Nyheter

Presseekspert mener magasinene bør klages inn

Presseekspert Carl Erik Grimstad mener motepressen er et «fristed for dårlig presseetikk». – Klag retusjerte bilder inn til PFU, oppfordrer generalsekretæren i Norsk Presseforbund.

  • Sonia Huanca Vold
Publisert:

Flere norske motemagasiner innrømmer overfor MinMote at de retusjerer bilder utover lys- og bildejusteringer.
– Vi gjør en tomat rødere, men vi forandrer den ikke til et eple. Jeg tror nok nesten alle bilder i et glanset magasin er retusjert eller etterbehandlet, skriver Signy Fardal i en e-post til MinMote.

Ifølge eksperter og ulike forskningsrapporter kan retusjerte bilder medføre alvorlig kroppspress blant unge. Se hvordan VG-journalist Ingvill Dybfest Dahl blir forvandlet ved hjelp av retusjering, og les hennes kommentar om opplevelsen.

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, er tydelig på at det stilles samme krav til moteredaktører som til nyhetsredaktører.

- Hvis et bilde er manipulert og etterlater en feilaktig fremstilling av realiteten, er det brudd på god presseskikk, sier Løken Stavrum til MinMote.

Ifølge norsk presses etiske regelverk, Vær Varsom-plakaten, skal det journalistiske fotografiets troverdighet vernes og ikke endres slik at det gir et falskt inntrykk.

- Får det konsekvenser at magasinene innrømmer at de retusjerer bilder?

- Da må bilder klages inn til PFU. Magasinene kan også klage seg selv inn hvis de er usikre på hvor grensen går. Det er jo de som sitter på før- og etterbildene.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål.

- Får gjøre som de vil

Carl Erik Grimstad, førsteamanuensis i journalistikk ved Norges Keative Høgskole, mener det er lite sannsynlig at norske motemagasiner vil slutte med retusjering på eget initiativ fordi de da vil fremstå som mindre attraktive.

KRITISK: Presseekspert Carl-Erik Grimstad mener motemagasinene mangler journalistisk anstendighet. Foto: Mattis Sandblad / VG

- De som bryter god presseskikk ved å manipulere frem delikate bilder får et konkurransefortrinn. Estetikk er salgsvare, sier han.

Grimstad mener bordet er duket for en oppvask, og oppfordrer Norsk Presseforbund til å ta grep. Han omtaler motepressen som et «fristed for dårlig presseetikk».

- Norsk Presseforbund ikke har kjent sin besøkelsestid når det gjelder motemagasinene. De opererer etter klagesystemet, og har få prinsipputtalelser. Motepressen har fått lov til å gjøres som de vil fordi ingen har tatt initiativ til opprydning.

Hva med de magasinene som merker retusjerte bilder?

- Man kan ikke kamuflere et etisk overtramp ved å legge et vakkert slør over det. I lengden holder det ikke at de under hvert bilde presiserer at de bevisst begår et overtramp, for det er nettopp det de gjør.

- Svært uheldig

Kjersti Løken Stavrum holder fast ved at PFU må få inn klager, slik at de kan få flaggsaker som kan sette en ny standard for motemagasinene.

- Dette har Grimstad på en måte rett i. Derfor vil jeg gjerne igjen benytte anledningen til å ønske folk velkommen til å klage på bilder de vet er retusjert. Ikke minst fordi vi vet at dette kan ha en negativ effekt særlig for unge lesere. Det er svært uheldig om generasjoner av jenter får et forvridd syn på kropp og utseende.

Publisert:

Relaterte artikler

NYHETER

Presseekspert om Costume-fellelsen: - Et sviende nederlag

NYHETER

Klager Costume inn for PFU

KLÆR

ELLE-redaktør innrømmer sponsetur

NYHETER

Costume hyller betalt innhold på redaksjonell plass

NYHETER

ELLE-redaktør vil ikke svare på om reportasjetur var sponset

NYHETER

Norske motemagasiner dekket moteukene på sponseturer

NYHETER

Costume får kritikk for Jenny Skavlan-portrett