Nyheter

To vedtak mot kroppspress vedtatt i Stortinget

FREMMET FORSLAG: Solfrid Lerbrekk (SV) mener at det nye forslaget bidrar til at unge vil vokse opp uten reklame som får dem til å få dårlig selvtillit. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Regjeringen skal nå se på hvilke innstramminger som kan gjøres mot kosmetiske injeksjoner og retusjert reklame. 

  • Maiken Svendsen
Publisert:

Denne uken inviterte Linda Hofstad Helleland og Åse Michaelsen til kroppspressdebatt. Statsrådene ønsket innspill til etiske retningslinjer for influencere som kan begrense kroppspresset, men mange takket nei til invitasjonen.

Samtidig stemmer Stortinget over flere forslag som ber regjeringen se på muligheten til å stramme inn regelverket rundt kroppsretusjert reklame og kosmetiske injeksjoner.

NYHETER

Reklamerer for leppeforstørrelser mot russ: – Det er forkastelig

Tirsdag vedtok Stortinget at regjeringen skal se på muligheten til å regulere markedet for kosmetiske injeksjoner mer.

Det innebærer en gjennomgang av tilbud og bruk av kosmetiske injeksjoner, aldersbegrensninger, kontroll av behandlere og lokaler, og tydeliggjøring av sanksjonsmuligheter, heter det i representantforslaget fra Arbeiderpartiet.

– Kan ikke forby injeksjoner, men kan regulere det

Zaineb Al-Samarai er stortingsrepresentat for Arbeiderpartiet står bak representantforslaget. Hun mener det er viktig at injeksjonsmarkedet også er trygt og regulert for dem som velger å benytte seg av behandlingene.

– Vi kan ikke forby folk å ta injeksjoner, men vi kan hvert fall regulere det sånn at unge kanskje ikke blir så påvirket, sier hun til MinMote.

Al-Samarai understreker at de ønsker å samle lovverket slik at både behandlere og tilsyn for oversikt over hva som er lov.

– Jeg tror ikke at behandlere bryter regelverket med vilje, men det er vanskelig å vite hva som gjelder, sier hun.

Se hvorfor Vita og Wanda Mashadi ønsker mer åpenhet rundt kropp og utseendet:

Onsdag fremmet Sosialistisk Venstreparti et forslag om et nasjonalt påbud av merking av kroppsretusjert reklame, og innstramming av markedsføring av kosmetiske injeksjoner.

– I dag er kosmetiske injeksjoner dårlig regulert. Tilsvarende finnes det ingen regler mot markedsføring av kosmetiske injeksjoner. Tirsdag vedtok Stortinget at regjeringen skal komme med et forslag fra Arbeiderpartiet om hvordan slik reklame kan forbys fullstendig, sier Solfrid Lerbrekk (SV) til MinMote.

Hun er stortingsrepresentant for Rogaland SV og en av representantene bak forslaget som ble vedtatt onsdag. Hun forteller at de ønsker at forslagene skal gjøre at unge jenter og gutter skal vokse opp uten reklame de mener er designet for å gi dem et dårlig selvbilde.

– Vi håper at færre vil føle et behov for å endre kroppene sine på grunn av press fra reklamer og selskaper som tjener penger på dårlig selvtillit, forteller hun.

NYHETER

Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress

– Vi er glade for at politikerne ser på regulering

Bjørn E. Rosenberg, leder i Norsk Forening for estetisk plastikkirurgi og plastikkirurg ved Fana Medisinske senter i Bergen, ønsker reguleringen av kosmetiske injeksjoner velkomment.

– Vi har lenge ønsket strengere regulering av krav til fagkunnskaper og fasiliter til de som driver med injeksjonsbehandlinger, sier han.

Se episoden hvor «Elise undersøker» leppetrend med Restylane, som skaper reaksjoner:

I prinsippet er det kun helsepersonell som har lov til å sette kosmetiske injeksjoner, men det er ikke noe krav til kompetanse.

– Men det holder ikke. Injeksjoner kan føre til alvorlige komplikasjoner, og det er viktig å vite hvordan man skal unngå disse og eventuelt hvordan man skal følge opp komplikasjonene, sier Rosenberg.

Han legger til at det også er noen etiske utfordringer i injeksjonsbransjen.

– Det er mange unge mennesker som ønsker behandling, og man forandrer på noe som i utgangspunktet er friskt. Da er det avgjørende å ta gode vurderinger for hva som er bra for pasienten. Det virker ikke som alle aktører har tatt dette innover seg, slår han fast.

Når det gjelder gjennomgangen av forbud mot markedsføring, er Rosenberg mer skeptisk.

– Jeg er ikke sikker på om forbud er veien å gå, men regulering av også markedsføringen kan være fornuftig, sier han.

NYHETER

Krever svar fra annonsører etter bloggjennomgang

Nasjonalt merkepåbud

Forslaget i Stortinget ber regjeringen foreslå endringer i markedsføringsloven slik at blant annet reklame hvor kroppen til modellene er retusjert må merkes. Det har vært oppe i Stortinget tidligere, men ble da nedstemt.

Freddy André Øvstegård, er en av representantene fra SV som står bak forslaget, og som var med i debatten i Stortinget tirsdag. Han tror han at de fikk gjennomslag delvis på grunn av god timing.

– Dette var en historisk mulighet da flere aktører snakker om kroppspress, bloggerne er opptatt av det, vi har flere gode allierte, og rapporten fra Press, sier han.

STÅR BAK: Freddy André Øvstegård debatterte for forslaget i Stortinget onsdag. Foto: SV

Partiet fikk gjennomslag for tre av seks forslag. Deriblant påbud for merking av retusjertreklame, handlingsplan mot kroppspress og regulering for å forhindre markedsføring av kosmetiske inngrep rettet mot barn og unge.

NYHETER

VIL OPERERES SOM SELFIE-FILTER

– Glad politikerne tar ansvar

Press er Redd Barnas ungdomsorganisasjon som i mars publiserte rapporten Prosjekt Perfekt. Der har de spurt 2000 unge om forholdet til egen kropp blant annet, og fant ut at 68 prosent av jentene og 52 prosent av guttene ønsket å endre noe ved egen kropp.

FORNØYD: Påtroppende Pressleder Mina Vinje er glad for at politikerne tar grep mot kroppspress. Foto: Carl-Fredric Salicath.

Påtroppende Press-leder Mina Vinje er glad for at Stortinget fatter vedtak mot kroppspress.

– Tidligere har kroppspress vært noe mange prater om, men som ingen tar ansvar for å gjøre noe med. Vi er glad for at politikerne anerkjenner det som et strukturelt problem, sier hun til MinMote.

Kari Løvendahl Mogstad er lege og forfatter av boken «Kroppsklemma», mener at dette viser at politikere nå anser kroppspress som et reelt folkehelseproblem.

– De nye vedtakene viser at vi er på rett vei men at det fortsatt er mange ting som må sees nærmere på og reguleres bedre, blant annet innen bransjen med kosmetiske inngrep, som har eksplodert de siste årene, sier hun.

Se «Elise undersøke» hva det gjør med selvbildet vårt at vi hele tiden ser en «forbedret» utgave av oss selv:

André Severin Johansen, som eier retusjeringsbyrået Postproduksjon sammen med den anerkjente motefotografen Sølve Sundsbø, har jobbet med retusj siden 2004. Han har tidligere uttalt at det har vært en stor endring i etterspørselen av retusjering.

Likevel mener Øvstegård at det finnes en rekke retusjerte reklamer både i offentlige rom og på digitale plattformer.

– Photoshoppede og retusjerte modeller finnes overalt, samtidig har det dukket opp flere små, digitale markedsførere som ikke er underlagt de store seriøse aktørene. De må vi ta et oppgjør med, mener han.

Toppbloggeren fikk nok av spraytan og extentions, se hvordan hun følte seg da hun droppet det:

Publisert:

Les også

  1. NYHETER

    Linda Hofstad Helleland inviterte bloggere til kroppspressdebatt: – Veldig mange takket nei

  2. NYHETER

    Feil i kjendiskolleksjon for Bik Bok – kjole ble laget for liten

  3. NYHETER

    Får krass kritikk: Hyller prinsesse i bil mens regime fengsler kvinneaktivister

  4. NYHETER

    Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress

Relaterte artikler

NYHETER

Ber skjønnhetsindustrien skjerpe seg: – Bør ikke bygge oppunder Kardashian-syndromet

NYHETER

Allmennlegeforeningen vil ha strengere regler: Skal leger drive med kosmetiske inngrep?

NYHETER

Regjeringen vil gjøre det pålagt å merke retusjert reklame - også på SoMe

NYHETER

Vil ha nasjonalt forbud mot reklame som fører til kroppspress

NYHETER

Påbud om merking av retusjert reklame: – Det kommer til å drepe bransjen

NYHETER

Minister: – Jeg er bekymret for unges selvbilde

NYHETER

Reklamerer for leppeforstørrelser mot russ: – Det er forkastelig