Mattis Sandblad
Nyheter

H&M lanserer nytt miljøprosjekt: - Bra, men ikke nok

Neste år skal H&M samle inn kundenes brukte og ødelagte klær for å spare miljøet. I bytte får kundene en rabattkupong på sitt neste kjøp hos klesgiganten.

  • Martine Lunder Brenne
Publisert:

Neste år skal H&M samle inn kundenes brukte og ødelagte klær for å spare miljøet. I bytte får kundene en rabattkupong på sitt neste kjøp hos klesgiganten.

Den svenske kleskjeden lanserer et nytt konsept i 2013 for å slå et slag for bærekraftig mote: Fra februar kan alle kunder legge igjen brukte og ødelagte klær uansett merke i H&M-butikkene.

- Vi gjør dette fordi bærekraftighet er en viktig del av H&M, og dette er en enkel måte for kundene å kunne bidra til miljøet på, sier Kristin Fjeld i H&M Norge til minMote.

Hensikten er ifølge pressemeldingen å spare naturressurser og redusere skaden miljøet tar ved å kaste klær som vanlig søppel. I stedet skal de innleverte klærne leveres til en av kleskjedens partnere, som tar sikte på å resirkulere plaggene enten som second hand eller bli gjort om til andre produkter. Klærne som ikke kan gjenbrukes sendes enten til produksjon av for eksempel isolasjonsmateriale, eller til å produsere energi, får minMote opplyst av H&M.

Til gjengjeld får kundene 10 prosent rabatt på et valgfritt plagg på nettopp H&M for hver pose med brukt tøy de leverer inn. Det får fagrådgiver i etikk og levelønn i Framtiden i våre hender Carin Leffler til å sette spørsmålstegn ved initiativet.

- Dette er bra, men ikke nok. Generelt er vi for resirkulering og redesign av klær, slik at brukte plagg kommer til nytte. På en annen side har dette initiativet to sider. Rabattkupongen er forbruksdrivende, og det er jo nettopp det enorme forbruket som er miljøskadelig, sier Leffler til minMote.

Importen av klær til Norge har økt dramatisk de siste 20 årene. I 2011 ble det importert over 80.000 tonn klær til Norge - mer enn dobbelt så mye som i 1990, viser tall fra SSB. Carin Leffler er glad for at H&M viser miljøengasjement, men mener kjeden må gjøre mer for å vise at de mener alvor.

- H&M er en av forbrukspusherne i samfunnet, og hvis de virkelig vil sette fokus på miljø bør de sette opp prisen på klærne og gjøre holdbarheten lenger. Det produseres altfor mye, det er det største problemet, sier hun.

H&M Norge mener på sin side at det blant annet er nettopp rabattkupongen som skal lokke kundene til å levere klær i butikken.

- Er det ikke litt selvmotsigende at dere går i bresjen for bærekraftighet, men samtidig gir rabatt som oppfordrer til enda mer forbruk?

- Den rabatten ønsker vi å gi som en liten motivasjon til å resirkulere klær fremfor å kaste det i søppelet, svarer Kristin Fjeld.

- Forsvinner ikke litt av vitsen med å resirkulere hvis man samtidig skal kjøpe nytt?

- Vi ser ikke noe problem å gå gi en liten rabatt som et insentiv til å bidra til en god sak.

Publisert:

Finn mer innhold om:

  1. H&M
  2. Hennes & Mauritz
  3. Tekstilindustrien
  4. Etikk
  5. Second Hand

Relaterte artikler

NYHETER

Hva skjer med plaggene vi leverer til gjenbruk?

NYHETER

Er panting av klær fremtiden i motebransjen?

NYHETER

Nå får du vite hvor H&M-plaggene dine er sydd

SKJØNNHET

Slik gjør du en forskjell i 2013

NYHETER

H&M samarbeider med italiensk ektepar: – Plagg som kan gå i arv

KLÆR

Sprayflasker og strømpebukser: Kaster du disse feil?

NYHETER

Motebloggere vil boikotte H&M etter nye avsløringer