Veskemerker salgskupp på nett
Nyheter

Selge klær og tilbehør på nett? Her er merkene flest vil kjøpe

Høsten er høytid for å selge bomkjøp og andre produkter en ikke lenger vil ha liggende i skapet. Sjekk de mest etterspurte merkene rundt om i landet. Kanskje har du en moteskatt liggende.

  • Line Blokhus
Publisert:
Veskemerker salgskupp på nett

Michael Kors-veske. Foto: Getty Images

Veskemerker salgskupp på nett

Annabel Rosendal med Louis Vuitton-veske. Foto: Getty Images

I fjor kjøpte nordmenn Michael Kors-vesker for mer enn 6 millioner kroner. Og selv om ekspertene mener at vesken ikke lenger er like kul, hungrer vi etter å få fatt i en brukt variant.

Det viser statistikk fra Norges største digitale markedsplass. Har du en Michael Kors-veske som du ikke bruker lenger, kan det hende du kan tjene gode kroner på å selge den, for etterspørselen er nemlig fortsatt høy.

De beste rabattene: Her gjør du designerkupp på nett

MinMote har bedt om tall fra FINN på hva vi søker aller mest etter når vi handler brukt på nett. Dette er merkene som flest nordmenn søker etter – og som du kan tjene godt på å selge akkurat nå! Nedenfor er også søkeordstatistikken fordelt på regioner.

Topp 5 søk etter veskemerker

1. Louis Vuitton – 40.097 (45 %)

2. Mulberry – 30.156 (20 %)

3. Michael Kors – 21.064 (8 %)

4. Marc Jacobs (og Marc by Marc Jacobs) – 15.472 (15 %)

5. Celine 7.069 – (15 %)

Listen viser antall søk etter veskemerker på FINN.no i august 2015, med prosentvis økning fra 2014 i parentes.

Tallene viser at Louis Vuitton-vesker troner høyest på nordmenns ønskelister. Sammenlignet med august i fjor har søkene etter lukusvesken økt med totalt 45 prosent.

Fra Chanel til Hermès: Historien om verdens mest kjente luksusvesker

ØKER MEST: Søk etter vesker fra Proenza Schouler har økt med 96 prosent fra i fjor. Foto: Getty Images

«Boblerne» som ikke har havnet på topp 5-listen er Givenchy og Proenza Schouler. Søkene etter disse veskemerkene har økt mest av alle merkene på listen – med en økning på henholdsvis 50 og 96 prosent. Kan vi ane en tendens her? Kanskje er nettopp disse veskemerkene de neste it-veskene!

Lokale forskjeller

Selv om Louis Vuitton er veskemerket som flest nordmenn søker etter, er det andre merker som er mer ettertraktet i noen av Norges byer. I Kristiansand og Trondheim er det merket Acne som er helt på søketoppen i produktkategorien «Klær, kosmetikk og accessoirer».

Les også: Slik gjør du kupp på loppemarked

På de lokale søketoppene er det dessuten interessant å se at søkeordene «bunad» og «brudekjoler» troner høyt på listene i enkelte byer – og danker ut flere av luksusmerkene som folk sikler på i andre byer.

Se topp 5 søkeord i de største byene lenger ned i saken.

Veske-annonser øker mest

Per i dag ligger det mer enn 100.000 produkter til salgs under kategorien «Klær, kosmetikk og accessoirer» på FINN.no. Oktober er måneden i året hvor aller flest legger ut klær for salg, og ifølge tallene fra FINN er det særlig damesko, vesker og damejakker nordmenn vil selge unna når høsten kommer.

Les også: Nå blir Chanel-veskene enda dyrere i Europa

Sammenligner man perioden juni – august i år med den samme perioden i fjor er det antall veske-annonser som har økt mest. I år er det hele 27 prosent flere vesker til salgs.

Økt interesse for vesker

Tallene viser med andre ord at både søk etter spesifikke veskemerker og antall annonser som inneholder vesker har økt sammenlignet med i fjor. Det kan bety at flere nordmenn har fått en interesse for designervesker, eller det kan bety at de som allerede er interessert skifter ut vesker hyppigere enn tidligere.

Unngå å bli lurt: Slik ser du om en designerveske er ekte

Siden dataene ikke sier noe om hver enkelt bruker, kan vi ikke konkludere med det ene eller det andre, men tallene viser helt tydelig at nordmenns interesse av å kjøpe og selge vesker på nett generelt har økt.

MinMote er en del av mediehuset VG, som eies av Schibsted. Schibsted har også eierskap i FINN.no.

Topp 5 søkeord fordelt på byer:

Listene viser antall søk i kategorien «Klær, kosmetikk og accessoirer» i august 2015.

Oslo:

1. Louis Vuitton – 8.446

2. Rolex – 7.994

3. Mulberry – 6.551

4. Acne – 4.284

5. Chanel – 4.268

Bergen:

1. Louis Vuitton – 1.158

2. Acne – 796

3. Mulberry – 750

4. Rolex – 698

5. Parajumpers – 587

Kristiansand:

1. Acne – 354

2. Mulberry – 293

3. Louis Vuitton – 254

4. Rolex – 251

5. Bunad – 237

Tromsø:

1. Louis Vuitton – 319

2. Acne – 159

3. Chanel – 144

4. Mulberry – 135

5. Parajumpers – 123

Trondheim:

1. Acne – 649

2. Mulberry – 603

3. Louis Vuitton – 601

4. Rolex – 368

5. Brudekjole – 344

Stavanger:

1. Louis Vuitton – 812

2. Rolex – 579

3. Michael Kors – 502

4. Parajumpers – 390

5. Mulberry – 380

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Pass deg for disse nettbutikkene

  2. NYHETER

    «Kate-effekten» slår til igjen: Salget av gule kjoler tar av

Finn mer innhold om:

  1. Shopping
  2. Vintage
  3. nettbutikker

Relaterte artikler

NYHETER

Dette er merkene nordmenn ønsker å kjøpe brukt

NYHETER

Forbrukerombudet advarer: Hold deg unna disse nettbutikkene i julestria

NYHETER

Pimp annonsen: Slik tjener du mest på bruktsalget

NYHETER

Forbrukerombudet advarer: Hold deg unna disse nettbutikkene

MOTE

Luksusbutikker i Oslo tiltrekker seg turister:
Ansetter personale med kinesisk-kunnskaper

NYHETER

Torger og Bernhard maler klær til norske kjendiser

NYHETER

Røde Kors åpnet secondhand-butikk: Fem gode grunner til å handle brukt