Norsk veskemerke vant internasjonal filmpris

VINNER: Karianne Sæther står bak merket MOO, som lager vesker i skinn. Nylig vant merket også en internasjonal åpris for beste film. Foto: Inger Marie Greni
VINNER: Karianne Sæther står bak merket MOO, som lager vesker i skinn. Nylig vant merket også en internasjonal åpris for beste film. Foto: Inger Marie Greni

Det norske veskemerket MOO slo internasjonale storaktører som Dior og Vogue Italia da de vant to priser for sin reklamefilm på Berlin Fashion Film Festival.

Under den tyske prisutdelingen konkurrerer merker fra hele verden i ulike sjangere innen filmer i motesegmentet - blant dem A.P.C, Vogue, River Island og Fendi.

REGISSØREN: Marie Kristinansen har regi på vinnerfilmen - her intervjues hun under utdelingen. Foto: Privat
REGISSØREN: Marie Kristinansen har regi på vinnerfilmen - her intervjues hun under utdelingen. Foto: Privat

I år var også det norske veskemerket MOO nominert i en rekke kategorier, og stakk også av med vinnerdiplom på to av dem: Best Idea og Cinematography.

Les også:Sjekk Astrid Smeplass' frekke festivalstil

- Helt ellevilt

Det er Karianne Sæther som er gründeren og designeren bak merket, som ble startet for ti år siden og i dag har tre ansatte. Under merket MOO produserer Sæther vesker, toaletmapper og bager i skinn.

Sammen med kjæresten Lars Joachim Grimstad, står hun også bak idé og manus til filmen, som er regissert av Marie Kristiansen og filmet av Daniel Voldheim, samt stylet av Stom Pedersen.

- Dette er helt ellevilt for meg og MOO, sier en strålende fornøyd Karianne Sæther til MinMote og fortsetter:

- At en norsk film fra et lite veskemerke her oppe i nord kan hamle opp med store produksjoner fra svære motehus som Dior, Versace og Fendi er utrolig kult.

Les også:Norske Edda på NY Times' talentliste

MinMote har fått tillatelse til å gjengi filmen her:

Store navn

Videre forteller Sætherat de ikke hadde råd til et stort filmbudsjett, men at de i stedet fikk hjelp fra venner og bekjente i det norske filmmiljøet.

- En stor takk til regissør Marie Kristiansen og produksjonsselskapet Bacon i Oslo. Filmen er et resultat av at mange flinke folk har jobbet på dugnad, og denne prisen er en deilig belønning til alle, sier Sæther.

Det var flere vinnere i hver kategori, men i kategorien «Best Idea», danket MOO ut blant annet Dior og Dsquared2 - mens Vogue var en av de andre vinnerne.

I kategorien «Cinematography» vant de over blant annet A.P.C og Vogue Italia.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?