Nyheter

Marilyn Manson gjør suksess i motebransjen

Hedi Slimane fortsetter å revolusjonere motehuset Saint Laurent. Denne gangen med overraskende kampanjebilder.

  • Natalie Ngo
Publisert:

Etter at Hedi Slimane tok over som sjefdesigner for det franske motehuset Saint Laurent i fjor, har det skjedd store forandringer. Først fjernet han Yves fra et av verdens mest kjente merkevarenavn, nå viderefører han sin kjærlighet for det dystre og rocka. De siste kampanjebildene for Saint Laurent frontes nemlig av rockestjernene Marilyn Manson, Courtney Love, Kim Gordon og pop-rock-artist Ariel Pink.

Motehuset bekreftet i går at kampanjebildene er tatt av sjefen selv, som også er kjent for å være en etablert motefotograf. Bildet av Marilyn Manson ble derimot avslørt i helgen av Muglers kreative direktør Nicola Formichetti, som publiserte bildet på Instagram, skriver Vogue.

Mange trodde det nye kampanjeansiktet var en aprilsnarr, deriblant minMote-leder Sonia Huanca Vold.

- Dette er svært overraskende. Det er ingen tvil om at sjefdesigner Hedi Slimane allerede har satt sitt personlige preg på Saint Laurents image. Motehuset har fått en svært mørk og rocka ansiktsløftning.

Til tross for overraskende valg av frontansikter, passer metal-artisten Mansons litt skremmende image med Slimanes grunge-inspirerte stil. Dette er Mansons aller første motekampanje, og på bildet er han iført en svart skinnjakke og naturligvis hans kjente signatursminke bestående av mørk leppestift og tung eyeliner.

Da designeren viste sin andre kolleksjon for Saint Laurent under moteuken i Paris var den langt mer rocka enn forventet, og ble møtt med mer kritikk enn ros. En av dem som derimot hyllet kolleksjonen var punk-rock-prinsessen Courtney Love.

«Gasmer over ideen om at rike damer nå kjøper det vi pleide å kle oss i. Endelig fikk noen til den nøyaktige stilen», skrev Love på Twitter.

Tidligere har blant annet modellene Anja Rubik og Edie Campbell frontet motehuset Yves Saint Laurent. I stedet for å velge it-jenter og modeller som Karlie Kloss eller Cara Delevigne som ansikt denne gangen, er det nettopp Love som får pryde kampanjebildene for damekolleksjonen.

- Da Slimane viste frem sin siste kolleksjon for Saint Laurent kunne vi tydelig se at han hadde latt seg inspirere av 90-tallets grunge-stil. Det ultimate ansiktet utad for den nye Saint Laurent-stilen ville vært Kurt Cobain, så jeg forstår at de har gått for den rebelske enken Courtney Love. Marilyn Manson hadde også sin storhetstid på 90-tallet, sier Vold.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Kampanjer
  2. Hedi Slimane
  3. Saint Laurent
  4. Courtney Love
  5. Kim Gordon

Relaterte artikler

NYHETER

Hedi Slimane gjør endringer hos Celine

NYHETER

Hedi Slimane forlater Saint Laurent

NYHETER

Hedi Slimane overtar Céline

NYHETER

Sjokkerende og forførende - sjekk høydepunktene fra Paris-moteuken

NYHETER

Hedi Slimane får slakt etter debutvisning

NYHETER

Hedi Slimane slår hardt tilbake mot krass kritikk

NYHETER

Fem ting du må vite om Anthony Vaccarello - Saint Laurents nye sjefsdesigner