Kommentar: Mette-Marit er en moteprinsesse på innsiden
Kronprinsparets Venezia-ferie er et prakteksempel på den kongelige verdenens tette bånd til motebransjens aller mektigste.
Den italienske filmfestivalen forrige uke lokket nemlig ikke bare til seg Hollywood-kjendiser.
Vogue Italia-redaktør Franca Sozzani hadde også samlet noen av motebransjens største navn i forbindelse med en ny dokumentarfilm om henne selv – og på gjestelisten sto også hennes nære venninne fra Norge, kronprinsesse Mette-Marit.
Slik var kronprinsparets private Venezia-ferie
Kronprinsesse Mette-Marits posisjon i internasjonal motebransje er antageligvis sterkere enn sine skandinaviske prinsessekolleger. Gjennom årene har hun bygget seg opp et ekstremt mektig nettverk av moteprofiler. Glem første rad – kronprinsessen blir bedt med på de private motefestene, hvor fiffen kan menge seg uten å måtte posere for pressefotografer. I Venezia festet hun og kronprins Haakon med en rekke maktmoguler innen moteverdenen.
Ser man tilbake på de første bildene og intervjuene av kronprinsessen, er kontrasten påfallende.
Fra beskjeden sideskill og dempet drakt til blondekjole fra Olga Vilshenko (blant favorittmerkene til russiske insidere i bransjen), fjærveske som skal ha vært en personlig gave fra moteskaper Valentino Garavani og glitrende stiletter. Yatch-fest dagen etter i kjole fra den eksklusive kjendisfavoritten Zimmermann, med flere bransjeansikter på gjestelisten.
Det virker ikke som om kronprinsessen er redd for å oppfattes som distansert fra det folkelige preget kongehuset har, med kong Olav på trikken som den ultimate illustrasjonen – et inntrykk som for mange ble forsterket av kong Haralds siste tale.
Tvert imot var det en internasjonalt elitistisk gjeng som var bedt på middag hos Valentino i Venezia – som Azzedine Alaïa, Miuccia Prada og Donatella Versace, som alle er sjefer for gigantiske luksusmotehus.
A post shared by ALAÏA (@maisonalaia)La oss spole tilbake til 2010: I grå blazer, hvit kjole og skyhøye stiletter hadde kronprinsessen en av de gjeveste tilskuerplassene under moteukene – på første rad hos Pucci som viste sin vårkolleksjon i Milano. Ved siden av bransjestorheter som motekritiker Suzy Menkes og redaktør Sozzani. Daværende sjefsdesigner hos Pucci (som nå er hos Cavalli), Peter Dundas, var og er en nær venn av kronprinsessen – og han har kledd henne opp i spesialdesignede kjoler et utall ganger. Siden den gang har det var både kjendisgallaer, private ferier og emoji-utveksling på sosiale medier fra hennes lukkede Instagram-konto med noen av moteverdenens mest innflytelsesrike.
Peter Dundas til MinMote om Mette-Marit
Det er ikke noe nytt i at den kongelige verdenen har sterke bånd til motebransjen. Se bare til Monaco, hvor de kvinnelige medlemmene av kongefamilien nærmest er ambassadører for det franske motehuset Chanel – Charlotte Casiraghi er til og med motekongen Karl Lagerfelds muse. Og på det årlige Roseballet er gjerne alle familiens medlemmer kledd opp i Chanels couture-kjoler verdt hundretusener av kroner.
I Hellas har kronprinsesse Marie-Chantal blitt en av bransjens insidere, ved at hun selv står bak barneklesmerket med samme navn. I Danmark har kronprinsesse Mary fast plass på første rad under moteuken i København – i år fikk hun for eksempel med seg visningen til favoritten Jesper Hovring.
Dette betyr selvsagt ikke at kronprinsesse Mette-Marit er blottet for folkelighet. Men det sier noe om reisen hun har gjort og kretsene hun nå beveger seg i.