- Det finnes et tomrom i den norske motebransjen
Mens Oslo Fashion Week kun har tre påmeldte designere, har en ny, norsk moteplattform hanket inn dobbelt så mange designere til sin visningsarena.
minMote har den siste tiden skrevet flere artikler om Oslo Fashion Weeks usikre fremtid. Motearrangementet skal etter planen gå av stabelen 4. februar, men nå har hovedsponsor L'Oréal trukket seg og kun tre designere skal vise på OFWs arena. Forrige uke kunne minMote fortelle at hele 30 norske designere reiser til Copenhagen Fashion Week i slutten av januar for å vise seg frem.
- Det finnes et tomrom i motebransjen i Norge. Det trengs en plattform der unge, nyetablerte designere kan få vise frem sitt design. Se på svensk og dansk design - de har en motekultur vi i Norge ikke kan vise til. Det vil vi bidra til å endre på, sier Mari Lund Wictorsen.
Hun er presseansvarlig for Up, et helt nytt motearrangement for unge designtalenter. Det er de to unge designerne Andrea Johannesen og Julie L. Parisi som står bak den nyoppstartede visningsarenaen.
De seks designerne som er booket inn til første visningsrunde 29. januar er alle moteutdannet i Oslo, og er dessuten kvalitetssikret av tidligere seniordesigner hos Prada og Ferragamo, Marina Spadafora.
- Vi bruker designere som vi har tro på. Dette skal ikke bare være show for gøy - det skal øke interessen for og omdømmet til norsk mote. Ikke slik å forstå at OFW ikke prøver på det samme, men vi ønsker å fokusere kun på moten. Vi vil fange talenter - det er det som er viktig. Og vi satser på kvalitet i alle ledd, sier Wictorsen og legger til at hun mener det er mangel på nettopp dette i motebranjen.
I forrige uke oppmuntret kulturminister Hadia Tajik motebransjen til å samarbeide for å finne en felles arena som samler de ulike aktørene.
-Hvorfor samarbeider dere ikke med OFW?
- Vi har lyst til å starte noe nytt og eget, der vi har kontroll i alle ledd, sier Wictorsen.
Selv om Up-arrangørene ikke ønsker et samarbeid med OFW på nåværende tidspunkt, ønsker de dialog og har vært i møte med daglig leder for Oslo Fashion Week, Pål Vasbotten.
– Har dere i OFW vært for dårlige til å ta dere av de unge talentene, siden Up peker på et tomrom?
- Hver sesong har vi noe som heter Sesongens Debutant hos oss. Jeg skjønner ikke helt det tomrommet, for hos oss har det alltid vært rom for unge designere, sier Vasbotten.
Vasbotten forteller til minMote at han støtter initiativet, men påpeker samtidig at dette er et forsøk av unge studenter.
- De må jo forsøke selv og erfare hvordan det er å arrangere en visning med unge og nye designere. Up er et flott konsept og lignende har vært arrangert tidligere, mer kjent under navnet Springbrett, arrangert av Farmhouse i samarbeid med OFW, sier han.
SE VIDEO:Hanneli Mustaparta etterlyser et apparat for unge designtalenter i Norge