Nyheter

Ikonisk mønster gjør comeback: Høstens nye «it»-veske?

IKONISK: Er det gamle Dior-mønsteret en del av høstens mest populære veske? Her trykket på «Saddle Bag». Foto: Getty Images

Moteeksperter tror det oppdaterte Dior-mønsteret utgjør sesongens «it»-veske.

  • Thea Roll Rakeng
Publisert:

Nylig slapp det franske motehuset Dior sin nye høstkampanje med Hollywood-skuespiller Jennifer Lawrence i front. 26-åringen har vært ambassadør for motehuset siden 2012.

ORIGINAL: Dior-monogrammet er et av de mest ikoniske mønstrene fra det franske motehuset som ble etablert i 1946. Foto: MinMote

På bildene, som er tatt av Patrick Demarchelier, poserer Lawrence med to vesker med det velkjente Dior-mønsteret. Mønsteret har imidlertid fått en oppgradering, men minner fortsatt om vintage-veskene som florerer på Ebay og Finn.no.

Dior-bokstavene på den nye vesken er brodert med svart fløyel.

KLÆR

Dette er høstens største trender

– Så vidt jeg vet har ikke Dior-monogrammet blitt oppdatert på lenge, men det fikk en «ny vår» på 90-tallet med «Saddle Bag», forteller Jostein Wålengen, spaltist i D2 og eier av designerbutikken Nr.9.

Har tro på comeback

Celine Aagaard, moteekspert og gründer av Envelope.no, mener det ikonsike mønsteret gjør et comeback i motebildet denne høsten og vinteren.

– Den ikoniske Dior-veskens comeback har jeg stor tro på, og spesielt tror jeg det er viktig for motehuset Dior. I motsetning til Chanel som både er tro til sine klassiskere samtidig som de skaper nye «it»-og trendvesker hver sesong, er det lenge siden Dior-veskene har vært omtalt med unntak av vintage-veskene som har stått høyt i kurs, sier Aagaard og påpeker:

Moteekspert og gründer, Celine Aagaard. Foto: NTB Scanpix

– Det er lenge siden Dior har skapt en ny veske «alle bare må ha», og nå kommer den trolig i klassikeren mange har drømt om.

Løftet seg

KLÆR

Høstmote: Høsten 2016s største trender

Wålengen mener motehuset har fått et løft etter at designeren Raf Simons tok over sjefsstolen.

Jostein Wålengen, eier av Nr.9, spaltist i D2 og partner i bildebyrået 8392. Foto: Jørgen Braastad/VG

– Dior har generelt fått et stort løft etter at Raf Simons kom inn, og jeg tror det er sannsynlig at gamle monogram-vesker vil øke i verdi - kampanjen med Jennifer Lawrence understreker dette, sier Wålengen til MinMote.

V76-tips: Klubb V76 15.06.16 - VGTV

Wålengen på sin side peker på den økende verdien Dior-veskene fra 1990- og 2000-tallet har.

– Generelt sett har vintage Dior-vesker alltid hatt en mye lavere verdi enn tilsvarende merker, som Louis Vuitton, Chanel osv. Man kan finne pent brukte canvas-modeller helt ned i 6-700,-. Derimot ser man en økning i verdien på veskene Galliano gjorde for Dior, spesielt i tidsrommet 1996-2004 - det kan ha noe med at designeren til dels har blitt «renvasket» etter jødehetsen i 2011.

Publisert:

Les også

  1. KLÆR

    Oslo-folk i kø for å kuppe designervarer på billigsalg

  2. NYHETER

    Kommentar: Mette-Marit er en moteprinsesse på innsiden

  3. TILBEHØR

    Stor høsttrend: Pins er tilbake

Relaterte artikler

NYHETER

Gucci: Nå er det vintage-vesker som gjelder

KLÆR

Dette er høstens må ha-plagg

KJENDIS

Moteprofilenes beste bruktkupp

KLÆR

Push-up-BH-en: Fra hot til harry

MOTE

Mote: Tendenser for 2021

KJENDIS

Er dette høstens store stylingtrend?

MANN

Sesongens største trender for menn