SUPERMODELL I FRONT: Med Erin Wasson i spissen holder Holzweiler sin første visning internasjonalt i København. Nå håper de på at showet skal gi positive ringvirkninger til norske designere og til Oslo Runway. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Nyheter

Holzweiler med internasjonalt gjennombrudd

KØBENHAVN (MinMote): Holzweiler har nådd ut til det internasjonale markedet. – Vi tar ikke steget bort fra Oslo Runway, men vi tar steget ut i verden og jeg håper at det gir positive ringvirkninger, sier Susanne Holzweiler.

  • Malene Emilie Rustad
Publisert:

På Petter Stordalens nyinnkjøpte hotell i København, viser Holzweiler sin nyeste kolleksjon til det internasjonale markedet. Med supermodell Erin Wasson i front og den tyske it-jenta Veronika Heilbruner som showets stylist når det norske merket nye høyder.

– Det er veldig gøy, men jeg har hatt et ambivalent forhold til denne visningen. Jeg vil jo støtte den norske moteuken og se hva som skjer der, men når man først kommer hit, ser hvor profesjonelle og inkluderende danskene er, så kjennes det veldig riktig, sier designer Maria Skappel Holzweiler.

Agenturet Holzweiler har gått fra å lansere skjerf i 2012 til å holde motevisning under København Fashion Week med eget merke under samme navn. I et eksklusivt intervju med MinMote forteller familiebedriften om hvorfor de har valgt moteuken i København overfor Oslo, hva som skyldes den internasjonale suksessen og hvordan det går på privaten.

BACKSTAGE: Maria Skappel Holzweiler og Susanne Holzweiler innrømmer at de er nervøse i forkant av showet, men sier det hele føles veldig riktig. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Omsetter mer på grunn av merket

I 2015 hadde Holzweiler Agency AS en driftsinntekt på 51 millioner, og nesten 19 millioner mer enn året før. Ifølge Susanne Holzweiler har merkevaren Holzweiler tatt av, mens agenturet er en «steady buisness».

– Det har absolutt en sammenheng med merkevaren. Det er det som har tatt av. Agenturet går veldig bra og er en «steady buisness». Også har vi gått fra å ha et marked i Norge til et marked i hele verden, sier Suzanne Holzweiler.

Etter at supermodell Gigi Hadid begynte å bruke Holzweiler sine hettegensere i mars, har merket fått stor internasjonal oppmerksomhet. Teamet bak Holzweiler sier det ikke er bevisste PR-strategier som har ført til at merket har slått gjennom internasjonalt.

– Vi har faktisk hatt litt flaks, og var på rett sted til rett tid. Vi har alltid vært åpne og klare for forandring, samtidig som vi er en familiebedrift og har vårt DNA. Med Gigi Hadid så var det gjennom Oslo Runway vi fikk kontakt med hennes stylist, og da sendte vi noen hettegensere og de falt i smak.

NYHETER

Holzweiler selges nå hos internasjonal luksusbutikk

Maria og Suzanne Holzweiler forteller at Hadid ofte etterspør nye produkter.

– For to dager siden fikk vi nytt bilde av henne privat i en Holzweiler t-skjorte. Det er utrolig gøy å se henne bruke klærne privat, sier Susanne.

DIGGER HOLZWEILER: IT-jente og supermodell Gigi Hadid er en trendsetter i moteverden. Etter at hun oppdaget Holzweiler har hun etterspurt flere produkter fra det norske merket. Foto: Getty Images.

Stor forskjell på dansk og norsk moteuke

Andreas Holzweiler forteller at de må ta en vurdering etter showet i København og innrømmer at det store målet er Paris.

– Det store målet er en gang å komme oss til Paris, men det er fortsatt en del sesonger unna. For oss så er det ganske viktig å ikke nødvendigvis å ha en konkret plan for neste sesong. Vi syns også det som skjer i Oslo er enormt spennende. Vi må ta en vurdering etter København, sier Andreas Holzweiler.

NYHETER

Norske Peter Dundas går solo

På første rad på motevisningen satt Henrik Holm med Lea Meyer, danske it-jenter som Emili Sindled og Funda Christophersen, store innkjøpere, moteprofiler og bloggere fra Skandinavia.

Hva er forskjellen på moteuken i København og moteuken i Oslo?

– Teamet bak Oslo Runway er veldig flinke og drar det i riktig retning, men Danmark har brukt lang tid på å komme seg dit de er. Man må ha med seg publikum og pressen, og moteuka her i København har blitt en del av den danske identiteten. Mannen i gata må være stolt av den norske moteindustrien for at vi skal kunne komme dit Danmark er i dag, sier Maria Skappel Holzweiler.

– Den danske moteuken tiltrekker seg mer internasjonal presse, men det er også mye spennende utenlandsk presse under Oslo Runway, så vi har fått mye ut av begge deler, sier Susanne Holzweiler.

FULLSATT SAL: Rekkene var fulle av moteprofiler og innkjøpere som fulgte spent med på Holzweilers nye kolleksjon. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Tar steget ut i moteverden

Holzweiler er enige om at den norske motebransjen har en lang vei å gå. Men med elleve år i bransjen mener Susanne Holzweiler at noe er i ferd med å skje.

– Vi har mange flinke designere og det er flere enn oss som også gjør det bra internasjonalt. Vi er virkelig på vei og vi får med oss mannen i gata. Vi merker at vi får backup. Vi ser det på omsettingen vår også, vi hadde jo ikke hatt denne omsettningen hvis vi ikke hadde hatt med oss mannen i gata, sier Susanne Holzweiler.

KLÆR

Holzweiler vil få norsk designer opp og frem

– Vi tar ikke steget bort fra Oslo Runway, men vi tar steget ut i verden og jeg håper at det gir positive ringvirkninger til norske designere og til Oslo Runway, sier Suzanne Holzweiler.

– Jeg håper at de også ser at vi gjør det for fellesskapet, legger Maria Holzweiler til.

AMERIKANSK SUPERMODELL: Erin Wasson var fløyet inn for å åpne og lukke showet. Suzanne og Maria forteller at Wasson hadde lyst til å gjøre noe i København og takket ja på flekken da de ringte å spurte. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Familiebedriften Holzweiler

Holzweiler Agentur ble startet av Andreas Holzweiler og Susanne Holzweiler. Med seg på laget fikk de Maria Skappel Holzweiler som designer. Andreas og Maria Skappel Holzweiler er gift og venter sitt tredje barn sammen. På privaten klarer de ikke alltid å droppe å snakke om jobb, og Maria innrømmer at de fort kan bli personlige på arbeidsplassen.

– Vi er en familiebedrift og noen ganger kan man bli veldig personlig på jobb. Noen ganger kan vi stå å hyle til hverandre og glemme at de andre hører.

Skappel Holzweiler forteller at det beste med jobben er å kunne være helt ærlige og åpne med hverandre.

– Har du en dårlig dag så kan du alltid få klem og et ærlig svar. Utfordringen er å ikke ta med seg jobben hjem, det gjelder oss alle. Men vi lever i dette sammen og det er mer en lidenskap enn en jobb, sier Maria Skappel Holzweiler.

SATSER PÅ TIDLØST: På catwalken var modellene kledd i klær inspirert av vintage, sport og besteforeldre. Foto: Malene Emilie Rustad/VG

Inspirert av besteforeldre

Den nye kolleksjonen er inspirert av besteforeldre-generasjonen. Med fokus på tidløs design og inspirert av vintage har holzweiler flyttet mye av produksjonen til Europa og ønsker å ta et standpunkt med bruk-og-kast kulturen.

– Vi søker inspirasjon i vintage butikker og klesskapene til vennene våre og foreldre. Vi er utrolig opptatt av kvalitet og verdier i forhold til klær og drømmer om at barnebarna våre kan finne klær fra Holzweiler i en second hand butikk om tredve år, sier Maria Holzweiler.

Andreas Holzweiler mener at besteforeldre-generasjonen satte pris på godt håndverk, det å ta vare på klær og som brukte luking av blomsterbed som deres tids meditasjon og avkobling.

–Besteforeldre-generasjonen tok vare på et helt liv og vi inspireres av at ikke alt må matche. De hadde en tankegang om at klær ikke måtte kastes, og kvalitet ovenfor bruk og kast som foreldrene våre var med på. Vi vil ta med den tankegangen inn i vår generasjon, at folk velger å betale litt ekstra for et plagg, sier Susanne Holzweiler.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Lena Dunham digger norsk design.

Finn mer innhold om:

  1. København
  2. Andreas Holzweiler

Relaterte artikler

NYHETER

Gigi Hadid i Holzweiler nok en gang

NYHETER

Holzweiler med eksklusivt samarbeid med luksusbutikk

NYHETER

Holzweiler med ny visning i København: – Tom og skjelven

KJENDIS

Holzweiler-familien helt privat: Om småbarnslivet, kjærligheten og millionbedriften

KLÆR

Holzweiler med mobilfri visning i København: – En lettelse

NYHETER

Holzweiler om utenlandssuksessen: – Helt fantastisk

NYHETER

Motenettsted: Dette er Mote-Norges mektigste 2019