Camilla Pihl endrer ansiktsmaske etter kritikk
Glittermaske med mikroplast falt ikke i smak hos Camilla Pihls blogglesere.
Camilla Pihl (39) har den siste tiden gjort det skarpt med sine hudpleieprodukter Skin Camilla Pihl.
Hun har blant annet lansert gullmasker, ansiktskremer og trendy sheet masks. Nylig lanserte hun også en ny, rosa serie kalt «moisture boost» som skal fokusere på å gi huden fukt.
I denne serien, ble det i kjent «cuteness overload»-stil lansert en rosa glittermaske med glitter laget av mikroplast.
Etter programmer som «Planet plast» og en rekke saker i media har mikroplast og hva det gjør med miljøet blitt et hett tema, noe som Pihls blogglesere også har engasjert seg i.
Etter gjentatte spørsmål i kommentarfeltene forteller Pihl at de nå kommer til å endre masken og fjerne mikroplasten.
Vil lytte til kunden
Hun forklarer at det aldri har vært meningen at peel off-masken skal skylles av med vann, men at den skal kastes i søppelet etter bruk.
– Til tross for at våre produkter ikke er til skade for dyrelivet i havet (vi elsker fiskene), så ønsker vi å ta ansvar og lytte til kundene våre. Vår lab utvikler «as we speak» en ny formulering, helt uten mikroplast, skriver Pihl i kommentarfeltet.
Selv om selve masken skal kastes i søppelet etter bruk, vil det likevel kunne havne mikroplast i vannet ettersom man vil skylle av enten fingre eller pensler brukt til påføring.
Problemet med disse ørsmå plastkornene er nettopp størrelsen. De er vanskelige å skille fra andre partikler og derfor per dags dato umulig å rydde opp. De er også så små at de kan gå gjennom cellemembraner. Det betyr at denne plasten kan ha konsekvenser for dyr og planter på cellenivå, ifølge Forskning.no.
Ser på mulige endringer
Camilla Pihl har siden hun lanserte skjønnhetsmerket vunnet flere priser for sitt hudpleiemerke og høstet mye skryt fra forbrukerne.
Det er Elle Basic AB som produserer Skin Camilla Pihl. Daglig leder Annika Bjørling sier til MinMote at de tar forbrukerens tilbakemelding på alvor.
– Tanken var god, men vi som produsent ser på det som positivt at vi kan imøtekomme forbrukernes interesser, sier Bjørling til MinMote.
Hun forteller at de nå jobber med andre alternativer.
– Grunnen til at man bruker mikroplast er for å gi en spesiell effekt, og i denne masken er det glittereffekten. Det vi jobber for nå er å eventuelt fjerne glittereffekten og heller bruke for eksempel skimmer. Hadde vi kunnet skapt et identisk produkt uten mikroplast ville vi ha gjort det, sier hun.
MinMote har vært i kontakt med Camilla Pihls partner og manager Peter Peters, som foreløpig ikke har kommentert saken.