Nå kommer oppfølgingkolleksjon fra Versace for H&M - moteekspertene er splittet
Italienske Versace fortsetter samarbeidet med svenske H&M og lanserer nå en cruise-kolleksjon for den svenske kjeden. Moteekspertene har delte meninger om den andre kolleksjonen til Versace for H&M.
Italienske Versace fortsetter samarbeidet med svenske H&M og lanserer nå en cruise-kolleksjon for den svenske kjeden. Moteekspertene har delte meninger om den andre kolleksjonen til Versace for H&M.
Drøye to måneder etter H&Ms første Versace-kolleksjon, men allerede nå er det duket for nok et samarbeid mellom lukusmotehuset og billigkjeden. Denne gangen er det en såkalt cruise-kolleksjon, altså en tilleggskolleksjon eller feriekolleksjon, som skal lanseres.
minMote har latt tre moteeksperter bedømme de ferske bildene som viser kjoler, topper og bukser i lyse farger med frukt- og blomstermønster. Redaktør i MAG, Celine Aagaard skryter av kolleksjonen, mens Costume.no-redaktør Hedda Kaupang og minMote-leder Sonia Vold mener plaggene ser billige og lite eksklusive ut. Les deres dom lenger ned i saken.
HEDDA KAUPANG, COSTUME.NO-REDAKTØR
Cruisekolleksjonen fra Versace for H&M er fargerik og leken, men litt over the top, akkurat som en forrige. Fruktmønsteret som går igjen er både sommerlig og fint, men alt med måte og dette blir litt for mye. Noen enkelte basisplagg kan man likevel se etter når kolleksjonen slippes i butikk. Jeg synes i det minste cruisekolleksjonen er mer brukervennlig enn den forrige Versace-kolleksjonen, sier Kaupang.
Kolleksjonens pluss:
Denne gangen er det accessoirene som ser mest eksklusive og velgjorte ut. Stilettene, hårbåndet og smykkene er blant favorittene. Jeg liker også godt blusen som kan knytes foran og den helt enkle singleten.
Kolleksjonens minus:
Som den forrige kolleksjonen blir det fortsatt mye å fordøye. Det er litt som en senket bil med sotede ruter. Det kan fort bli smakløst om man ikke vet å style de ulike plaggene eller tilbehøret riktig. Samtidig er snitt og draperinger på enkelte av kjolene kjedelige og lite sexy. Stoffvalget og draperingene gjør også at kjolene seg billige og lite eksklusive ut.
CELINE AAGAARD, MAG-REDAKTØR
- Etter en mørk vinter er vi klare for mer print, lysere farger og pasteller. Min personlige favoritt fra kolleksjonen er den hvite buksen. Vi vil se mye hvitt med gulldetaljer denne sommerenog den hvite buksen kan styles til alt denne våren, sier Aagaard.
Kolleksjonens pluss:
Kolleksjonen er mer limitert enn den forrige og blir solgt fortrinnsvis på nett. Det gjør den mer attraktiv. Jeg syns ellers det er en leken og frisk kolleksjon med søte, feminine plagg og tilbehør. Du vil garantert få oppmerksomhet i en av kjolene på årets sommerfest eller om du befinner deg på en yacht.
Kolleksjonens minus:
Personlig savner jeg noen mer stilrene plagg i denne cruisekolleksjonen, det er veldig mye print av sommerfugler og bærfrukter.
SONIA HUANCA VOLD, MINMOTE-LEDER
- Jeg var ikke kjempefan av den forrige Versace for H&M-kolleksjonen heller, men den inneholdt et par godbiter. Her finner jeg ikke noe som frister. Vanlige H&M-klær er å fortrekke når det komme til akkurat denne kolleksjonen, sier Vold.
Kolleksjonens pluss:
Det er supert at H&M fortsetter å tilby oss rimelig design. I tillegg til å være tilgjengelig online, selges kolleksjonen kun i to H&M-butikker i hele verden. Og det er veldig kult at butikken i Oslo er en av disse!
Kollkesjonens minus:
Jeg er ikke imponert og kolleksjonen ser alt annet enn eksklusiv ut. Plaggene ser litt billige ut og fruktmønsteret ser ut som en dårlig versjon av Stella McCartneys sitrusmønster fra fjorårets vårsesong. Jeg ville nok styrt unna denne kolleksjonen og heller spart pengene til Marni-plaggene og -tilbehøret kommer i butikk.
Flere samarbeid
Kolleksjonen føyer seg inn i en lang rekke designersamarbeid med H&M. Tidligere har blant annet Viktor & Rolf, Lanvin, Jimmy Choo, Karl Lagerfeldt, Roberto Cavalli, Stella McCartney og Matthew Williamson designet for billigkjeden. Det samme har kjendiser som Kylie Minouge og bloggedronning Elin Kling gjort.
Den amerikanske billigkjeden Target har dessuten sikret seg et samarbeid med Michelle Obamas favoritt, Jason Wu, denne våren.
Den italienske designerduoen bak Dolce & Gabbana slakter imidlertid designsamarbeidene. Les mer om deres kritikk her.
Versaces cruise-kolleksjon slippes allerede 19. janur på nett og i to utvalgte H&M-butikker - i Bogstadveien i Oslo og på Selfridges i London. Den består av både kvinne- og herreklær og er ifølhe H&M en komplett feriegarderobe.