«Plus size»-merke ut mot Victoria's Secret - hylles for ny kampanje

FREKK KAMPANJE: Lane Bryant har fått med seg noen av bransjens mest profilerte modeller i kampanjen: Ashley Graham, Marquita Pring, Candice Huffine, Victoria Lee, Justine Legault og Elly Mayday. Foto: Lane Bryant
FREKK KAMPANJE: Lane Bryant har fått med seg noen av bransjens mest profilerte modeller i kampanjen: Ashley Graham, Marquita Pring, Candice Huffine, Victoria Lee, Justine Legault og Elly Mayday. Foto: Lane Bryant

Kles- og undertøysmerket Lane Bryant roses opp i skyene i motepressen og på sosiale medier for sin nye kampanje #imnoangel.

«Flytt dere Victoria's Secret. Lane Bryant vant akkurat prisen for årets mest sexy kampanje», begynner Huffington Posts artikkel om sosiale medier-kampanjen som har skapt bølger i motebransjen denne uken.

Se kampanjen Victoria's Secret fikk massiv kritikk for her!
Det er det amerikanske «plus size»-merket Lnae Bryant som står bak kampanjen, som består av nye bilder og video av en rekke kjente modeller i undertøy, samt hashtaggen #Imnoangel.

Hashtaggen er et direkte stikk til Victoria's Angels (som kaller sine modeller for «angels») - og sosiale medier elsker det.

RETT I STRUPEN: Modellene Justine LeGault og Candice Huffine er med på kampanjen som er et stikke til undertøysgiganten Victoria's Secret. Foto: Getty Images
RETT I STRUPEN: Modellene Justine LeGault og Candice Huffine er med på kampanjen som er et stikke til undertøysgiganten Victoria's Secret. Foto: Getty Images

Siden mandag, da kampanjen ble sluppet, har over hashtaggen blitt brukt over 13.000 ganger på Instagram, og en av modellene, Ashley Graham, hanket inn over 15.000 «likes» da hun postet et bilde av seg selv klistret på en t-bane-vogn nylig:

Victoria's Secret har foreløpig ikke svart noe tilbake.

Ros i pressen

Og det er ikke bare på Twitter, Instagram og Facebook at den sexy kampanjen hylles. Pressen har også gått bananas over bildene. «Endelig får vi se hvordan ekte kropper ser ut», skriver Independents kommentator Louise Scodie, og fortsetter:

«Disse kampanjene (...) oppmuntrer ikke bare kvinner til å feire seg selv, de får også men til å forstå at ekte kvinner er verdt å feire».

Huffington Post skriver at «Kampanjen viser hva sexy faktisk er», og New York Daily News spøker med at merket kunne delt ut klistremerker med teksten «I'm no angel either».

«Og vi bør applaudere kjedens forsøk på å gjøre normalvektige kvinner det ekte idealet», skriver de videre.

Etterlyser mer bredde

Lege og leder for Spiseforstyrrelsesklinikken, Marianne Hatle, mener kampanjer som dette kan bidra positivt til kvinners selvbilde.

- Jeg synes først og fremst det er en positiv ting at det kommer en motvekt til Victoria’s Secret på banen, for de representerer et ideal som er veldig vanskelig for de fleste å oppnå. Vi trenger mer balanse i motebransjen, og dette er med på å skape det, sier Hatle.

Hun mener imidlertid det ideelt sett burde vært vist fram modeller i alle størrelser.

- Slik det er nå, blir det veldig sort-hvitt, med enten superslanke modeller eller «plus size». Det optimale hadde vært om man kunne blitt bedre på å vise bredde – rett og slett et større spekter av kropper.

Lane Bryant-kampanjen er ikke alene om å skape debatt i motebransjen om dagen. For kort tid siden vedtok Frankrike å forby sykelig tynne modeller på catwalken, mens magasinet Sports Illustrated for første gang tok med en «plus size»-kampanje i sitt bikinimagasin. I tillegg fikk Victoria's Secret for en stund siden massiv kritikk for sin kampanje med slagordet #theperfectbody.

Finn mer innhold om:

Hvordan var din opplevelse i dag?