HVERDAGSREDNING: For mange er tørrsjampo redningen for fett hår, men ifølge flere frisører kan det også skade håret i kombinasjon med bleking. Foto: MinMote
Nyheter

Advarte mot tørrsjampo på Facebook – ble kontaktet av advokat

Virale innlegg på sosiale medier som viser hva som kan skje når man kombinerer tørrsjampo med bleking, har fått produsenten Batiste til å se rødt.

  • Elise Alexandra Gulbrandsen
  • Ingeborg Aspeli
Publisert:

Mange med langt hår kan kjenne seg igjen i tanken av at en god tørrsjampo kan være redningen til travle dager. Men vet du egentlig hva tørrsjampoen inneholder? Flere frisører advarer nå mot å bruke det før du skal bleke manken.

For en tid tilbake var det flere poster i sosiale medier som advarte mot å blande tørrsjampo og bleking som gikk viralt. Dette begynte med at en frisør hadde en opplevelse i salongen hvor kundens hår ble ødelagt av blandingen mellom tørrsjampo fra merket Batiste og blekemiddel. Hun valgte å legge ut en advarsel både på sin egen og salongens Facebook-profil.

En annen frisør MinMote har vært i kontakt med hadde lest om advarselen, og bestemte seg derfor for å teste om det virkelig kunne stemme at håret ble ødelagt av Batiste-tørrsjampoen om den ble brukt sammen med bleking. Frisøren sprayet derfor en remse ekte extensionhår med Batiste-sprayen, pakket det inn i folie og lot blekingen med ammoniakk sitte i kun tre minutter.

NYHETER

Influencere etterlyser tydeliggjøring av retningslinjer

Resultatet ble et hår som føltes som tyggegummi, og som brakk bare man dro i det. Til vanlig kan en bleking av samme type sitte i rundt 30 minutter uten at håret blir ødelagt.

– Jeg hadde ikke trodde det skulle bli så ille, så jeg ble ganske skremt, sier frisøren som selv har vært tilhenger av Batistes tørrsjampo.
Hun valgte derfor å legge ut videoen på sin private Facebook-profil. Videoen spredde seg som ild i tørt gress, og etter et par dager var den sett over 40.000 ganger.

Men advarselen har nå ført til bekymring og hodebry for flere av frisørene.

Facebook-postene fikk Aspire Brands, som har agenturet for Batiste i Norge, til å se rødt. De valgte derfor å henvende seg til fire frisørsalonger som har laget lignende videoer og delt på sosiale medier ved hjelp av advokat.

Frisørene MinMote har vært i kontakt med er innforstått med at brevet fra advokaten blir omtalt, men ønsker ikke å stå frem.

MOTTOK BREV: Frisørene mottok dette brevet hvor det sto blant annet at de hadde brutt markedsføringsloven og varemerkeloven. Foto: Privat

I brevet står det blant annet at de «har brutt varemerkeloven, og at det tas forbehold om å kreve erstatning og/eller vederlag». Advokatfirmaet mener også det er brudd på markedsføringsloven.

Frisøren MinMote har vært i kontakt med turte ikke annet enn å slette Facebook-oppdateringene så fort de fikk brevet i posten. Hun delte videoen på sin private Facebook-profil som et offentlig innlegg, men det er salongen som har blitt kontaktet av advokatfirmaet.

Daglig leder i Aspire Brands, Marius Ferstad, forteller til MinMote at de tok kontakt med advokat for å rådføre seg og kommunisere på riktig måte, og at det er deres plikt overfor merkevareeier.
– I den grad hensikten er å bedrive forbrukeropplysning må det fremkomme fullstendig korrekte og underbygde opplysninger som den næringsdrivende må kunne føre bevis for, sier han og legger til:
– Grunnen til at vi har reagert er ikke på grunn av at frisørene opplyser om hva som er viktig å tenke på i forhold til bleking, men det at de hevder Batiste er årsaken til at hår blir ødelagt under bleking. Hvis de mener at dette er på grunn av Batiste alene må det understøttes med fakta som beviser at Batiste er utløsende årsak – noe de ikke har gjort. Vi mener det er veldig viktig at frisører opplyser om hva som er avgjørende å ta hensyn til i forkant av en blekeprosess – og håper de vil fortsette med dette fremover.
Ferstad hevder at Batiste tørrsjampo er trygt å bruke i forbindelse med bleking.

– Kunder har fått ødelagt håret etter ikke å ha opplyst om bruk av deres produkt. Hva tenker dere om dette?
– Som verdens ledende tørrsjampomerke, og med et produkt som har vært markedet i over 30 år er Batiste forpliktet til å produsere kvalitetsprodukter som brukes trygt hver eneste dag av våre millioner av kunder. Alle våre produkter er kontrollert og kvalitetstestet, samt overholder alle gjeldende lover og forskrifter. Dyptgående sikkerhetsvurderinger og kliniske patchtester for alle produkter gjennomføres før lansering, og vi mener at våre produkter er trygge å bruke når de brukes som angitt, sier Ferstad.

– Mener dere det er forsvarlig å bruke Batiste før man skal bleke håret?

– Som verdens ledende tørrsjampomerke, og med et produkt som har vært markedet i over 30 år er Batiste forpliktet til å produsere kvalitetsprodukter som brukes trygt hver eneste dag av våre millioner av kunder. Alle våre produkter er kontrollert og kvalitetstestet, samt overholder alle gjeldende lover og forskrifter. Dyptgående sikkerhetsvurderinger og kliniske patchtester for alle produkter gjennomføres før lansering, og vi mener at våre produkter er trygge å bruke når de brukes som angitt.

MinMotes skjønnhetsekspert Cecilie Krogh bekrefter at det kan skje en kjemisk reaksjon ved blanding av noen typer tørrsjampo og bleking.
– Det er et mineral som er rimelig å produsere som reagerer med bleking. Da kan en kjemisk reaksjon oppstå som gjør at håret ikke blir lysere, men kun ødelagt, sier Krogh og legger til:

– Hvis ikke frisøren spør om hva du har i håret eller har gjort med det tidligere, bør du fortelle det selv for å være helt sikker. Ved farging eller bleking er det en kjemisk prosess som skjer, og kjemien kan gå feil vei.

HÅR

Slik jukser du deg til perfekt blowdry

Eirik Thorsen, frisør hos Adam & Eva og hårstylist representert av Pudder Agency, forteller til MinMote at han er veldig bevisst på å spørre kunden om de har brukt tørrsjampo før de går i gang med bleking.

– Det er forskjell på merkene etter min erfaring, men merker av dårligere kvalitet kan skade håret hvis det blir brukt i forbindelse med bleking, sier han.

Han forklarer at det ikke er sikkert håret faller av der og da, men at det har lettere for å knekke.

– Jeg har sett videoen på sosiale medier, men det er absolutt ikke første gang jeg har hørt om dette fenomenet.

Tor Wallin Andreassen er professor i tjenesteinnovasjon og leder av Center for Service Innovation ved Norges Handelshøyskole. Han reagerer på fremgangsmåten til Aspire Brands.
– Den første tanken som slår meg er at dette er amerikanske tilstander hvor man ønsker å skremme livet av mennesker om å ikke advare mot et produkt.

Han mener at frisørene ikke har gjort noe feil, men kun vært sitt ansvar bevisst og utvist samfunnsansvar.

– Handlingen er ikke hevnmotivet og det er ikke en ond handling. Det er en forbrukerpolitisk positiv handling å oppfordre til og bruke produktet riktig slik at andre kan lære. Dersom det er et dårlig produkt er det viktig at andre får vite om det slik at det enten kan justeres eller tas ut av markedet. Her fyres det av to atomraketter hvor målet er å skremme frisørene til taushet og at leverandørene kan forsette som om ingenting har skjedd.

Andreassen sier forbrukermakten er større ved at man i dag har tilgang til det offentlige rom via sosiale medier, og at informasjon om både gode og dårlige produkter dermed kan spre seg fortere. Professoren mener derfor at Aspire Brands har brukt helt feil taktikk.

– Jeg kan ikke skjønne at de har en sak. De burde mye heller sendt ut en kasse champagne til jentene, og takke for advarselen slik at de kan informere kundene om riktig bruk. Da hadde merket kommet godt ut ved å ta sitt ansvar, avslutter Andreassen.

Førsteamanuensis ved juridisk fakultet på Universitetet i Oslo, Inger Berg Ørstavik, sier hun tror dette er en problemstilling vi kan komme til å se mer av i tiden som kommer.

– Det er et spørsmål om ytringsfriheten som slår inn, og at man dermed er innenfor loven, eller om man har brukt varemerket på en måte som rammes av varemerkeloven og markedsføringsloven.
Ørstavik mener i motsetning til Andreassen at dette ikke er en typisk «amerikansk fremgangsmåte».
– Det er på denne måten man vanligvis går frem om det er spørsmål om varemerkeloven er brutt, men det er en kommunikasjonsform som kan virke krass.

Hun forteller at hun ikke kjenner til rettspraksis lignende saker.

– Det er kun bruk av et varemerke «i næringsvirksomhet» som kan være brudd på varemerkeloven. Bruk av varemerker utenfor «næringsvirksomhet» – typisk helt privat, faller utenfor varemerkeloven. Men, det kan hende at det er vanskelig å avgjøre når noen uttaler seg eller bruker varemerket i næring eller privat – særlig på sosiale medier fordi det er medier som brukes til begge formål.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Så mye tjener influencerne – flere tar ut solide millionlønner

  2. NYHETER

    Disse tjente mest i den norske motebransjen

  3. NYHETER

    Costume fikk sjokkbeskjed: – En utrolig trist dag

  4. NYHETER

    Modellagent Donna Ioanna får bot på minst 100.000

Relaterte artikler

NYHETER

Jaclyn Hill dropper sosiale medier etter sminkeskandale

NYHETER

Bloggere i annonsekonflikt

HÅR

Frisørtest: Er Cutters like bra som dyrere alternativer?

NYHETER

Kjendisstylistene om veien til suksess

NYHETER

Lourdes gjorde som mamma Madonna

NYHETER

H&M åpner en av verdens største flaggskipsbutikker i Oslo

NYHETER

Svenske Elsa Hosk skal gå med million-BH på Victoria's Secret-showet