Den norske moteuken går nye veier

MOTEVISNING: ByTimo er blant designere som har vist under Oslo Runway tidligere. Her fra en visningen på Theatercaféen i Oslo i 2017. Foto: GISLE ODDSTAD, VG

Et festival over tre dager som blander mote og kunst blir den nye, norske moteuken.

Ingeborg Aspeli
Publisert:

Oslo Runway har i løpet av få år blitt den aller viktigste visningsarenaen for norsk klesdesign. Men nå får den norske moteuken helt ny drakt.

De slår seg nemlig sammen med Collective Oslo Fashion Art Festival, som siden 2015 har vist verk i krysningspunktet mellom mote og kunst.

Sammen lanserer de tredagersfestivalen som har fått navnet Fushion.

Festivalen skal bestå av både mote, kunst, musikk og livsstil og vil foregå 28.–30. august i hovedstaden.

– Oslo Runway er veldig glad for samarbeidet med Collective, som er så utrolig sterke i den arenaen som de har skapt. Jeg er ikke i tvil om at dette vil samle bransjen ytterligere og at denne festivalen vil føre til vekst for alle, sier Ditte Kristensen, grunnlegger av Oslo Runway, ifølge en pressemelding.

PROSJEKTLEDER: Ditte Kristensen er damen bak Oslo Runway. FOTO: TORE KRISTIANSEN, VG

Avlyste forrige sesong

I januar ble det klart at Oslo Runway avlyste vinterens arrangement, som egentlig skulle gå av stabelen kun en måneds tid senere. Ditte Kristensen sa den gang at grunnen var at de hadde opplevd for sterk vekst, og at de hadde store planer for neste sesong.

Men Oslo Runway har også hatt økonomiske utfordringer, og hatt problemer med å få ting til å gå rundt. Kristensen fortalte imidlertid at det ikke er grunnen til at de avlyste.

Tidligere har blant andre ByTimo, Pia Tjelta og Tom Wood vist under Oslo Runway, men det er ikke klart hvilke norske designere som vil være med videre til Fushion-festivalen.

Publisert: