransen med internasjonale aktører for alvor, selv om de i første omgang vil konsentrere seg om det norske markedet.
– Når vi tenker på hvor attraktive våre merkevarer også er i utlandet, så er det nesten svimlende å tenke på hvilke muligheter som finnes. Men det må være lov til å si at det er slik vi alltid har jobbet i Høyer. Vi sikter høyt, og vi har hittil fått til omtrent alt som vi har siktet mot, og av og til litt til, selv om målene har vært himmelhøye.

NYHETER

KONGELIG BUDSJETTFAVORITT ÅPNER I OSLO

Finansavisen omtalte i slutten av juni at Høyer ba om betalingsutsettelse fra enkelte leverandører. Han viste til at en tøff vår- og sommersesong resulterte i at mange norske butikker opplevde et større likviditetsproblem enn tidligere.

– Alt det vesentligste er nå betalt, slik vi lovet. Klesbransjen har alltid hatt store utfordringer med likviditetssvingninger, så det vil som vanlig være mindre inntekter enn utgifter i månedene august til november, sa han til avisen.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Så mye tjener influencerne – flere tar ut solide millionlønner

NYHETER

Kleskjeden PM slår seg konkurs

NYHETER

Disse tjente mest i den norske motebransjen

NYHETER

Er panting av klær fremtiden i motebransjen?

NYHETER

Legger ned magasinet Det Nye

NYHETER

Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

NYHETER

Varner kjøper seg inn i Yme Universe