Nyheter

Gründer-ektepar satser på mote for menn over 400 kvadratmeter

PARTNERE: I 2019 solgte Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland seks Ganni-butikker rundt om i Norge, men beholdt agenturet på det populære, danske merket. Nå satser de fullt på konseptbutikken Moniker på Valkyrien i Oslo. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

Anett Ringstad Jalland (33) og Jørgen Jalland (42) mener norske menn er klare for noe helt nytt på motefronten. 

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

For mindre enn ett år siden åpnet Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland dørene til sin 800 kvadratmeter store konseptbutikk, Moniker, på kjøpesenteret Valkyrien i Bogstadveien. Hittil har butikken kun vært for kvinner.

Nå utvider de konseptet og dedikerer over 400 kvadratmeter til menn.

– Da vi åpnet dørene i april fikk vi mange spørsmål fra kunder om hvor herreklærne var, så vi tenkte allerede da at vi hadde lyst til å åpne en egen herreavdeling etter hvert, forklarer Anett Ringstad som også forteller at åpningen midt under coronapandemien har gått over all forventning.

DESIGNBUTIKK: Interiøret virker å være vel så viktig som merkesammensetningen når Ringstad og Jalland åpner dørene til sin nye herreavdeling i slutten av november. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

MinMote møter gründer-ekteparet i et byggekaos i andre etasje på kjøpesenteret, der den nye herreavdelingen skal åpne i slutten av november. Avgjørelsen ble tatt for tre måneder siden.

– Nå satser vi på norske menn. Konseptet er det samme som i dameavdelingen av Moniker – en kameleon som alltid er i endring. Vi ser for oss at mennene som kommer kan endre stil etter hvilket rom de er i, sier Anett.

Hun og ektemannen eier Moniker Sport og Moniker Man sammen med Magnus og Marianne Tvenge.

NYHETER

MOTE-NORGES UKJENTE SUKSESSPAR

Inspirert av skuespillere

Det er to menn som er hovedinspirasjonen bak klesutvalget og merkene som ekteparet har tatt inn. Den ene siden av butikken er inspirert av den franske skuespilleren Alain Delon, som tidligere ble kalt den mannlige utgaven av Brigitte Bardot. Og den amerikanske skuespilleren Paul Newman representerer den andre siden.

– Alain Delon står for den klassiske riviera-livsstilen og så er det Paul Newman med sin stilfulle, litt preppy, amerikanske stil. Han var en amerikansk skuespiller som også drev med racing til han var over 80 år gammel. Så en skikkelig kul type vi føler passer godt til butikkonseptet, forklarer Jørgen.

Utvalget vil bli en blanding av hverdagsklær, dresser, og spesielle merker som ingen andre i Norge har tatt inn før, forteller Anett. Hun og Jørgen mener at Mote-Norge trenger å tilby et mer raffinert og spennende utvalg av herremote.

POSTER: Moniker Man har som mål å skille seg ut blant det som allerede tilbys på motefronten i Norge. Fotomontasje: Moniker/Snøhetta

Incotex, Vince, Marni, Amiri, Acne Studios, James Perce, Sporty & Rich og Casablanca er noen av merkene som er tatt inn i den nye avdelingen. Målet er å skape en annerledes miks av merker som skiller seg ut fra andre herrebutikker i Norge.

– Vi må tørre å ta merker man ikke finner over alt. Det er nøkkelen som har vi lyktes med nede i dameavdelingen. Så nå viderefører vi det, både når det gjelder dyre og mindre dyre merker. Vi må hele tiden fornye oss, sier Anett.

Gründer-ekteparet mener at utvalget for menn er for lite i Norge, og at mange butikker tilbyr akkurat de samme merkene. Inntrykket deres er at mange norske menn ofte handler på utenlandsreiser når de skal ha noe spesielt.

– Et av våre mål er å gjøre det til en opplevelse å handle, og nå håper vi at vi kan gjøre det for den norske mannen og. Interiøret blir fargerikt og med palmer, ikke mørkt og tungt med Chesterfield-stoler, ler Anett.

– Men er den norske mannen klar for denne typen butikk, tror dere?

– Vi skal ikke ha et konsept som blir helt vilt, sier Jørgen. Han fortsetter:

– Det skal være masse ting som faller i smak, og fyldigere utvalg enn du finner andre steder. Og det tror jeg absolutt at det er et behov for. For det tradisjonelle og trygge finnes jo allerede mange steder.

– Timingen med å åpne noe nytt nå midt i bølge to av coronapandemien, hva tenker dere om den?

– Det er nesten morsomt at vi har klart å treffe med begge åpningene i bølge nummer én og nå bølge to. Men som vi sa den gang, vi tenker langsiktig. Vi skulle selvsagt ønske at det var normale tilstander, men det har gått bra hittil, sier Jørgen.

LIVSSTIL

ANETT RINGSTADS SKJØNNHETSFAVORITTER

OPTIMISTISKE: – Vi har vært komfortable i nesten ett år hjemme, så kanskje folk vil kle seg opp og pynte seg mer. Så all in all, kanskje det ikke er en så dum tid å åpne enda en butikk? sier Anett. Foto: Thea Roll Rakeng/VG

– Konsepter skiller seg ut

Åpningen av Moniker og Valkyrien kjøpesenter ble utsatt da coronapandemien herjet i mars, men åpnet dørene i april. Handelsekspert Reidar Mueller i konsulentselskapet Varde Hartmark mente den gang at markedet var tøft med butikkonkurser og et utfordrende retailmarked. Dette gjelder fortsatt.

Han hadde likevel stor tro på konseptbutikker og mente at de ville klare seg dersom de skilte seg ut nok.

– Vi ser at spesialbutikker og spisse konsepter som er rendyrket og tør å ta en posisjon som skiller seg ut i markedet, har bedre forretnings-grunn i et tøft marked. Det er plass til dem hvis de er rendyrket nok. Polariseringen mellom massemarkedet og high end-butikkene vil bli tydeligere og tydeligere, uttalte Mueller.

untitled link

Anett forteller at de var nervøse for hvordan handlemønsteret til folk kom til å være i april, men at det allerede har vært over all forventning. Hun tror at konseptet for menn vil bli like godt mottatt.

– Når vi kommer tilbake til normalen vil jeg tro at både menn og kvinner ønsker å utfordre seg selv enda mer på motefronten. Vi har vært komfortable i nesten ett år hjemme, så kanskje folk vil kle seg opp og pynte seg mer. Så all in all, kanskje det ikke er en så dum tid å åpne enda en butikk?

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Motenettsted: Dette er mote-Norges mektigste 2020

  2. NYHETER

    Gründer-ektepar åpner luksusbutikk på 800 kvadratmeter

  3. NYHETER

    Dette er mote-Norges ukjente suksesspar

Relaterte artikler

INTERIØR

Slik ble et speil til 100.000 kroner motebransjens favoritt

NYHETER

Åpnet butikk på tre uker: – Trenger folk som er litt gærne

NYHETER

Holzweiler om den nye satsingen: – Vi må tørre å være litt annerledes

NYHETER

Malin Kvande med i internasjonalt modelloppdrag: – Kjipt

NYHETER

J.Lo glitret på den røde løperen

NYHETER

Harry Styles historisk: Skaper heftige reaksjoner

NYHETER

Halima Aden åpner opp om modelljobben: – Klandrer meg selv