Disse er nominert til årets Gullbarbie 2023
– Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss, sier en av aktørene som er nominert til årets verstingpris.
Hvert år kårer Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
I år er realityserien «Ex on the Beach Norge», kleskjeden Zara og tannblekningen Prowhitening de nominerte. I 2022 var det kleskjeden Brandy Melville som vant.
Isaac Elstad Røssnes, lederen av Press – Redd Barna ungdom, sier at det ikke burde være deres ansvar å rydde opp i måten reklame- og markedsføringsbransjen tjener penger på å utsette barn og unge for kroppspress.
– Vi kan ikke fortsette å ansvarliggjøre én bedrift av gangen når større politiske endringer er nødvendig. Vi krever at forbrukertilsynet får utvidet myndighet til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og unge. I mellomtiden vil vi fortsette å kåre hvem som er best til og få ungdom til å føle seg verst, sier Elstad Røssnes.
– Mindre pupp og mer humor?
Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery som sender «Ex on the Beach», sier til MinMote at Gullbarbie-nominasjonen er gjerne noe de skulle vært foruten.
– Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss. Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor?
– Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre. Vi er ikke enig i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men lager vi en ny sesong, tar vi med oss innspillene fra Press.
McBride fortsetter:
– At populærkulturen er seksualisert, er ingen nyhet. «Ex on the Beach» speiler tiden vi lever i. Serien er populær, den har gode seertall, og klipp fra serien er ettertraktet og klikker bra også hos andre mediehus. Det er en serie mange bryr seg om, enten de heier på deltagerne eller tar avstand fra dem, sier hun.
Kommunikasjonsdirektøren tror ikke at kritikerne av programmet har sett så mye på «Ex on the Beach».
– Vår erfaring er at kritikerne av programmet gjerne ikke har sett stort på det de kritiserer. De har lest overskrifter, sett klipp uten kontekst, de har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i Ex-villaen, men også utenfor TV-ruten, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt.
MinMote har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Zara og Prowhitening, men har foreløpig ikke lyktes.
Debatt: «Ex on the Beach»: – Jeg synes det er så trist!