DESIGNERBUTIKK: Colette i Paris har holdt åpent siden 1997 og har vært en av de fremste luksusbutikkene i verden. Foto: Getty Images.

Nyheter

«Verdens mest trendy butikk» stenger dørene

Luksusbutikken Colette i Paris lukker dørene for godt etter 20 år.

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

Franske Colette har blitt kåret til «den mest trendy butikken i verden» av anerkjente Forbes. Selv med kjente kunder som Kim Kardashian og Kanye West, Gigi Hadid, Katy Perry, Lenny Kravitz og Anja Rubik legges butikken ned.

På Instagram skriver butikken:

«Alle gode ting har en ende, etter tyve fantastiske år velger Colette å lukke dørene 20. desember dette året. Colette Roussaux har nådd det punktet at hun vil legge ned butikken, og Colette kan ikke eksistere uten Colette».

Luksusmerket Balenciaga åpnet egen butikk i Oslo.

Videre står det at butikken er under forhandlinger med Saint Laurent og at Colette ville blitt stolte hvis et merke med så mye historie tok over lokalet.

For ikke mange månedene siden ble det klart av det norske merket Holzweiler var blitt endel av sortimentet i den franske butikken.

Moteekspert og redaktør for trendmagasinet Vixen, Ida Elise Einarsdottìr mener butikken har stått overfor en rekke ulike utfordringer.

– Det er en helt ny virkelighet for retailers som Colette nå. Leiekostnadene øker jevnt over, og Paris er ikke akkurat noe unntak. Men kanskje aller mest toneangivende; kundenes handlemønster har endret seg - først og fremst med tanke på nettshopping, sier hun til MinMote og legger til:

– Et annet aspekt er selvsagt en nedgang i turisme som følge av terrorhandlinger og terrorfrykt i land som Frankrike.

Spesiell butikk

Butikken ble åpnet av Colette Rousseaux og hennes datter Sarah Andelman i 1997. Sammen hadde de unike ideer for å skape en ettertraktet og kul luksusbutikk.

Butikken ble kjent for sin gode miks av forskjellige merker, konsepter og prisklasser. De har også solgt bøker, tekniske duppeditter, smykker, parfyme, sminke og mye annet. Colette ble ettertraktet av både kjendiser, turister og fastboende, og gjorde merkene de solgte attraktive ved å ta inn et lite utvalg av spesielle produkter. De skapte en såkalt «hype» for enkelte klær og gjenstander.

KJENDISPAR: Kanye West og Kim Kardashian West på shopping på Collette i Paris. Foto: Getty Images.

SIGHTING: Gigi Hadid og daværende kjæreste Joe Jonas shoppet på Collette da de var i Paris sammen. Foto: Getty Images.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Gutta som styrer de nye luksusbutikkene i Oslo.

  2. NYHETER

    Populært luksusmerke lanserer interiørlinje

  3. NYHETER

    Nike Store åpner butikk i Oslo

  4. LIVSSTIL

    Spalte: Sommerskjønn med Linn Helena Nilsen

Relaterte artikler

NYHETER

Holzweiler blir del av nytt eksklusivt samarbeid

NYHETER

Den norske «Gigi-genseren» utsolgt hos Colette

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang

NYHETER

Holzweiler inn hos internasjonalt luksusvarehus

MANN

Alt du må vite om Louis Vuitton-visningen

NYHETER

Dorthe Skappel refses for genserbruk

NYHETER

Paris Fashion Week: Høydepunktene fra moteuken i Paris