- På tide at guttene får mer oppmerksomhet
De poserer i gjennomførte «outfits», knipser nærbilder av eksklusive klokker og foreviger seg selv mens de pumper jern på treningsstudioet.
Herrene er for alvor i ferd med å melde seg på i sosiale medier og blogger.
- Det har virkelig skjedd en endring i det siste. Vi ser at stadig flere menn blogger om stil og hverdagsting. At blogging bare er blitt assosiert med rosablogging er på vei bort, sier Kjetil Manheim, daglig leder hos Blogg.no.
- Knekker koden
En av ti blogger på blogg.no skrives i dag av menn, men til gjengjeld har de til sammen 300.000 unike lesere daglig. Dette tallet er på vei opp. Og Manheim forventer at herreblogging vil ta av i fremtiden.
Det skyldes at norske menn er i ferd med å knekke koden.
- Tidligere skrev de fleste om jakt og fiske. Nå skriver flere om hvordan de kler og ter seg. De skriver om familie og barn. Nå supplerer de rosabloggene.
minMote har tidligere omtalt flere moteriktige herrebloggere. Mens fem fargerike gutter fra Sarpsborg har satt seg som mål å bli best i blogg-Norge, ønsker tobarnspappaen Chris Skoug åskape noe genuint som appellerer til travle menn. 21 år gamle Andreas Antonsens blogg oser av luksus - se bare hvilke skatter som skjuler seg i hans garderobe.
Nå har flere har kastet seg på bloggtrenden, deriblant NRK-journalisten Noman Mubashir. Han deler både antrekksbilder og inspirasjon på både Instagram og på bloggen sin.
- Det er på tide at menn kommer på banen. Kvinnene har kuppet bloggverden. Sosiale medier har hjulpet mange menn ut av «Vi menn-boblen». Mange får nå et pusterom og kan være seg selv, sier Mubashir.
Chris Lee (19) fikk tidligere i år en pris for Norges beste herreblogg på Vixen Blog Awards. Han mener bilder av «dagens antrekk» er i ferd med å bli normen også blant menn.
- Mange menn jeg kjenner legger både ut selfier og bilder av «outfit of the day». Det er ikke noe nytt lenger. Det er på tide at guttene også får oppmerksomhet, sier 19-åringen.
- Bygger fasaden
Forskerne mener de har god forklaring på hvorfor menn kaster hemningene i sosiale medier.
- Også menn bygger fasade, de viser hva de er opptatt av og prioriterer, sier Berit Skog, førsteamanuensis og forsker i sosiale medier ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.
Hun har gjort en undersøkelse blant menn mellom 13 og 39 år som viser at 44 prosent av bildene menn legger ut på Instagram er treningsbilder av seg selv.
- Det er mange som også tar treningsbilder via Snapchat, såkalte «selfies» der de fronter seg selv som aktive og treningsinteresserte, sier Skog.
Det er likevel et stykke til at norske menn kan ta igjen kvinnenes høye bruk av sosiale medier. Kvinner utgjør fortsatt 70 prosent av instagrambrukerne, ifølge en amerikansk undersøkelse.
- Vi har vært så utrolig beskjedne og nøysomme og skal gå stille i gangene. Dette er en form for motreaksjon, sier Mubashir.
Herrebloggene handler ofte om det samme som rosabloggene: Klær, mote, stelleprodukter, sko og detaljer som klokker.
- Vi forteller folk at vi har det bra. Jeg syns det er sunt at folk får bryte janteloven, sier Mubashir.
- Herreportal
En annen som har suksess med fokus på klær og mote er eiendomsmegler, tobarnspappa og moteblogger Chris Skoug (34). Han driver bloggen The Chris Course.
- Jeg legger kun ut bilder med linker til hvor man får tak i plaggene og overlater opplevelsen til den enkelte. Det skal være høy kvalitet over det jeg legger ut, derfor er det fotograf Einar Eliassen som tar bilder av meg. Jeg vil at bloggen etter hvert skal bli en herreportal, sier Skoug.
Han mener at det fortsatt er noen ting som skiller herrebloggene fra kvinnebloggene.
- Mitt inntrykk er at menn ikke synes det er like interessant som kvinner med selfies. Jeg tror de i større grad ønsker å se plaggene, kombinasjonene og detaljer. Selfies kan fort bli litt ego på herresiden.
Bloggvinner Lee mener mange herreblogger har litt å gå på når det gjelder det visuelle.
- Jeg ser at mange av herrebloggene er veldig amatørmessige. Gutta må jobbe mer med utseendet til bloggen.
- Blir mer utbredt
Både Skoug og Mubashir er glad for at flere menn viser at de også har andre interesser enn sport, biler og friluftsliv.
- Jeg tror det handler litt om å tørre å eksponere seg med noe man har troen på. Jeg tror herreblogger og bruk av Instagram hos menn kommer til å bli mer og mer utbredt, sier Skoug.