Nyheter

Amerikansk kleskjede fronter kjønnshår

NATURTRO: Utstillingsdukker har i likhet med Barbie-dukker kun hår på hodet. Det har American Apperal gjort noe med. Foto: NTB Scanpix

Den amerikanske kleskjeden American Apparel

  • Martine Haug Nysether
Publisert:

stiller ut mannekengdukker med kjønnshår i en av sine butikker i New York. - Burde også slutte å fremstille kvinner som sexobjekter, mener minMote-leder.

Fjerning av kroppshår er langt ifra noe nytt. Allerede i Kleopatras tid ble en glatt og hårløs kropp sett på som et tegn på skjønnhet, mens i senere tid har kroppshår på kvinner også blitt betraktet som sexy og vakkert.

I dag er hårete underliv like fjernt for mange som hårete legger og synlig bart. Mye takket være «Sex og singelliv»-jentene som gjorde «brazilian» til et hverdagsbegrep da de fjernet alt håret nedentil med varm voks.

Nå ønsker den amerikanske kleskjeden å hylle kvinners naturlige skjønnhet. I et utstillingsvindu i bydelen Soho i New York, har de stilt ut en rekke mannekenger med synlig kroppshår, skriver nettstedet Gothamist.

Det faller i god jord hos programleder for «Nasjonalgalleriet» på NRK 2, Helle Vaagland, som tidligere har dukket opp på den røde løperen med hår under armene.

- Hår under armene er sexy

- American Apparel er kjent for å ville framstille seg som hippe, og å være hip er på mange måter å være den som tør å gjøre noe alle andre syns er stygt eller rart først. Derfor er det ikke overraskende at American Apparel fronter kjønnshår, i disse tider hvor flertallet ser ut som ribba høns, sier Vaagland.

Programlederen har tidligere uttalt til minMote at hun synes damer med hår under armene er sexy.

- For min egen del viser det jo bare at jeg har vært hip i veldig mange år - en gledelig overraskelse for en som så seg selv som en vrang, hårete feminist, fortsetter Vaagland.

HÅR UNDER ARMENE: Julia Roberst viste kroppshår på den røde løperen i 1999. NRK-programleder Helle Vaagland gjorde det samme i 2011. Foto: Getty Images / Tor Erik H. Mathiesen / VG

Det er ikke første gangen den amerikanske kleskjeden slår et slag for kroppshår nedentil. I 2011 prydet en modell en av kjedenes kampanjeplakater med gjennomsiktig undertøy og synlig kjønnshår.

Naturlig fremstilling

minMote-leder Sonia Huanca Vold er positiv til en mer naturlig fremstilling av kvinnekroppen, men er usikker på motivet til kleskjeden.

- Dette er en veldig kjent kjede som liker å overraske. I fjor fikk de kritikk for en skjortereklame hvor herremodellen som viste den frem var fullt påkledd, mens den kvinnelige modellen hadde skjorten åpen og med kun en liten truse til. Nå ser det ut til at de vil prøve å gjøre opp for å være sexistiske ved å hylle kjønnshår. Det er positivt at motebransjen byr på noe annet enn glattbarberte, retusjerte kvinner, men om motivet til kjeden virkelig er å ta et oppgjør mot kroppspress burde de også slutte å fremstille kvinner som sexobjekter, sier hun.

Til Elle forteller kleskjeden at de kun har fått positive tilbakemeldinger fra de som har kommentert vindusutstillingen og at de gleder seg til å høre flere meninger.

- American Apparel er et selskap som feirer naturlig skjønnhet, og valentinsdag-vinduet til butikken på Lower East Side fortsetter den feiringen. Vi laget utstillingen for å invitere forbipasserende til å utforske ideen om hva som er sexy og vurdere hvordan de føler seg med den naturlige kvinnekroppen. Dette er den samme tanken som vi har bak våre annonser, hvor vi bryter med retusjstandarden i moteindustrien.

- Et paradoks

PR-ekspert Trond Albert Skjelbred hos NOR PR mener kleskjeden gjør dette for å få oppmerksomhet.

- De tar et steg fra det «glatte» og perfekte og til det som tilsynelatende er mer ekte. Det er et paradoks at kjeden får så mye oppmerksomhet for noe som er så naturlig, sier Skjelbred til minMote og legger til:

- Men i dagens samfunn er det så mye som er retusjert. Man faker så mye, bare se på norske eiendomsmeglere som tar vekk skyer på dager med stygt vær eller fjerner omkringliggende hus.

PR-eksperten er usikker hvilke signaler kleskjeden ønsker å sende til sine kunder.

- Jeg kjenner ikke kleskjedens verdigrunnlag godt nok til å si noe om det, men det er en gimmick som viser at de er uredde, gir litt f. og tar standpunkt i forhold til ekthet, sier Skjelbred.

Ny trend?

Men det er ikke bare den amerikanske kleskjeden som slår et slag for kroppshår. Tidligere denne måneden ga skuespiller Cameron Diaz ut boken «The Body Book», hvor hun viet et helt kapittel til temaet kjønnshår.

I kapittelet som har fått navnet «En hyllest til kjønnshår» har Diaz ifølge Daily Mail skrevet at trenden der jenter fjerner kroppshår med laser permanent, høres «sprø» ut.

Videre skriver hun at underlivet, som alle andre kroppsdeler, ikke er immun mot tyngdekraften. «Vil du virkelig ha en hårløs vagina for resten av livet ditt?» spør hun i boken, og utdyper med at alle trender endrer seg over tid – også innenfor barbering av kroppshår.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. Hår
  2. Skjønnhetspleie
  3. helle vaagland

Relaterte artikler

SKJØNNHET

Kommentar: La håret gro i fred, gutter!

NYHETER

Instagram-bevegelse oppfordrer kvinner til å la kroppshåret gro

NYHETER

Cameron Diaz tipser om kjønnshår og kosthold i ny bok

SKJØNNHET

Vogue: Nå skal det være full busk

NYHETER

Nike-bilde skaper reaksjoner

NYHETER

Ina (25) lot hårene gro – får trusler

NYHETER

Slik sminker du deg som stjerneskuddet Lupita Nyong'o