- Å fremheve rygg og rumpe er kulere
Jenny Skavlan (27) henter inspirasjon til sin egen bryllupskjole fra finaleantrekket hun har på seg i kveld.
I dag leder hun den store finalen i Melodi Grand Prix sammen med Erik Solbakken i Oslo Spektrum. Flere måneder med kostymeprøver, diskusjoner og justeringer har resultert i to finaleantrekk - et retroinspirert todelt antrekk i sort og gull, og en gulvlang, blå fløyelskjole med slep, utsmykket med utallige paljetter.
Fremhever ryggen
- Denne gleder jeg meg skikkelig til å gå med, sier Skavlan til minMote, mens hun ser seg selv i speilet iført den blå kreasjonen.
- Jeg falt for silhuetten, de lange ermene, det at den er skikkelig tildekket, og ryggen. Dessuten var det en kul overraskelse at den er laget i fløyel og stretch - det gjør at den får en annerledes dybde. Så jeg falt egentlig for alt, sier hun videre.
Det er Lani Egede-Nissen, kostymedesigner i NRK, som også i år har ansvaret for sceneantrekkene til de to programlederne. I fjor sa flere moteeksperter at Skavlan var tidenes mest sexy Grand Prix-vertinne. Selv mener Skavlan at det ikke er nødvendig å presse puppene frem i en dyp utringning for å være sexy.
- Det er mer sexy med utringning på ryggen. Det handler om hva man vil fremheve med kroppen sin. Jeg har alltid syntes at det å fremheve rygg og rumpe er kulere, sier Skavlan, og får støtte fra kostymedesigner Egede-Nissen.
- Vi er vel begge enige i at det ikke trenger å være kort og puppekløft for at det skal være sexy. Det er vel heller den veien vi ikke skal gå, sier hun.
Bryllupsinspirasjon
Selv om alt fokus er rettet mot Grand Prix-sirkuset, som den siste uken har høstet kritikk, venter enda en runde med kjoleprøving i tiden fremover for 27-åringen. For to år siden ble hun og samboeren Thomas «Fingern» Gullestad forlovet, og den store bryllupsfesten nærmer seg med stormskritt. Brudekjolen syr hun selv, sammen med en annen person.
- Du skal gifte deg snart. Blir brudekjolen noe à la den blå finalekjolen?
- Det blir nok ikke paljetter, men jeg er veldig glad i fasongen. Både bryllup og Grand Prix, det er litt det du skal ha – det litt formelle. Du vil vise litt personlighet, men du vil ikke ha fokus de feil stedene. Så man tenker jo ganske likt . Jeg gjør i hvert fall det kjolemessig. Det er hverken i Grand Prix eller i bryllup at du skal kjøre megakløft. Akkurat det at det er litt dekkende, litt bart og litt slep- det er nok noe jeg kommer til å jobbe videre med, sier Skavlan.
- Mye forventninger
Grand Prix handler først og fremst om norsk musikk, men det ligger også en lang og tradisjonsrik historie bak kostymene. Både deltakere og programledere har gjennom nesten et halvt århundre med musikkonkurransen både overrasket, provosert og imponert med sine antrekk på den musikalske scenen.
- Hvis jeg kan velge mellom et halvdårlig manus eller den kjolen, eller en halvdårlig kjole og det manuset, så har jeg faktisk sagt at manus blir viktig. Det er en musikkonkurranse som handler om artistene, og det skal ikke handle om kjolene, sier programlederen, og legger til:
- Men det er jo mye forventninger til det, og det er mye prat om det. Mange spør om hva du skal ha på deg. De spør mer om det enn hva du skal si på scenen. Det er litt som når jeg spiller i filmer også, at det er den rollen du tar på deg – du skal føle deg verdig til å stå på den Grand Prix-scenen som er en musikkonkurranse med så mye historie.
Her kan du se Jenny Skavlans finalekjole under fjorårets Melodi Grand Prix: