Moods of Norway konkurs: Øyeblikkene vi aldri glemmer
De ville festene, rosemalte dresser og Ari Behn med englevinger - Simen Staalnacke og Peder Børresen har gitt oss noen uforglemmelige øyeblikk.
Onsdag kom nyheten om at Moods of Norway er konkurs. Da det lille mote-eventyret fra Stryn begynte i 2003 ble Simen Staalnacke og Peder Børresen først kjent for sine streetwear-inspirerte klær med rosemaling og elementer fra typiske norske tradisjoner.
Etter år med vaklende økonomi, tung utenlandssatsing og underskudd valgte selskapet onsdag å slå seg selv konkurs. Det er foreløpig ikke klart hva som vil skje videre med de 18 butikkene, varelageret og varemerket ifølge Stavanger Aftenblad.
Derfor holdt Moods of Norway fabrikkene sine hemmelig
Gjennom 14 år har Moods-gutta lagt ned solid innsats og levert fargesprakende kolleksjoner og internasjonal satsning. MinMote har oppsummert hvilke Moods-øyeblikk som virkelig går inn i boken om et lite stykke norsk motehistorie.
Se de uforglemmelige tilbakeblikkene her:
Ari Behns englevinger
I februar 2013 var 800 personer vitne til at Ari Behn åpnet Moods og Norway-visningen iført store hvite englevinger lånt fra Nationaltheatret. Det var merkets 10-årsjubileum, og publikum gispet og applauderte da Behn holdt en lengre appell om engler og kunst. Bak scenen sa Behn til MinMote at stuntet var en hyllest til sin daværende kone, prinsesse Märtha Louise.
– Det er selvfølgelig en hyllest til Märtha. Hun er ikke her i dag, men alltid med meg i hjertet. Tro på engler alle sammen, oppfordret Behn.
Se også Ari Behns gratulasjon til Moods of Norway på 10-årsdagen:
De ville festene
Jenny Skavlan på Moods-fest i 2010. Foto: Scanpix.
Linni Meister og Pia Haraldsen på Moods fest i 2011. Foto: Scanpix.
Marthe Krogh og Marian Saastad Ottesen på Moods-fest i 2009. Foto: Frode Hansen/VG
Erna Solberg og Petter Pilgaard feiret Moods of Norways 10-årjubileum i 2013. Foto: Frode Hansen/VG
Er det noen som kunne holde motefester var det Moods. Noen år tilbake handlet mye om å være invitert på Moods-festene, som ofte inkluderte kjendiseliten i Norge. Staalnacke og Børresen var ikke redd for å dra på med ekstravagante fester, som ble holdt på steder som Kongsgården og Oslo Spektrum.
Hollywood-kjendiser, snø og langrenn i Beverly Hills:
Ord blir fattige. Bare se her:
Se Moods of Norway-guttene introdusere langrenn til Beverly Hills.
De fargerike dressene
De blir kanskje ikke husket som de mest moteriktige eller mest brukervennlige dressene noen sinne, men gjett om de blir husket. Traktorer, fargerike ruter, cocktailglass, neonfarger og rosemaling i skjønn forening. Moods fikk sitt kjennetegn, noe som førte til oppmerksomhet i både inn- og utland.
Endringen
Foto: Trons Solberg / VG
Foto: Trons Solberg / VG
Foto: Trons Solberg / VG
Foto: Trons Solberg / VG
I 2016 skrev MinMote om comebacket til Moods of Norway som ble presentert på Oslo Runway. Den knallrosa traktoren var byttet ut med en nedtonet fargepalett og florlette blomsterkjoler. Til MinMote uttalte Simen Staalnacke at de bevisst hadde forsøkt å tone ned stilen.
– Nå har vi holdt på i 14 år, så det er klart at merket har utviklet seg. Vi holder på med mye av det samme, men vi har tonet ned uttrykket litt og pakket det inn på nye måter. Du kan si det er samme DNA, men et forandret uttrykk, forklarte Staalnacke.