Nyheter

Nytt forsøk på moteuke i Norge: - Viktig at det ikke blir en kjendisfest

ENDA ET FORSØK: Det har vært flere motearrangementer oppgjennom årene som har forsøkt å etablere seg som en sentral norsk motearena, uten å lykkes. Bildet er fra visningen til Leila Hafzi i 2011. Foto: NTB scanpix

Oslo Runway er arrangmentet som skal erstatte Norges manglende og tidligere kritikkutsatte moteuke. For at arrangmenetet skal bli tatt seriøst må arrangørere skreddersy et profesjonelt opplegg ulikt det vi har sett før, mener ekspert.

  • Thea Roll Rakeng
  • Marthe Berg
Publisert:

I moteverdenen er januar og februar noen av de mest inspirerende månedene i året. Det er nemlig klart for moteuker i storbymetropoler som New York, Paris, København og Stockholm. Oslo Fashion Week ble lagt ned i fjor etter 10 år, og siden har lignende uavhengige prosjekter som Oslo Trend og UP dukket opp, men ingen har klart å etablere en moteuke på lik linje med våre skandinaviske naboland. Tidligere har den norske moteuken fått krass kritikk for manglende seriøsitet, blitt omtalt som et freakshow, og dessuten mistet store sponsorinntekter.

Les også:Tidligere OFW-sjef slakter ny moteuke: Kommer neppe til å lykkes

Sikter internasjonalt

Det Oslo-baserte pressebyrået THIS IS PR har nå, sammen med L'Oréal Paris og Norwegian Fashion Institute (NFI), tatt initiativ til enda en ny motearena. Oslo Runway skal fremme norske, etablerte designerne og skal gå av stabelen i august 2015, men en forsmak på arrangementet vil bli arrangert allerede 17. mars.

Initiativtaker og prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen, har tidligere gått ut og kritisert Oslo Fashion Week for å opptre useriøst.

TAR INTIATIV: Ditte Kristensen ved THIS IS PR vil profesjonalisere den norske motebransjen ved å arrangere Oslo Runway. Foto: Hilde Holta Lysell

- På hvilken måte blir Oslo Runway annerledes enn Oslo Fashion Week?

- Hovedfokuset for Oslo Runway vil være på etablerte norske designere. Vi vil støtte designerne i Norge som allerede er godt i gang, men trenger en arena der de kan få vist frem deres neste kolleksjoner til innkjøpere og pressen, sier Kristensen til MinMote.

Hun forteller at moteuken allerede har begynt å invitere internasjonal presse.

- Til de første visningene i august vil utenlandsk presse absolutt være et fokusområde for oss. Vi har allerede begynt å ta kontakt. Vi mener det er viktig for norske designere å få oppmerksomhet i innland, så vel som utland, sier Kristensen.

- Jaggu på tide

Norske designere har lang tradisjon for å holde visninger rundt Oslo Fashion Weeks kalender, blant dem Moods of Norway og Mardou & Dean.

Norske merker som skal vises frem på pre-Oslo Runway er Epilogue by Eva Emanuelsen, Johnny Love og Veronica B. Vallenes.

POSITIV: Designer Eva Emanuelsen har stor tro på det nye prosjektet. Foto: Hinda Fahre

Designer for det norske merket Epilogue, Eva Emanuelsen, er en av dem som skal gi mote-Norge en forsmak på hvordan Oslo Runway vil se ut allerede i mars.

– Endelig har vi fått tilbake en arena som jeg føler det står veldig seriøse folk bak. Vi ønsker å være synlige, og dette er viktig for bransjen generelt. Jeg har sagt ja på bakgrunn av profesjonaliteten bak prosjektet. Det dreier seg om kvalitet i alle ledd, og det kommer til å bli faglig sterkt, sier Emauelsen til MinMote.

Hun forteller at hun har et ønske om å stå på lik linje med de andre skandinaviske landene, og bygge opp noe i samsvar med det Danmark og Sverige har fått til.

– Jeg trakk meg bort fra Oslo Fashion Week fordi det ble mer fokus på useriøse designere og kjendiser som laget noe. Det ble mer og mer show og moro, og jeg fikk ikke noe igjen for det. Det har skjedd mye bra med norsk design siden da, så det burde være fullt mulig å bygge opp en arena igjen. Og det er jaggu på tide.

POSITIV: Forfatter Jorun Sofie Aartun mener det er viktig at arrangementet klarer å oppnå seriøsitet ved å ikke bli en kjendisfest. Foto: Truls Qvale

- Et tiltak som profesjonaliserer bransjen

Journalist og forfatter Jorun Aartun har skrevet boken «Avkledd» som retter et kritisk søkelys på den norske motebransjen. Hun mener det er viktig at den nye moteuken tiltrekker seg det riktige publikumet for å oppnå seriøsitet.

- Jeg tror det er positivt at PR-byrået allierer seg med NFI (Norwegian Fashion Institute journ. anm.), som representerer mange aktører i bransjen. For at Oslo Runway skal bli tatt seriøst, må arrangørene lage et mer profesjonelt utstillingsvindu for designerne. De må skreddersy et opplegg som tiltrekker seg innkjøpere, presse og investorer, slik det er tradisjon for i våre naboland. Designerne har lite å tjene på å holde visning hvis ikke de får klærne ut i butikkene. Det er viktig at arrangementet ikke blir en kjendisfest uten innhold, sier Aartun til MinMote.

- Kan Oslo Runway være arenaen som løfter mote-Norge til et like høyt nivå som Sverige og Danmark?

- Det er for tidlig å si, men det er positivt at arrangørene har fått med seg dyktige designerne. Selv om arenaen ikke kan konkurrere med de svenske og danske når det gjelder størrelse og oppmerksomhet, kan prosjektet være et av flere tiltak som samler og profesjonaliserer bransjen.

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Sjekk moteelitens rådyre designerantrekk - hvem var best kledd forrige uke?

  2. NYHETER

    Acne får kritikk for modellbruk:  - Dette er virkelig ille

  3. NYHETER

    Norske suksessdesignere vil bort fra sexy-stempelet

Finn mer innhold om:

  1. Mote
  2. Oslo Fashion Week

Relaterte artikler

NYHETER

Dette mener ekspertene om fremtiden til Oslos nye moteuke

NYHETER

Norsk moteuke markerer seg internasjonalt

NYHETER

Norges «moteuke»: Fem ting du bør vite om Oslo Runway

NYHETER

Oslo Runway slipper visningslisten: By TiMo først ut

NYHETER

Tidligere Oslo Fashion Week-sjef slakter ny moteuke: - Kommer neppe til å lykkes

NYHETER

Norsk moteuke vises i Operahuset

NYHETER

Kulturministeren: – Vi vil løfte norsk mote