Instagram fjerner populære filtre
Instagram forbyr filtre som fremmer plastisk kirurgi.
De siste månedene har en ny type filtre tatt av på Instagram, hvor du kanskje både får større lepper, større øynene og til og med et lite ansiktsløft. Kjendiser som Kylie Jenner og en rekke influencere har flittig brukt filtrene.
Instagram Is Banning Plastic-Surgery-Effect FiltersSelskapet som står bak filtrene, Spark AR Creators, kom med en uttalelse forrige uke hvor de skrev at de vil at filtrene skal være en positiv opplevelse og at de derfor fjerner alle effekter som kan bli assosiert med kosmetiske inngrep.
Akkurat hvilke filtre selskapet assosierer med plastisk kirurgi er usikkert, men allerede har filtret «Fix Me», hvor man fikk påført streker og ord i ansiktet som hos en plastisk kirurg, blitt slettet fra Instagram.
Dette er filteret som nå er fjernet:
Spark AR Creators skriver videre i uttalelsen at de spesielt vil stramme inn på de brukerskapte filtrene, og at de skal gå gjennom alle nye bidrag for å sørge for at de ikke bryter noen av de oppdaterte retningslinjene.
Den norske moteinfluenceren Janka Polliani har over 136.000 følgere på Instagram. Samme dag som nyheten om at filtrene nå fjernes la hun tilfeldig ut en story hvor hun gikk ut mot filtrene og bruken av dem. Polliani sier at storyene ble godt tatt imot av hennes følgere.
– Det er ganske ekstreme filtre. Det setter ut en dame på 40 år, så jeg kan bare forestille meg hva det gjør med dem som er yngre. Det har vært snakk om Instagram skal fjerne likes, men jeg vet ikke om det fjerner dårlig selvtillit, når de har tillatt at man kan vise hvordan man ser ut om man forandrer på utseendet sitt.
Hun beskriver filtrene som «helt syke», og tror mange bruker dem helt ubevisst.
– Jeg er helt ugjenkjennelig. Alt ser feilfritt ut. Det verste er at jeg sitter og tenker at jeg ser fin ut. Det er helt sinnssykt at man sitter med den følelsen etter å ha prøvd et filter.
Nå tror hun følgere i sosiale medier vil se det som er ekte.
– Jeg tror folk er lei av å se folk med massevis av følgere som ikke klarer å være seg selv i sosiale medier. Som influencer selv så kjenner jeg på et ansvar. Jeg er sjokkert over hvor mange som faktisk bruker det. Jeg er ikke i tvil om at de gjør det fordi de syns de ser penere ut, sier Polliani.
Dette er ikke det første steget Instagram har tatt for å sette brukernes velvære i fokus. I september ble det klart at billeddelingstjenesten innfører strengere regler for annonser når det kommer til slankeprodukter og kosmetiske operasjoner.
Se «Elise Undersøker» om hva Snapchat-filtrene egentlig gjør med oss her: