Slakter Ingrossos julekalender
Frustrerte, skuffede og misfornøyde kunder kaller Bianca Ingrossos utsolgte julekalender en stor spøk.
Da influencer Bianca Ingrosso (26) lanserte sin julekalender for merket Caia Cosmetics ble den utsolgt på litt over én time – og selskapet kunne kassere inn over 36 millioner kroner.
Ingrosso takket fansen for støtten, og var overveldet av salget.
Nå har flere youtubere vist frem kalenderens innhold, og flere av kundene er langt fra fornøyde. Både på YouTube og Instagram renner det nå inn med kunder som er skuffet over adventskalenderen.
Skuffede og misfornøyde kunder
– Årets mest overhypede produkt som ble en STOR skuffelse, skriver en kunde på Instagram.
– Fy for en skuffelse, det er jo bare dritt i den? Og en verdi på 3000 kroner?! For en spøk!, skriver en kunde.
– Håper flere melder dette til forbrukerrådet grunnet falsk markedsføring, skriver en annen kunde på Instagram.
– Dere pisser på deres lojale kunder totalt. Usj og fy, jeg må finne et nytt favorittmerke, skriver en kunde.
Selve kalenderen inneholdt 24 poser med produkter, og ble solgt for 1795 kroner. På nettbutikken sto det at verdien var 3595 kroner. Ifølge avisen og videoer på Youtube kommer flere av produktene kun i reisestørrelser, og en av lukene skal kun inneholde en rabattkode med 20 prosent avslag på ett fremtidig kjøp i nettbutikken.
Solgte sminke for 36 millioner på én time
Ingrosso elsker reisestørrelser
Bianca Ingrosso har svart på kritikken til Aftonbladet.
– Personlig så elsker jeg produkter i reisestørrelse og etter å ha analysert andre julekalendere så virker det som om folk elsker reisestørrelser like mye som meg. Tiltaler det deg ikke er det kjedelig å høre, men da mener vi ulikt om det, skriver hun og fortsetter:
– Med tanke på at man får en toalettmappe verdt 400 kroner og produkter som er skreddersydde som er det dyreste å lage, pluss at det er et begrenset opplag, noe som også gjør det dyrere å lage, så er denne julekalenderen en utrolig verdi for pengene. Jeg lagde en julekalender med produkter jeg selv elsker og bruker. Produkter er personlige, og alle har rett til å ha sin egen mening. Selvfølgelig er det alltid kjedelig med misfornøyde kunder, men vi er absolutt ikke alene om å ha reisestørrelser i en julekalender.
Ingrosso er en av Nordens største influencere og følges av over 1,2 millioner på Instagram, og har 390.000 følgere på YouTube. I 2020 hadde stjernen inntekter på over 200 millioner kroner.
Hun har også solgt i overkant av femti prosent av sminkeselskapet Caia Cosmetics til et norsk oppkjøpsselskap for over 200 millioner kroner. I år er det ifølge Aftonbladet ventet at sminkeselskapet skal omsette for over 300 millioner svenske kroner.