Overrasket på catwalken: ByTiMo lanserer brudekjoler
Det norske motemerket satser videre. Tidligere har de kledd opp bryllupsgjestene, nå er det bruden sin tur.
ByTiMo, med designer Tine Mollatt i spissen, er blant de største merkene vi har her til lands. I fjor tok de et steg ut av moteuniverset og inn i interiørverdenen. Da kunne de fortelle til MinMote at «dette er starten på så mye mer», og det skulle vise seg å stemme.
Da ByTiMo skulle presentere sin nye kolleksjon for våren og sommeren 2023 inne i det nyåpnede hotellet Sommerro midt i Oslo, overrasket merket de oppmøtte gjestene på slutten av visningen. Ut kom nemlig den ene modellen etter den andre ut iført brudekjoler, og det var den norske supermodellen Siri Tollerød som ledet an.
Inspirert av vintagearkivet
Inne i ByTiMos store lokaler i Bogstadveien i Oslo befinner det seg et vintagearkiv de har brukt mange år på å opparbeide. Ifølge designeren er det ikke rart ideene strømmer på når man befinner seg i slike omgivelser.
– Vi har over flere år hatt mange gamle brudekjoler på lur i dette arkivet. Kjoler helt tilbake til 1880-tallet har gitt inspirasjon til denne kolleksjonen, sier Mollatt og fortsetter:
– Vi har lenge lekt med ideen om å gjøre noe ut av dette, og å bruke inspirasjon fra den antikke brudekjolen og gjøre den om til dagens brud.
Kjolene er ifølge designeren laget i høy kvalitet og i mer bærekraftige materialer. De har hatt fokus på å skape unike, håndlagde broderier, og har benyttet seg av materialer som blank sateng og florlette blonder.
– Silhuettene er laget til kvinnekroppen, den skal fremheve den på den riktige måten, sier Mollatt og fortsetter:
– Vi håper å se et mangfold av jenter i våre brudekjoler, og blir like glade hver dag når vi titter ut vinduet og ser noen i vårt design. Men, det å se noen velge en brudekjole på sin bryllupsdag, blir nok ekstra spesielt for oss.
– Er dette noe som kommer til å være fast hos dere?
– Det vet vi ikke enda, men vi håper at dette faller i smak, slik at vi kan lansere noen modeller hvert år!
Skal du kjøpe en vanlig kjole fra det norske merket, ligger prisene på alt fra 2500 kroner til over 5000 kroner.
– Hva kommer prisene på brudekjolene til å bli?
– 10–25.000 kroner.
– Spennende fremtid i møte
I 2021 hadde ByTiMo et resultat på rett over 7,2 millioner kroner, og hadde salgsinntekter på over 80 millioner kroner, ifølge Proff.
USA er blitt deres største marked etter Skandinavia. Fremover kommer de også til å lansere flere spennende prosjekter.
– Vi går en utrolig spennende fremtid i møte, og det skjer utrolig mye gøy i kulissene. Det er spesielt én lansering, som vi har jobbet med i snart tre år, som vi skal vise denne høsten! Så stay tuned, sier Mollatt hemmelighetsfullt.
Ta en titt på visningen til ByTiMo her: